Maariankämmekkä, Dactylorhiza maculata

Kanssasi aivan samaa mieltä! Ja tavallaan on hyvä, että myös Maariankämmekkä nauttii rauhoituksen leimaamaa "diplomaattista suojaa".

Maariankämmekän verso lupaa runsasta kukintaa. Olisikohan kanankakkarakeilla osuutta asiaan?

Ohhoh mummi ihmetys Valtava ruusukesuma kasvava kasvi Meenpäs heti laittamaan omilleni kanankakkaa. Ovat raasut olleet pelkällä vedellä jo monta vuotta...

Mistä saisin maariankämmekkää? Tuolla rannassa olisi ihanat olosuhteet sille - jos se menis näinkin pohjoisessa? Olisiko kellään myynnissä/vaihdettavissa taimia?

Mulla olisi vaihtaa vaikka perennoihin. Mitä sulla olis jakoon asti? Keräilin maansiirtohommien alta pois monia maariankämmeköitä muutama vuosi sitten ja niitä oli paljon. Laitatko Titamiini vaikka yksäriä vaihtareista?

Hölötin Miikosta * leveä hymiö *

muistakaa. Kohtuus lannoituksessakin.

Moottoritien laidastahan minää ne olen hankkinut. Kasvoi siinä aivan asfaltin reunassa.kaksinkertainen rike. Odottaa autokyytiä moottoritiellä ja vielä ottaa siitä kasvi.

Titamiinille tiedoksi, että maariankämmekkä menestyy vallan mainiosti siellä Raahen korkeudella. Olen lähtöisin Oulusta ja sain lapsena ensikosketukseni maariankämmekköihin retkeillessäni Kuusamossa.

Kannattaa ottaa selvää maariankämmekän vaatimukset maan happamuuden suhteen: Ainakin siellä Kuusamossa ne kasvoivat mielestäni hieman kalkkipitoisessa maassa.

No, minä olen aikoinani koulutyttönä kerännyt maariankämmekän kasvioonikin jonkin matkaa Tornion pohjoispuolelta. Niin että kasvaa se pohjoisempanakin…

Käväisin PääPuutarhurin luona ja kehuin saavani kämmeköitä. Niitä kuulemma kasvaa pieninä läimäreinä luonnonvaraisena täälläkin hyvin harvakseltaan. Ja kyllä - ovat kalkisuosijoita. Tarjolla olisi kostea ranta, jossa sopivasti varjostustakin.

Tuo kalkinsuosinta kuulostaa äkkiseltään oudolta, sillä olen tavannut kaikki kämmekät yleensä suolla tai paremminkin soistuvassa metsässä. Ja olen siinä autuaassa käsityksessä, että suot ovat happamia.

Joo, monet kämmekät on kyllä kalkinsuosijoita, mutta maariankämmekkä menestyy kyllä happamassakin maassa. Juuri soistuvissa kangasmetsissä sitä usein kasvaa.

Kävelin eilen metsässä etsimässä korvasieniä. Siellä niillä poluilla on aina kasvanut maariankämmeköitä, nyt oli kaikki alut viety. Kaikki. Niihin tuli vielä erivärisiä kukkia.

Useimmat kämmekät ovat kalkinsuosijoita ja siksi meillä paljon harvinaisempia kuin eteläisessä naapurissa. Tikankonttia ja neidonkenkääkin kasvaa lähinnä vain Ahvenanmaalla ja Kuusamossa.

Koin iloisen yllätyksen kun viikonloppuna kävelin mökin lähellä metsässä tutkimassa lakan kukintoa olin tulossa jo pois kun vähän säihkähdin “käärmettä” maassa kun katsoin tarkemmin huomasin käärmeeni kasviksi maariankämmekäksi oli tosi isot lehdet noin 3cm leveät ja 20cm pitkät punaruskeat pitkulaiset isot pisteet ympärillä monta pientä lehtiruusuketta. Pienenmissä oli kukavan aluut mutta isossa ei vielä ainakaan näkynyt. En tienyt metsässämme olevan kämmeköitä vaikka maasto on niille sopiva. Merkitsin alueen en halua kenenkään niitä sotkevan. Onko kukaan kasvattanut maariankämmekkää siemenistä ja onko onnistunut jos saisin sitä siirettyä sillai mökin pihaan en halua koskee näihin jotka kasvavat metsässä mutta siemeniä voisin yrittää ottaa niiltä jos kasvattaminin sillai onnistuu.

M aariankämmekän ensimmäiset kukat ovat auki. Kuvassa väri liian vaalea.

Mariankämmekällä on suuria värivaihteluja. tässä on vierekkäin kahdesta eri kasvustosta olevat kasvit.

Miulla on vasta yhdenlaista, viime kesänä anoppilan ojanpenkalta luvan kanssa siirretty kukkii nyt kahdella varrella. Toivottavasti viihtyy jatkossakin, on minusta tosi kaunis.

Kastelu kuivana aikana varmistaa viihtymisen.