Torilla oli kotimaista luomumaa-artisokkaa myytävänä.
Kevään satoa - ja taatusti kotimaista luomua
Ihan vesi herahtaa kielelle kun Jatuulin kuvaa katsoopi:)nami nami keittoa nuista tulisi:) Hineon sileitä ovat eivätkä sellaisia moukeroisia hankalasti kuorittavia kuten yleensä ovat:)
Voi sentään…ihan tosi mahtavia mukuloita!!!Ei ollut mulla noin hienon näkösiä, edelleenkään mulla ei ole vielä oikeaa paikkaa niille.
Kun tuo artisokan kuoriminen on vähän hankalaa, kuulin jostakin että heti maasta noston jälkeen pesee ne hyvin ja keittää sekä soseuttaa samantien pääsee paljon helpommalla. Ei tarvi kuoria ja soseen voi pakastaa jos ei sitä heti käytä. Tämä oli nyt ruokajuttua, mutta onhan raaka-aine oikeassa ketjussa.
Kuorin perunankuorimaveitsellä, ja se on kyllä helpompaa kuin aina etukäteen luulisi. Tämä sato tosin oli varsin isokokoista ja mutkatonta. Keitän, soseutan ja pakastan, niin keiton tekeminen myöhemmin käy hyvin vaivattomasti.
Pisamakellolta tänä kesänä saadut maa-artisokan mukulat ovat kasvaneet hyvin kokoa.
Sain veljeltäni tänä keväänä maa-artisokan mukuloita, jotka laitoin kasvamaan. Mukuloita ei vielä ole katsottu, mutta maanpäällinen kasvusto on reilusti yli kolme metristä.
Mukulat kasvavat pitkälle syksyyn.
Itselläni on kaksi keväällä taimivaihdossa saatua tainta, jotka näyttävät voivan hyvin ja ovat kasvaneetkin reilusti. Entäs nyt? Koska niitä mukuloita voi kaivella ja jätänkö toisen talvehtimaan vai miten pitää toimia? Haluaisin lisätä niitä, mutta maistaakin tekisi mieli. Entä montako mukulaa on odotettavissa yhdestä varresta? Neuvokaa nyt ihan alusta alkaen aloittelijaa. Kiitos etukäteen.
Magnolia, myöhään syksyllä voit ne nostaa maasta, ne kasvavat nyt siellä vielä koko ajan. Mukuloiden määrästä ei pysty etukäteen sanomaan mutta kyllä sieltä jotain aina nousee. Otat niistä sitten maistiaiset ja hautaat loput nyt syksyllä takaisin maahan, isommalle alalle tietty vaan kuin ne kaksi taintasi alunperin on olleet. Jokaisesta hautaamastasi mukulasta kasvaa kasvi joka tekee alleen niitä juurimukuloita. Ensi syksynä sinulla onkin jo reilusti nostettavaa ja herkuteltavaa.
Ahaa, iso kiitos Sinulle Nuu. Onko hautaamisajalla väliä? Tarkoitan siis, että pitääkö maan olla niin kylmää, ettei se ehdi kasvattaa versoja tänä syksynä vai saako se aloittaa uuden kasvunsa jo ennen talvea?
Ei sillä varmaan mitään väliä ole. Sinne maahan jää yleensä aina niitä mukuloita vaikka muka kaikki nostaisi pois, ja seuraavana keväänä ne sinne vahingossa jääneet kasvavat. Niitä mukuloita ei edes tarvitse nostaa maasta syksyllä ollenkaan jos ei halua. Voi vaikka nostaa niitä vasta varhain keväällä jolloin ne ovat ihan yhtä hyviä kuin syksyllä. Sittemmin ne pehmenevät joten kevätnosto kannattaa tehdä suhteellisen aikaisin.
silloin kun ne ovat korjuukokoisia, on jo niin kylmä ettei mikään enää kasva.
Lisäisin tohon Nuu:n ohjeistukseen vielä, että maa-artisokka on “valmis” nostettavaksi kun kukinta on ohi tai ensimmäiset hallat ovat vieneet maanpäällisen osan.
Oikein myyrien vaivaamalla aluella kannattaa nostaa kellariin tai muuhun vastaavaan talvehtimispaikkaan muutama varmuuskopio. Mulla ei myyrät niitä syö (vaikka niin toivoinkin =D) mutta joillain immeisillä ne ovat syöneet ihan kaikki maahan jätetyt mukulat.
Mukulan koon voi arvella varren pituudesta. Mulla ne huiteli viimevuonna (kasvimaalla) kolmatta metrisinä, pienet keltaiset kukat latvoissaan ja mukulat olivat enemmän kuin nyrkin kokoisia. Lisäksi ne tekivät ihan liiankin kiitettävästi sivuilleen kaikenkokoisia mukuloita.
Ja vielä lisäys että ainahan ne eivät edes ehdi kukkia, siitä ei kannata huolestua. Minulla ainakin joskus se kukinta on niin myöhään että tosiaan halla on ehtinyt ensin. Tosin en sitä hallaa odottele vaan nostan itse silloin kun kerkiän muilta hommiltani, myöhään syksyllä kuitenkin.
Kiitos kaikille. Hyvät ohjeet sain taas, joten ellei noilla pärjää on vika luetun ymmärtämisessä ( ja muistissa )
Ohje kaksi: Älä tee syksyllä mitään. Kaiva keväällä maasta, syö osa ja istuta loput uudelleen.
Magnolia vois syödä toisen taimen sadon syksyllä ja jättää toisen yksilön talveksi paikoilleen
Meillä on ongelmana vesimyyrät. Talvella asustelevat maa-artisokkapenkissä ja vielä kuljettelevat mukuloita pitkin käytäviään. Seuraavana vuonna martisokkia nousee sieltä täältä… Ne lähtevät kasvuun pienestäkin mukulanpalasta.
Meillä huitelee tagsun antamat artisokat nyt kolmessa metrissä, valtavan vankkoja ja monihaaraisia, reunimmaiset meinaa kaatua. Just eilen kaivettiin varovasti yhden juurelta, ja paljastunut mukula oli vasta kookkaan mansikan kokoinen, mutta ai kuinka kaunis ja valkoinen.
Totesin eilen noista maa-artisokista, että kukinnon ihasteluun tarvitaan jo tikkaat, kun kolmessa metrissä ovat, keltaista jo pilkistää nupuista.