Otan huomenna pari kuvaa lisää, sillä näköjään viimeisimmästä vaiheesta ei olekaan kuvia....
Olisi kiva kuulla sillä välin, mitä muiden kellareille kuuluu?
Tässä nyt se ovi.
Otan huomenna pari kuvaa lisää, sillä näköjään viimeisimmästä vaiheesta ei olekaan kuvia....
Olisi kiva kuulla sillä välin, mitä muiden kellareille kuuluu?
Tässä nyt se ovi.
Tämä tänään, ennen mullan tuomista ja kasvien istuttamista.
Ajattelin istuttaa matalaa maksaruohotyyppistä tuonne katolle.
Toisaalta tekisi mieli kaivaa Vitis coignetiaet ylös paikasta, jossa ne eivät ole kenenkään silmänilona ja istuttaa molemmin puolin ovea.
Muurien takana on syvät istutusaltaat.
Laitetaanpa vielä kuva edestä, missä näkyy, että valotkin on laitettu. Siinä on liiketunnistin ja se sammuu itsestään aika pian. Kivilaattapino on noihin rappusiin. Ja tuon ovi-ikkunan ympärille tulee kranssi.
Kyllä minä ainakin jo sieluni silmillä ne kasvit näen roikkumassa ja rönsyämässä tuossa päällä.
Kyllä on tyylikäs maakellari. Riippuvaa kukkaa ilman muuta oven päälle.
Hehheh, onhan se tyylikäs, kiitos vaan, platon.
Ettei olisi liiankin tyylikäs. Itse olen naureskellut tälle, kun meillä käy aina samalla tavalla, että tehdään niin viimeisen päälle kaikki, esimerkiksi nuo materiaalit.
Olisin käyttänyt nuo kivipaadet yhteen puroratkaisuun, mutta näin ne vaan joutuivat ovenpieliksi.
Kivifani kyseli noista muureista, mutta en kai minä tässä viitsi niitä ruveta selvittämään? Jossain vanhan pentin puolella niistä ole kirjoittanut johonkin sopivaan ketjuun.
Ehkä täälläkin on jokin ketju perustettu, mutta taaskin aika loppui kesken....-ehkä laitan sinne kuvia ja muuta, kun löydän sopivan...
Ompas klematiksella komia maakellari, tuostahan voisi ottaa mallia, saakos jookos? Jos joskus tuollaiseen hankkeeseen itsekin innostuu. Kauhean käytännöllinenhän maakellari olisi...
Tottahan toki mallia saa ottaa!
Siksi minä tänne tämän kellariprojektin osittain olen laittanutkin näinkin tarkasti kuvailtuna!
Sisäpuolenkin esittelen kyllä teille sitten aikanaan, kunhan saadaan ne hyllyasiat päätettyä.Koko keskusteluketjun olen täältä referoinut isännälle kaikkine hyllymateriaaleineen sun muineen.
Minua tuo muovi (leikkuulautamuovi) kiinnostaisi, mutta isäntä tykkäisi ihan vaan laudasta.
Nanikka ja muutkin asiasta tietävät!
Mistä sitä muovilevyä täältä pääkaupunkiseudulta saisi ja minkä hintaista se mahtaa olla?
Kävin mm. Ikeassa, mutta siellä sitä ei ollut edes määrämittaisena (lautahyllyjä ja metallisia kyllä oli).
Onko kyseessä niin spesiaalituote, että sitä kenties saa vain valmistajalta?
Klematis, ei se mitään hirmuisen spesiaalia ole. Käypä Etolasta kysäisemässä, minä luulen, että niillä on.
Ja pahus kun se on hienon näköinen. Meidän kellariprojekti meni tältä vuodelta jäihin, ei piisaa aika eikä varat sen tekemiseen. Mutta jos sitten ensi vuonna... Onneksi ei ole tuleva satokaan niin suuri miksi sen alunperin kuvittelin, niin mahtuvat vielä tähän nykyiseenkin kellarinkuvatukseen.
Klematiksen hyllyongelmaan en keksi muuta ratkaisua kuin ahkeran kuukkeloinnin ja puhelimen käytön, kyllä se jostain selviää...
Tuolla aiemmin ihmettelin kun meidän kellarin on ryhtynyt niin kosteaksi. Ja epäilin littaantunutta salaojaputkea. Kun siivosimme poikien kanssa kellaria niin yhtäkkiö löysin syyllisen..."joku" oli tukkinut jostain syystä katolle menevät ilmanvaihtoputken muovipussilla. Nyppäsin pussin pois ja kyllähän jokainen ymmärtää että ilman kierto ihan pakosti paranee. Pikkasen ottaa päähän kun olen ainakin pari vuotta asiaa vain siunannut. Kentien kovilla pakkasilla joku on sen tukkinut ja unohtanut sen jälkeen.
No. Nyt on kellarin ilmanvaihto taas kohillaan. Meillähän tuo on sellainen vanhan ajan kellari. Olemme kerran valaneet katon kun se oli murtunut (on aika metka tunne olla maakellarissa jonka katossa on isoja railoja). Ja olemme vetäneet sinne sähköjohdon valoa varten. Valokatkaisin on ulkopuolella ja siinä on punainen merkkivalo kertomassa jos kellarissa on valot. Eli jo kaukaa näkee jos valot ovat vahingossa jääneet päälle. Tämä siksi, kun "joku" jätti valot palamaan
kellariin viikoksi ja perunathan riemastuivat melkoisesti itämään.
