Kukkiminen lähenee loppuaan Itä-Suomessa. Tänä kesänä maariankämmeköiden esiintyminen on ollut runsasta, mutta niin ei aina ole ollut. Joensuussa etelään päin vt-6 tietyöt ovat tuhonneet pari isompaa esiintymää. Onneksi ihmisen toiminta ei ole vaikuttanut mökillämme, mistä tämä kuva on tänään otettu. Paikalliset lakanpoimijatkin (pääsääntöisesti vanhempia ihmisiä) ovat osanneet varoa suolla kasvaneita tiheitä esiintymiä.
Kuluuneella viikolla - taisi olla sanomalehti Karjalainen - oli juttua tielaitoksen niittopolitiikasta. Niittäisivät vasta elokuussa, jotta kasvit saisivat rauhassa kasvaa ja siementää, sekä säästyisi myös rahaa. Turvallisuuteen niitoilla ei ole artikkelin mukaan vaikutusta. Ihmiset tosin valittavat, jos tien pientareita ei ole niitetty heti juhannuksen jälkeen. Tavalliset kansalaiset pelkäävät jopa hirvien piileksivän liian pitkässä tienvarren heinikossa. Mene ja tiedä. Kohtaamani hirvet saavat kyllä piileskellä aika moisessa viidakossa, jos ne jäisivät huomaamatta.
No niin, tänään retki lähiluontoon tehty ja aukko sivistyksessä paikattu Orkideajohanin vihjeen perusteella. Aurinko paistoi tänään vähän liikaakin ja poltti värit kuvista. Tämä kyllä olikin lähes kokovalkoinen.
Aika kalpeita olivat nämä kaunottaret, jokainen vähän oman näköisensä, osalla kukinnot harvemmat kuin näillä. Kauempana näkyi joku värikkäämpikin, mutta sinne ei toimintasäde yltänyt.
Maariankämmekät kukkivat mahtavasti nyt metsissä. Harmi kun ei ollut kamera mukana.
mummuh,mullakin on penkissä yksi pientareelta ryövätty jo kolmatta vuotta, se on niitä harvoja joista olen keväisin huolissani !
Kippo,sieltä Ahvenisen linkkapysäkiltä olen mun kämmekän ottanut ja siellä pientareella oli valtaisa alue kämmeköitä silloin , siksi uskalsinkin omani ottaa !
Taitaapa olla niin , eeteivät tielaitoksen miehet tunnista horsmaa kämmekästä ,laitahan vähän palautetta kun olet sieltä päin kotoisin !
Variaatioita Jungfruskärin Maariankämmeköistä. Nämä alkavat olla viimeisiä tänä kesänä, niittäminen oli jo alkanut. Metsähallitus hoitaa niittyjä niittämällä ne kesän lopuksi, näin perinteinen maisemanhoitotyö jatkuu.
Tienvarsi kukkii
Yks kaks, onhan näitä, viis kuus, vieläpä nuita.
Vielä lisää kasveja.
Mä luulin, etten mä näitä voi missään nähdä, jos en lähde kauemmas kotoa, mutta ei tässä kovin montaa kilometriä tarvinnutkaan ajaa. Likan harrastuksen ajan toisen tyttären kanssa käytiin kävelemässä "Porimmettäs", ja siellähän kämmekät kukki siellä täällä lenkkipolkujen varressa kaikkien lenkkeilevien kaupunkilaisten ihailtavana.
Mulla on yksi omassa penkissä. Ryöväsin bussipysäkiltä J:suu /Juuka väiltä muutama vuosi sitten.
Siinä oli laaja aukio niitä täynnä ja uskokaa miten suututti kun oli tielaitoksen innokas trimmaaja käynyt kynimässä koko kasvuston ja en ole sittemmin niitä siinä nähnyt
Vastaava maariankämmekän kasvupaikka on ollut Nastolasta itään, leveäkaistatien loppupään ramppi josta pääsee kääntymään etelän puolelle Orimattilantielle. Satunnaisen ohikulkijan pikkupojan pissitys johti havaintoon noissa ojissa. Vanha kasvusto on nyt jo tukkon kasvaneelta, ehkä vanhalta laidunalueelta levittäytynyt sopivan koskeisiin ojapainanteisiin, ja kymmeniä yksilöitä siinä näkyi. Nuo kämmekät tuntuvat kestävän korkeampaa koneniittoa, joka katkoo vain kukkavarret ja estää kasvien lisääntymisen. Siimaleikkurilla taas vedetään multa pölisten maata pitkin ja homma on kerralla valmis. Sitä odotellessa joku kasvi saattaa kokea siirron paremmalle kasvupaikalle. Toivottavasti lajikohtaiset vaatimukset, kuten korkean kosteus sopiva ph, ym tulevat huomioiduksi.
Näen kuitenkin jonkinlaisen puolihoidon ainoana mahdollisuutena monelle vanhalle laidunmaitten kasville kuten kämmäköille, kevätlinnunherneelle, näsiälle ym. Kuoliaaksirauhoitetut luonnonsuojelualueet, usein tukkoiset lahokuusikot eivät ole minun silmissäni suojelua, vaan poliittista vallannäyttöä.
Kuuluuko tämä tänne? Kastehelmiselle kiitos, ensimmäinen kukka, kaunis on, mutta pieni vielä.
Maariankämmekät olivat tallella ja kukoistivat.
Vuosi sitten tielaitos hoiti alasleikkauksen jo nuppuvaiheessa.
Suurin koskaan näkemäni yksilö.
Kastehelmiselle terveiset. Nyt jo nousemassa useampi piippa. Että olen onnellinen tästä kasvista.
Noiden paljaiden juurien päälle kannattaisi lisätä kariketta , lehtipuuhaketta, kaarnamursketta tai lekamursketta. laimea kanankakka vesi parantaa kasvustoa.
Tuntuu kamalalta lukea että tuollaiset upeat luonnonkasvustot joku tietämätön tomppeli tuhoaa hetkessä. Eikö tuollaiset paikat pitäisi merkitä jotenkin ja rauhoittaa… ainakin siimalaikkureiden käytöltä?
Maskussa on ihan tienvieressä kiva maariankämmekkäesiintymä. Suokukan kanssa ajettiin tänään ohi siitä ja takastullessa pysähdyttiin kuvaamaan.