Maariankello, Campanula medium

Viime syksynä sain muutaman taimen maariankelloa ja nyt ne kaikki kukkivat upeasti,neljä eri väriä ja mahtavat kellot. Tämän päivän sade on osan painanut maahan, mahtavatko enää sieltä jaksaa nousta.Siemeniä varmaan pukkaavat.

Kyllä nuo teidän maariankellot on kans ihania

Minulle tuli yllätyksenä perennojen alta maata pitkin maariankello. Joskus olin sinne siemeniä heitellyt, mutta ei niistä ennen mitään ollut tullut. Nyt tuli sitten yksi varkain.

Hennosti vaaleanpunertava.

Sain parilta tutulta tällaisen valko-sinikukallisen maariankellon ruusukkeen; kukkien väri liukuu kellon pohjan valkeasta kärjen tumman siniseen. Tässä kukat ovat jo kärsineet runsaista sateista ja vaalentuneet mutta uusina ja lämpimässä kukka on todella kaunis. Taustalla sateen runtelema punapietaryrtti.

Onpa ihania nuo teidän maariankellot! Saapas nähdä minkälaisia mulle tulee. Täällä ne eivät vielä ole auenneet, nupuilla on kylläkin.

Viime kesänä minulla oli muutamia kukkivia, eikä kerrottuja ollenkaan. Siksi niin hämmästyinkin, kun tämä pukkaa latvakukan jälkeen kerrottuja! Neiti kuvaili eilen.

itsestään kylväytyneitä maariankelloja, vaaleanpunainen, vaalea lila ja tumman sininen:

Tintiin ja muiden maariankellot kauniita, ah niin kauniita..

Ihmettelin joku aika sitten mökille ilmestynyttä oudon näköistä kasvia. Epäilinkin silloin, että saattaisi olla maariankello, vaikka en ole siellä koskaan niitä kasvattanut. Nyt oli avannut kaulukselliset kukkansa. Tämä on varmaankin puolimuoto kerrotusta kukasta.

No voi ihmetyksen ihastus ! Vai puolimuoto, kyllä tuo on minusta niin täydellinen muoto. Aivan ihana kauluskello.oho

hymy, eikä kauluskellolla ole edes noin hienoja kauluksia.

Toisella foorumilla tälle maariankellolle löytyi nimikin. Osuvasti se on nimeltään 'Cup and Saucer'. Ihan loogista kyllä, että nimi on tuollainen.

Aivan hurmaavat kuppi ja lautanen!!
Kerääthän siemenet talteen, olisin heti niitä kerjäämässä kieli ulkoa

Taimet ovat kasvaneet jo näin isoiksi, suojataanko talveksi jotenkin. Ens vuonna olisi kiva nähdä näiden kukkivan. Nämäkin ovat Israelista tuotuja kukkakaupan siemeniä.

Hei, Pirkko-Martta. Suojaa nuo maariankellot jäniksiltä. Itselläni jänöt söivät pellolla kasvaneet n. 100 suurta tainta viimetalvena. Tänä vuonna laitan harson niiden päälle. Muuten en ole huomannut, että olisivat mitenkään arkoja taimia. Siis hyvin säilyvät talven yli.

Olipas hyvä tieto, laitanpa sitten harson päälle, etteivät syö niitä, turhaan menis vuoden työ hukkaan, pupujen suihin (sillä meillä on täällä noita pupujakin, oikein isoja rusakkoja, jotka kyllä tekevät tuhotöitään).

Vai syövät jänikset maariankellojakin, huh huh. Meidän cityrusakko kaverinsa kanssa ei ole sitten vielä asiasta kuullut. Itse laittelen aina maariankellojen päälle talvella vähän havuja, ehkä ne harhauttavat niitä jäniksiäkin.

Alkaa kukkimaan nämäkin.

Minä odotan kuin kuuta nousevaa niiden maariankellojen kukintaa, jotka sain viime keväänä kasvienvaihtopäivältä. Vaikka rusakko söi niistä useista keväällä sen hetkisen kasvun, on niissä kaikissa aivan valtavasti nuppuja.

En tiedä edes minkä värisiä kukkia pitää odottaa :smiley:

.