Laitan kuvia tälläisestä vanhasta versiosta. Ovelta
Tasaisella tontilla jokainen kumpu on mahtava juttu joten rakensimme maakellarin katolle lavan
jonka päällä on istumapaikat. Sieltä näkee toisen kunnan puolelle asti
Selvä, kiitos Etolavinkeistä.
On ihana tuo Temskukan maakellarisysteemi.
Erittäin kauniin ja romanttisen näköinen kuva ja nyt sitten toimivakin laitos, kun sait muovit pois ilmaputkesta.
Olihan se niin, että asustelet tasaisella pohjanmaalla? Silloin nyppylät ja näköalapaikat ovat varmasti luxusta ...
Hyvä keksintö joka tapauksessa sijoittaa istuinpaikat sinne ylös.
Temskukka, jos aiot kärhöjä istuttaa, niin oletan, ettei sinulla ole siellä katolla niin syvää kohtaa, mitä kärhö tarvitsee? Tai ainakin juuret siellä ylhäällä teoriassa pääsevät helpommin kuivumaan kuin maan lähellä alhaalla.
Aion myöskin istuttaa köynnöksiä kellarin viereen ja istutan ne nimenomaan kiipeämään alhaalta ylöspäin. Multakysymyksen, eli kasvualustan syvyyden takia ainoastaan näin teen.
Onhan minullakin kyllä muurin päältä alasvaluvia kärhöjä toisaalla pihassa, mutta siellä niillä onkin hurjan syvä maa.
Kai kerroin, että olen ajatellut aitoviiniä.
Minulla on se Vitis coignetiae, joka ei kaiketi tee mitään (merkittävää) satoa, eli on koristeköynnös ja suosittu upean syysvärinsä takia.
Tänään yllättäen sain koulun kaupasta puoleen hintaan pari Zilgaa ja ajattelin, että jos kuitenkin panisin ne ja vanhan kasvihuoneeseen melkein kuolleen ja nyttemmin elpyneen yksilön kasvamaan lämpimälle ja suojaisalle eteläsivustalle.
Olisi siitä sitten johdettavissa rypäletertut suoraan kellarin oven päälle ja lyhyt kuljetus edelleen kellariin
Kellarin päällä on multaa vähimmillään 60 cm, joten aika paljon sitä kuitenkin on. Mutta rinteessä se tosiaan pääsee kuivana vuonna kuivumaan aika syvälle. Köynnöksiä aion siihen laittaa, mutta aika iso määrä pitäisi jostain keksiä. Nyt onkin hyvä aika mennä katselemaan taimimyymälöiden alennusmyyntiköynnöksiä
Portaiden vierillä on mansikkakangas, johon leikatuissa aukoissa kasvaa jo toisena kesänä krassia. Viime vuonna se oli kuin ilotulitus, tänä vuonna kukat pysyvät lehtien alla piilossa, syy on kai sateissa. Se on tosi sopiva kasvi siinä, mutta ainahan se monivuotinen on kiinnostavampaa. Juuri tähän olen niitä kärhöjä tuumaillut, paikka on etelärinne mutta osittain puiden varjostamaa.
Et ole ajatellut sitä rypälettä, mitä itse aion kokeilla? Ne ovat nimittäin varmaan aika lämpimässä siinä kellarin kattoa vasten.. Vai onko liian varjoinen paikka? Toisaalta kärhötkin kaipaavat aurinkoa kohtuullisesti...
Olen miettinyt toisaalta, että monetkaan köynnökset eivät välttämättä ole niin peittäviä, että olisivat parhaita mahdollisia katolle. Kärhö on arvaamaton ja aitoviini taas pitää leikata niin rajusti keväisin. Olenkin miettinyt katolle lisäksi mansikan rönsytaimia, joita tulee pilvin pimein tänäkin vuonna. Ja viini köynnöksen jotenkin hallitusti vain oven päältä kapeasti kiinnitettynä ja tuettuna.
Tuo mansikka on täydellinen ehdotus. Rönsytaimia on vaikka miten paljon, ja se on kaunis kasvi - kukkii ja vielä marjoo. Istumalavan reunoille voisi muuten laittaa kirjovuohenputkea. Tuolle aurinkoisimmalle reunalle voisi laittaa betanpistokkaita keväällä, kun tuo kasvihuonebeta pitää joka tapauksessa leikata...onhan näitä omallakin tontilla vaikka miten paljon kun vähän tuumii
Mietin pitkään, mitä ovat betonipistokkaat… 8s
Niinpä, mansikanrönsyt vaikuttavat aika hyviltä maanpeitekasveina. Eikä mitään, vaikka ei tulisi yhtä jättimäisiä marjoja kuin varsinaisessa mansikkamaassa.
"Betoni "on varmasti hyvä siinä.
Mulla menee aikaa, ennenkuin saan oman rojektini toteutettua.
Varikkomultaani on tullut parin vuoden aikana rikkiksiä, tosi paljon nokkosta :(, jotka kaikki on ensin myrkytettävä. Jopa ehkä kahteen kertaan. Kitkemään en rupea, sitä hommaa on muutenkin tehty kaikki vapaa-aika.
Keltapeippi leviää nopeaan ja on kaunista varjoisalla puolella...leviää kyllä liikaakin.