Hieno pihapiiri rakennuksineen.
Memulis: ensimmäisen sivun toisessa kuvassa on navetta. Viimeks siinä on toiminu useamman tunhannen kanan lattiakanala 90-luvun alkuun saakka.
Kolmannessa kuvassa on puuliiteri/autotalli/puutarhavälinevarasto/lautaparvi.
Kasvimaa kuvassa taustalla on vanha viljamakasiini.
Talvikuvissa pihlajan kanssa on vanha sauna (jonka kunnostaminen on yksi tulevaisuuden projekteista) ja puuliiteri oikeassa päädyssä. Vasemmassa päässä ruoka-aitta, mattoparvi ja ulkohuussi.
Kaikki rakennukset on varastokäytössä ja osin tyhjillään. Mitään eläimiä meillä ei ole, mutta pihakanoista ja lampaista minäkin haaveilen
Tänään ajattelin näyttää teille vähän noita omien kätten jälkiä Tästä kaikki alkoi 23.9.2008...
Tämä on talon pohjois pääty, joka on aina kylmä ja kostea. Talo on 60-luvulla rakennettu ja syöksytorvet on laskeneet vedet viimeiset 45 vuotta suoraan maanpinnalle. Jonkilainen betonikouru on alunperin ollut ohjaamassa vesiä kauemmas talosta, mutta sekin on vuosikymmenien saatossa murennut ja kasvanut umpeen. Ongelmana oli siis kattovedet, jotka jokaisella sateella kertyivät lammikoiksi alakerran sisäänkäynnin eteen. Kuten kuvasta näkyy, vesi seisoi noissa nurmettomissa kohdissa.
Urakoitsija kävi kaivamassa seinänvierustat auki ja teki kaivannot salaoja- ja sadevesiputkille. Syöksytorvien alle asennetttiin rännikaivot. Samalla kaivatettiin ylös tontinrajalla ollut ränsistynyt siperianhernepensas aita.
Ja tässä juuri valmistunut liuskekivilaatoitus 17.11.2008, monien työvaiheiden ja räntäsateessa vietettyjen tuntien jälkeen:
Kivet ovat harmaassa kivituhkan pölyssä näissä kuvissa. Kivituhkan kanssa sattui pieni kömmähdys. Kun saatiin kuorma pihaan, oli sen kauniin tummanharmaata, juuri sellaista kun sen pitkikin olla.Mutta levitettynä, tiivistettynä ja kuivettuaan, paljastuikin että seassa on todella paljon valkoista kiviainesta, ja koko piha hohteli räikeän hopeisena! Silmä tottui siihen muutamassa päivässä, mutta jäätiin vielä odottelemaan kevättä, että kuinka se istuu maisemaan kun puissa ja maassa on vihreää. Mahdollisia korjaustoimenpiteitä odotellen...
Myös seinän vierustat laitettiin kuntoon:
ennen...
...jälkeen
Seulanpääkivistä riitti vielä perennapenkin reunaankin.
On sinulla maalis iso ja hieno piha! Ihanaa maalaistunnelmaa tulvillaan Lampaita ainakin kannattaa hankkia, nehän ovat oivia ruohonleikkureitakin! Kanoja tietysti ja pari possua… ja hevonen tuottamaan hevonhyvää kasvimaalle
Aivan ihana pihapiiri
Jo sivun 1 ekasta kuvasta aistii ihanan maalaismiljöön, kesän tuoksun. Aivan ihana paikka, voi että mä tykkään tällaisesta paikasta, kuin maalis sinulla on. Oi niin Kaunista .
Hieho on piha, ei käy kieltämään. Oliko tuo liuskekivilaatoitus työläs tehdä?
Täst mää tykkään
Maalis, kiitos kuvista, varsinkin siitä ensimmäisestä! Mulla on samanlainen kuva kangastellut mielessä kun pihallani hillun, oli kiva nähdä miltä se voisi joskus näyttää.
Paljonko kuutio seulanpääkiviä maksoi?
Voi kiitos taas kaikille kehuista
Imikkä, kivet tuli 1000kg suursäkeissä ja hinta oli 18€/säkki+alv ja rahti. Paikalliselta soramontulta ostettiin. Muistaakseni lupasivat että säkillisellä tekee 4-5M2, siis yhteen kerrokseen ladottuna. Meillähän tuota tuli tuohon seinälle n.20cm vahvunen kerros.
Nabla, Kyllähän tuo kiveyksen teko tavallaan työlästäkin, mutta palkitsevaa! Pohjien teko vei eniten aikaa. Ei tuo itse kivien latominen enää niin työlästä ollut. Pohjatöihin kyllä kannattaakin satsata!!! Menee muuten arvokkaat kivet ja kova työ ihan hukkaan. Liuskekiven asentaminen on kuin palapelin kokoamista. Vaatii vähän silmää nähdä mikä mihinkin käy, ilman että jokaista kiveä tarvitsee erikseen sovittaa. Toisilla on sitä luonnostaan, toiset joutuu sen opettelemaan -ja itse kuulun tähän jälkimmäiseen!
Todella tyylikäs lopputulos! Olen itse naureskellut sellaista juttua noissa maatöissä: Ensiksi myllätään ja kaivellaan paikat sekaisin. Ja todellakin ne pohjatyöt ovat ne kaikkein vaativimmat ja tärkeimmät. Sitten kun kaikki pinnat ovat valmiit näyttää lopputulos siltä, kun se olisi aina ollut siinä. Tarkoitan tällä sitä, että tuollaisessa kauniisti laitetussa alueessa silmä lepää.
Mylläys on juuri se oikea sana!
Takavuosina ärsytti ihan suunnattomasti joku puutarhaohjelma, jossa näytettiin vain alkutilanne, ja pihan omistaja vähän keskusteli pihastaan suunnittelijan/juontajana kanssa, ja simpsalapim!, mainoskatkon aikana koko piha oli muuttunut upeaksi ja mahtavaksi ja täydelliseksi, ilman että yhtään niistä KYMMENISTÄ työvaiheista näytettiin, taikka että kerrottiin kuinka paljon siihen kaikkeen oli todellisuudessa kulunu aikaa!!
…ja rahaa!
...ja rahaa...
Nimenomaan myös sitä rahaa.... Varmaan monikaan, joka ei tee töitä itse voisi ihmetellä, että mikä tuossa niin paljon muka maksaa????