Mutta saattaapi aiheuttaa ilmavaivoja…
Valmistin tänään syksyn sadosta viimeisen tuoreen maa-artisokan, ihan hyvin oli tähän saakka säilynyt jääkaapissa. Kohtapuoliin kun lumet on sulaneet pääsee taas nostamaan maasta tuoreita mukuloita, taitaa olla takana sellainen talvi ettei maa ole kovin syvälle jäätynyt.
ot - nuu, samalta näyttää kuin viime talvena. ihan muutama sentti pahimman talven aikaan.
tuosta voi tarkistaa tilanteen omilla tiluksillaan:-)
Kerrankin oli kaupassa kotimaista maa-artisokkaa ja nystyrätöntä laatua. Ostin myyrän syömien tilalle, on varmasti mukavampi syksyllä kuoria satoa talteen.
Kaupan hevi-osastolta tosiaan kannattaa maa-artisokkaa käydä etsiskelemässä. Se tulee halvemmaksi kuin käyttää kanavaa “annetaan,etsitään,vaihdetaan postimaksua vastaan” jota kautta joskus joku mukuloita etsiskelee. Mukulat kun ovat sen verran isoja etteivät tavallisena kirjeenä kulje joten postikulujen hinta nousee aika isoksi, todennäköisesti isommaksi kuin sen pussin hinta sielä hevi-osastolla on.
Tietty toinen asia on jos etsii jotain aivan tietynlaista lajiketta, silloin hinnalla ei ole suurempaa merkitystä
kurppa on löytänyt aarteen; meidän kauppojen hevi-tiskeiltä löyttää vain espanjalaisia ja ranskalaisia. kovin huonosti jos ollenkaan antavat satoa suomen pitkänpäivän oloissa.
Täältä olen muistaakseni ruotsalaisia (aika varma olen tuosta maasta) ostanut marketista, mutta siitä on jo joitakin vuosia. Osa omista kasvatuksistani on lähtöisin sieltä hevi-osastolta, osa Nopsikselta. Kaikki suloisesti sikin sokin.
Ruotsalaisiin olen aiemmin törmännyt, tämä oli ensi kerta kun oli kotimaista.
Hei onko maa-artisokassa korkeita ja matalia lajikkeita? Piti laittaa tuulensuojaa niin ei tullut kuin 80cm sen 2m sijaan! Vai pitääkö laittaa lisää hhyvää? Ostin kaupan vihannestiskiltä.
taisi olla kasvupaikassa sikaa… ravinteet, kosteus…jne! Kasvaa kyllä korkeaksi aina…yleensä
Tänään taidan puuhastella asian parissa kiitos vastauksesta!
Tänään löysin heviosastolta maa artisokkia ja pääsen puuhastelemaan penkkiä niille… Miten muokkaan maan niille? Laitanko kompostia ja kanankakkaa sekaan vaiko laihahkoon maahan. Luin kyllä koko ketjun ja puolet netinkin tarjonnasta ja nyt on informaatioähky eikä muista mitään:)
Laita kompostia, ei kanankakkaa. Vähän samanlainen kasvatettava kuin peruna, ei tarvitse mitään tehohoitoa. Lähtee suhteellisen hitaasti kasvamaan.
Mä oon meillä huomannut, että mitä hiekkaisemmaksi saan tämän savimaan, niin sitä sileempiä maa-artisokkia kasvaa. Eli ovat helpompia ruuanlaitossa. Toisaalta, jos maa-artisokkaa on runsaasti niin niitä voi kuoria/leikellä raa’alla kädellä mutkat suoriks.
Mie taidan laittaa osan mukuloista multaan kompostilla höystettynä ja osan hiekkaviljelyyn ihan kokeilumielessä.
Kasvimaa on vanhaa kangasmetsää ja savea ei juurikaan löydy.
Päivällä sain tehtyä penkin maa artisokille… puolet penkistä on multaa ja toinen puolisko hiekkaa. Meinasin laittaa juurimaton alle jottei rikkikset niin leviäisi mutta ajattelin sen jotenkin haittavan mukuloiden kehittymistä ja päädyin kateviljelyyn jolla saan myös hillittyä rikkisten kasvua.
Jos maa-artisokka on suunnilleen samaan tiheyteen istutettu kuin perunat on tapana laittaa, niin vähän isommaksi kasvettuaan pitävät aika hyvin pintansa rikkaruohoille itsekin.
Mun kokemus on , että maa-artisokkaa ei saa millään lähtemään paikasta mihin sen kerran on istuttanut.
Jos nyt tekisin uutta maata, niin laittaisin juurimaton. Silloin sen sitkaan saisi halutessaan joskus poiskin.
Kyllä se lähtee jos syö kaiken, niin kuin minä. Jätin muutamaan talven yli ja kas kummaa eivät olleet myyrät syöneet niitä, kun laitoin eri paikkaan kun aikaisemmin. Maa-artisokkaa saa sen verran kun laittaa mukuloita maahan, on vähän samanlainen kun perunakin. Turha kasvattaa enemmän kun tarvitsee.
Tein penkin kasvimaan reunaan missä on tilaa kasvaa ja olla tuulensuojana. Sieltä on parin metrin matka levitä kasvimaalle ja väliin tulee juurimatto+ katetta. Istutin kuitenkin harvempaan kuin perunat n50cm välein kun siinä reunalla on ns turhaa tilaa sopivasti:)8 mukulaa laitoin ja siitä varmaan saadaan talven artisokkakeitto ainekset:)