Maapähkinä, Arachis hypogaea

Laitoin tässä joku päivä pari maapähkinää8kaupasta ostettuja ihan) multaan ja ne itivät parissa päivässä! Tarvitsevatko ne jotain erikois valoa, multaa tms. Voiko ihan kotioloissa saada niistä omia pähkinöitä kasvatetuksi...onko jollain kokemusta?

Täällä ovat kans lähteneet itämään, ja olis kiva saada jotain infoa mitkä ois parhaat olosuhteet pähkinäisille. :)

Maapähkinä tuottaa satoa myös ruukussa kasvatettuna.

Kukkii pienin valkoisin kukin ja kun kukat pölytetään alkaa pähkinää muodostua.

Ruukun on syytä olla senverran suuri, että sinne kehittyvät uudet pähkinätkin mahtuvat.
Maapähkinä on juoppo. Kuivumaan ei saa päästää ja vettä kasvi imee kuin sieni.
Lannoittaa voi jos haluaa, mutta pähkinöitä tulee, vaikkei haluaisikaan lannoittaa.
Harva haluaa lannoittaa kovin tuhdisti, ainakaan jos haluaa itse syödä kehittyvät pähkinät.

Paljon valoa vielä päälle niin hyvä tulee.

Kiitos. :) aika paljon sain ongittua tietoa eri keskusteluista, mutta tuota en tiennyt vielä, että se vaatii paljon vettä... (maissitkin on tuolla kasvamassa, ne ne vasta juoppoja on). Sain nuo pähkinät homehtumaan enimmän osan, yksi tuntuu selvinneen todella hyvin.

Saa nähdä miten lähtee näin syssyllä kehittymään...

maapaäkinän kukat kukittuaan näyttävät kuolevilta ja varret taipuvat mullanpintaan kieli ulkoa kun ne ovat maapähkinöitä ja maahan tahtovat kukittuaan. tämä ilmiö säikäyttää kasvattajan lamppu

Noniin nyt se puskee jotain juuren tapasta itupähkinän sisään, mullan tällä puolen sojottaa jotain, josta luulin että lähtis kasvamaan.. vaan nyt sieltä pähkinän sisältä tulikin joku lehtipöheikkö... mie en enää käsitä, pitää laittaa kuvia. :D

Eipä taida mulle tulla pähkinöitä kun ei kukat pääse pölyttymään tai pitääkö?

Kukkia on kyllä tullut jo aika monta! Tarvitseeko pölyttyä kukkien?

Tämä tahtois kuvia :)

Kun kirjoitat tuossa vasemmalla alhaalla olevaan Vapaasanahaku- laatikkoon maapähkinä, tulee listaus kirjoituksia joissa sana mainitaan. Muistaakseni neljäntenä on linkki vanhalle puolelle ja siellä on käyty keskustelua maapähkinän kasvattamisesta.

Tässäpä ois teille tuore kuva pähkinöistä, joista olen hyvin ylpeä! kieli ulkoa

Laitoin tuon yhden itäneen kaveriksi nuo neljä ja saavat vielä toistaiseksi kasvaa samassa purnukassa.

Idätin nuo pienemmät sillä systeemillä, että kastelin pähkinät, laitoin kaappiin pieneen hyvin hengittävään muovipurnukkaan ja pidin ne kosteina. Sitten kun huomasin niissä elämää nostin ne päiväksi valoon ja lopulta laitoin tuohon purkkiin kasvamaan. Toimi paljon paremmin kuin suoraan multaan laitetut, joista enin osa pilaantui.

Laitelkaahan muutkin kuvia jos on.

Onpa komian näköinen ja kokoinen jo sun maapähkinäsi. Oma vauva-pähkinäni löytyy sivuiltani http://viherkasvit.net ja sieltä kohta muut kasvit hymy

Kyllä, olen sivuston ehdoton fani! :D

Minulla muutama pähtinä iti parissa päivässä kun laitoin multaan!! Purkin peitin vaan muovilla ja laitoin ikkunalaudalle!

Laitanpa tännekin kuvan muksun multaan tuuppaamista maapähkinöistä:

Siemeniä oli 8 kpl, joista 6 on nyt itänyt ja niistä tuo vasemmalla oleva on jotenkin homeisen oloinen, mutta ihan kuiva ja tiukasti kiinni mullassa. Kasvavat ihan mahdotonta vauhtia, vuorokaudessa tuo keskimmäinen on tempaissut ainakin sentin lisää pituutta ja lehdet ovat aukeamassa viuhkaksi. Todella helppo kasvattaa! Näitä ei lioteltu vedessä tai kikkailtu muutenkaan ja ihan hyvin lähtivät. Viihdyttävä kasvi lasten kanssa kasvateltavaksi, tosin minähän se olen pehvani juurruttanut näiden viereen, kun kasvavat ihan silmissä. :)

Hieno on jälkikasvusi kylvös. Multaa jo toisessa polvessa, teillä siis!!

Juu, puutarhaleiri kuulemma polttelee tuon oman jälkikasvun mielessä… :slight_smile: Maapähkinät kasvavat terhakasti!

Maapähkiä ensimmäine nyt itänyt.en löytänyt mihin muualle tän laittais niin laitoin tähän ketjuun,käytetäänhän pähkinöitäkin mausteina.

Raili-45:n viesti maapähkinästä siirtyi tänne ao. ketjuun. Kuten jo Jadeliila ja Juti ehtivätkin toisaalla neuvoa, niin haku-toiminto on avuksi kun etsii mahdollista jo olemassaolevaa ketjua asialleen :slight_smile:

Kiitos kaikille jotka antoivan neuvon käytä hakua ,ei vaan sillähetkellä tullut mieleen,täytyy vast edes muista et hakukin on olemassa

Meillä aloittaa Pähkinä kukkimaan nyt ensimäinen nuppu melkein auki