Mulla sokkien muoto vaihtelee aika tavalla. Onkohan niissä eri kantoja, vai johtuuko muoto kasvupaikasta? Toisessa paikassa on pyöreitä muhkuraisia (kevyt humuspitoinen maa) ja toisessa paikassa keilamaisia puikuloita (savimaa). Alun perin ovat yhdestä erästä kasvatettuja.
Maa-artisokka kukkii.
Kaunis. Meillä ei vielä kuki, kunnolla, mutta nuppuja on ja pari kukkaa auki. On myös kasvanut tänä vuonna hurjan korkeaksi, yli kaksimetrisiä on varret. Minulla ei nuo maa-artisokat ole mitenkään hyvässä paikassa ja ihan liian tiheässäkin ovat, kunhan “ovat vaan jossain”. Viime vuonna varret oli korkeita, mutta tänä vuonna ovat paljon korkeampia. Ehkä niillekin voisi ihan oikean oman paikan joskus tehdä siihen nurkkaan, missä nyt majailevat huonoissa oloissa.
Meilläkin on maa-artisokka ehtinyt kukkimaan.
Myös täällä kukkii parhaillaan.
Paljon tuli maa-artisokkeja mutta pieneksi jäivät. Ensimmäisenä vuonna olivat liian kuivassa, nyt liian märässä, josko kolmas kerta toden sanoo, ja ens vuonna ovat oikeassa paikassa. Jestas miten hyviä ovat!
Kaivoin kuopan kasvimaalle ja laitoin rikkinäiseen ämpäriin siemenmukulat, eivät päässeet myyrät syömään talven aikana.
Kukinta kertoo, että nyt alkavat mukulat olla riittävän isoja. Kukatkin ilahduttavat vaasissa viikkotolkulla, kuten sukulainen auringonkukkakin.
Minä en koskaan kuori mukuloita - keitän pestyinä ja harjattuina, syön kokonaisina voisilmän kanssa, tai pakastan talvikäyttöä varten suoraan keittämisen jälkeen sosemyllyllä. Kyllä puhtaassa maassa kasvaneet, ohuet valkoiset kuoret menevät samaan kasaan ilman kuorimista.
Pääosan sadosta olen aina kaivanut esiin vasta keväällä vapun aikaan.
Maa-artisokat tosiaan kasvavat kokoa vielä myöhään. Ollaan usein nostettu vasta lokakuun lopulla tai joskus vasta marraskuussakin, kun on saatu ensin kaikki muu vähemmän pakkasta kestävä sato alta pois. Säilyvät hyvin kyllä maassakin. Aina niitä sinne vahingossa vähän jääkin ja ovat seuraavan kesän rikkaruohoja kasvaessaan väärässä paikassa kasvimaalla ;)Kellarissakin säilyvät paremmin kuin mikään muu. Loistojuures, mutta on kyllä suuritöisempi ruuanlaitossa kuin porkkana tai peruna. Mitä hiekkaisemman maan olen saanut täällä meidän savikossa järjestettyä maa-artisokille, sitä pyöreämpiä ja helpommin pestäviä ja/tai kuorittavia ovat olleet.
Minä annan vielä kasvaa, vaikka kuola valuen odotan satoa Viime vuonna kävin hangen alta hakemassa sosetta varten mukuloita ja myös keväällä muistaakseni huhtikuussa.
Nostin tänään pari vartta ja hyvin oli mukuloita, isoa ja pientä. Tarkoitus on nostaa kaikki nyt syksyllä ja laittaa mukuloita niille perustettuun uuteen penkkiin kasvamaan. Jäljelle jäävä osa sadosta menee pakkaseen, todennäköisesti pilkottuna.
Jos ei olisi niin suurta herkkua, niin en viitsisi kuoria, mutta nyt täytyy.
Nyt kiehumassa moneen keittoon tarpeet.
Söin juuri lämmintä kakkoa, taikinaan olin raastanut maa-artisokkaa. Piti syödä vain yksi viipale, mutta oli niin hyvää että oli pakko syödä kaksi.
Muutama maa-artisokkka oli ihan omin lupinsa kasvanut kompostissa, ja eilen oli pakko suorittaa sadonkorjuu, että sai kompostin tyhjennetyksi. Varsinainen sato korjataan vasta keväällä.
Miksiköhän näitä kasvatetaan aika vähän. Nättejäkin ovat ja satoisia
Ihan samaa olen mie miettinyt, yksi suurimpia herkkuja. Siulla on vielä noin helposti kuorittavia. Miulla on niin nystyrällinen lajike, etä meinaa hermo mennä niitä kuoriessa.
Kukkurapesuvadillisen juuri kuorin ja keitin soseeksi. Se kuoriminen ei kuitenkaan ollut ihan niin vaivalloista kuin aluksi aina tuntuu. Ja herkkua riittää taas moneksi kerraksi.
Parasta herkkua!!
Onko tää sellanen, että kun kerran maistaa, niin ihastuu ikihyväksi, vai täytyykö siihen totuttautua?Mulla on kasvamassa, mutta en oo maistellu, vielä.
Eli pitääkö mennä pikimmiten kaivuuhommiin?
maa-artisokan voi hyvin kerätä myöhisellä syksyllä/ aikaisin keväästä ennen kasvuunlähtöä! talvehtii hyvin , mutta keväällä saa olla joutuisa ettei ala lahoamaan pois nuo mukulat uuden kasvun tieltä. Maku on mieto joten ei niinkään vaadi totuttelua! Maukasta on jopa iha suolavedessä keitettynä ja hiukan voikkoa päälle…