Maa-artisokka ( mukula-artisokka ), Helianthus tuberosus

Auts!

Katastrofaalinen tuho maa-artisokkamaassa. Ihmettelin kunnei tule mitään kasvua, kunnes välähti myyrät syöneet joka ainoan mukulan, voi hitsi, vuosikaudet ovat saaneet olla rauhassa.

Ensimmäiset maa-artisokant versot näkyvissä. Pelkäsin jo, ettei mitään tulekaan kun keväällä niitä sorkin ja hautasin sitten reippaasti lehtikasan alle ja multaa vielä päälle että oikein “takaisin peiton alle talviunille”…

Täälläkin nyt jo onneksi kunnon taimella. Jonkin verran näyttää talvikatoa olleen, muttei loppujen lopuksi mitenkään kamalasti. Olin päättänyt, etten kitke artisokka maata. Viime vuonna tulahduttivat niin hyvin rikkaruohot, mutta pakko oli vähän. Aloin systemaattisesti tyhjentämään kanihäkin purut artisokkien ympärille. Jospa se vuohenputki ei niin innokkaasti kasvaisi.

Onko joku toinen kasvi, mikä muistuttaa läheisesti maa-artisokkaa? Sain 3v sitten "maa-artisokan" taimia. Viime syksynä kaivoin, mutten löytänyt yhtään mukulaa.

Yritin hakea vanhoja valokuvia, mutta en löytänyt kuin yhden jossa taka-alalla oikealla näkyy "maa-artisokat". Kuva on kyllä aika huono, mutta tällä palstalla olleiden kuvien perusteella näyttää ihan samalta tuo minun kasvini.

Miksi se ei tee mukuloita? Leviää ihan tajuttomasti ja kasvaa ainakin 2m korkeaksi.

Myyrät tykkää mukuloista ja on pistäneet poskiinsa?

Se tuli minunkin mieleen, en vaan muistanut kirjoittaa sitä tuohon. Talven jäljiltä oli nimittäin tuhottu aika monta perennapenkkiä melkein kokonaan. Hiirenloukuilla porkkanan avulla saaliiksi jo 4 myyrää, joten se kai sitten selittää asian.

Pitää kaivaa mukulat syksyllä ylös (jos niitä on enää silloin jäljellä tai edes tullut), ettei jää myyrille ruokaa talveksi.

Mulla hyvään kasvuun lähteneet artisokan varret oli käynyt peura? popsimassa :frowning:

Meillä maa-artisokat ovat sittenkin nousseet hyvin. Myös ne pienen pienet, joita viime syksynä istutin. Hyvältä vaikuttaa. Toissa syksynä istutettuja arvelin kokeilla nostaa tänä syksynä. Vähän jännittää, onko siellä mitään. Kukkinut ei ole laisinkaan. Olen lannoittanut niin, että aina kun tytön kanihäkki on tyhjennetty, olen käynyt purut kakkoineen kaatamassa tyveen. Tulee samalla lannoitetta ja katetta. Kiva kani, äiti tykkää! :o) Maa-artisokkaan on muuttanut jo tuholainen. Leppäkertun näköinen, mutta valkoiset pisteet. Onkohan siitä pitkällä tähtäimellä haittaa ja millähän se saisi karkoitettua?

Hippi, Maa-artisokka kukkii vasta aika myöhään syksyllä, eikä aina silloinkaan. Mutta on ihan komea jos kukkii

Onpahan taas inhaa. Ne maa-artisokat, joita myyrät ei syöneet, on nyt naapurin toimesta nurmenleikkurilla alasajettu. Voi nakki, etten paremmin sano. Ja ei edes anteeksi pyytänyt, risoo. Ja ei siinä edes mitään uutta, viimekin vuonna se ajo ne alas. Ja ne kasvaa MEIDÄN puolella.

Sitä en vaan millään ymmärrä, että kuinka se naapuri ei muka huomaa n. metrin korkuista siistissä rivissä kasvavaa kasvustoa. Ei ne mun mielestä niin heinältä näytä.

rimat joihin on porattu reikä ja niistä naru läpi, rajaat sellaisilla ja jos VIELÄ kehtaa väittää ettei näe niin tilaa silmälääkäri

Viritä natolankaa niiden ympärille, ei aja naapuri leikkurilla kovin pitkälle. Tyhmä naapuri!

Meidän maa-artisokat on taas täydessä kukassa, eli ei myyrät niitä olleet ainakaan kaikkia syöneet. Ihmettelen vaan miksi niistä ei ole tullut satoa minään vuonna. Ehkä nyt…

Nostin äsken maa-artisokkasadon. Kasvusto oli komeasti kukkivaa, rehevää ja rungot paksut. Taisi olla viisi kasvia siinä rivissä, sen verran "paljon" nääs oli keväällä istukkaita jotka toisesta paikasta (saveen kaivetusta kuopasta) siirtelin uuteen penkkiinsä.

Ne surkean pienet istukkaat antoivat nyt satoa täyden ämpärillisen - todella isoja mukuloita lähes kaikki. Hoopeekompostista ja mullasta tehty kohopenkki, siinä sen sadon salaisuus Jätin sinne muutamia pallukoita multiin ensi kesän satoa ajatellen ja kärräsin pinnalle vielä kottarillisen hoopeekompostia ja päälle multaa. Kalkkia kehiin ja siinä sen pitäisi olla.

Mitä säilytystapoja teillä on mukuloille? Kellarissa (miten suojattu) ? Pakastimessa (millainen esikäsittely)? Ajatelkaa, ämpärillinenkieli ulkoa

Olen keittänyt valmiiksi soseeksi ja pakastanut kerta-annoksiin. Puolet olen jättänyt korjattavaksi kevään herkuiksi.

Kurpitsa, taas kurkkaisin keittokirjaasi eli kuinka teet sen soseen? Olen itse keitellyt keittoa, ja tehnyt perunan kanssa sekaisin muussia (sosetta) mutta noissa molemmissa on ollut maitotuotteita mukana ja oletan ettei pakasteeseen meneviin laiteta kermaa tms?

Keität vaan pelkän maa-artisokan ja soseutat sen. Kun otat käyttöön lisäät muut aineet. Niin ravintoloissakin tehdään.

En ole ikinä pakastanut perunaa siinä mukana, menisikö miksikään?

Perunahan imeltyy jo muutamassa plus-asteessa ainakin raakana. Mahtaisiko keitettynä reagoida mitenkään?

Ok, pakastus soseena on yksi hyväksi todettu säilöntäkeino siis. Entäs kellarisäilytys, onko kellään siitä kokemuksia? Miltä kuullostaisi jos hienon hiekan sekaan kätkisin niitä mukuloita? Sillä tavalla toimin porkkanoiden kanssa nyt, mutta ensimmäistä kertaa enkä tiedä toimiiko se.

Ilman hiekkaa kellarissa menee tosi nopeasti huonoksi, hiekasta ei itsellä kokemusta.