Maariankello, Campanula medium

Näitä pitäis vaan saada enemmän.

Tämä kesä ollaan tuon varassa. Vielä ei saa väristäkään selvää, on niin supussa nuput.

Tänään erotin osassa nupuista vähän punerrusta ja osassa sinerrystä :smiley:

Mitenkähän maariankellon sais nopeimmin lisääntymään? Antamalla siementää, keräämällä siemenet ja kylvämällä, vaiko katkaisemalla kukinnan jälkeen, jotta tekisi tyvelle uusia ruusukkeita? Onko kokemuksia kellään? Tähän aikaan voisi tietysti kylvää johonkin kaupan siemeniä. Mutta kukkivatko ne jo ensi vuonna?

Jos tänä vuonna on kylvänyt siemeniä, niin ens vuonna ainakin kukkii. Muusta en tiedä, kun ekaa kertaa minulla on näitä kasvamassa. Ja lisää kylvin eilen ja sitten on ihan pieniä taimia jotka pitäisi istuttaa kans paikoilleen.

Merkurius, meillä poika kylvi viime kesänä kaupasta hankittuja Maariankellon siemeniä, joita veinkin sitten ahkerasti taimenvaihtotapahtumiin :-) Viime kesänä kasvattivat lehtiruusukkeen, ja tänä kesänä kukkivat tosi kivasti. En tosin muista kuinka monta taimea omalle pihalle jäi, epäilen että talvi vei aika monta, mutta siis ei kaikkia onneksi.

MerJL, minä sain kolme tainta ja käsittämättömän komeasti ovat kukkineet. Yksi oli vaaleanpunainen ja kaksi violetinsinistä. Olisivat tarvinneet tukikepin, yli metrisiksi venyivät, mutta taisimme olla juuri matkalla silloin, kun venähtivät. Ovat siis hiukkasen ottaneet tukea, mutta komiat ovat. Jokainen poikkeamaan tullut ystävä ja tuttava on pysähtynyt juuri siihen ja kysellyt, että mikä komistus tässä. Hyvältä vaikuttaisi siementuotantokin, kukkaperän pallukat ovat soman pyöreät.

Onko maariankellon siemenien idättämisessä joitakin niksejä? Kahteen kertaan olen tänä kesänä kokeillut, eikä yksikään ole itänyt.

Koskas minä nyt kylvinkään sen potagerin ruutuviljelykseni - taisi olla hyvin kesäkuun alussa toukokuun lopussa - ja vasta nyt on näkyvillä maariankelloruudussa muutama pieni lehtitupsuke. Jopa salkoruusu on nopeampi.

Malttia siis :slight_smile:

Maariankellot kukkivat mahdottoman pullein kukin. Sain vaaleanpunaista ja sinistä. On se hieno, mutta kuihtuva kukka niin suuri myös, että olen niitä käärinyt pakettiin ja pudottanut multaan, ettei rumenna maariankellokohtaa kukkapenkissä. (Se kuihtuva kukka on omituisen sitkeä)

Onko Maariankello hyvä kylväytymään itsekseen? Kylvetäänkö Maariankellon siemenet nyt syksyllä vai vasta ensi kesänä? Siis jos ei itse kylväydy!

Tuleeko kukista aina samat sävyt, kun kerää siemenet...vai tuleeko uusia sävyjä?

Maariankello on kaksivuotinen, joten ensin kasvattaa lehtiruusukkeen ja seuraavana vuonna kukkii. Ensi kesäksi taitaa olla myöhäistä laittaa siemenet maahan? Mutta mitenkäs esikasvatus aikaisin keväällä? Ehtiikö kukkaan loppukesästä?

tulee uusia sävyjä,

kylvä osa nyt ja osa keväällä

kylväytyvät ihan itsekseenkin , syksyllä :wink:

Kehtaisinko tunnustaakaan? Kuuluisi kyllä tuonne moka-palstalle.

Lomalta palatessamme ihmettelin, miten lemmikki oli levinnyt yhteen paikkaan maariankellojen viereen. Revin kaikki ylös, kunnes vasta n. kuukauden päästä tajusin, että eiväthän ne pienet taimet mitään lemmikkiä olleet, vaan maariankelloa :stuck_out_tongue:

Maariankello huomioon ottaen ei tuo niin paha moka ollenkaan ole: eräänä syksynä istutin kauan vaalimani kevätesikot kunniapaikalle, mutta maariankelloja sitten olivat. Voit uskoa, että joka ikunen kerta kun pihaan ajoin ja koetin nousta autosta minun piti ensin siirrellä maariankellon varsia autonoven edestä syrjään.

Eilen ihmettelin pihalla mitä kummaa suurta kasvia olen heinäkuussa kylvänyt kun taimipotit ihan vyöruu lehtipöheikköä: sielta se litten lappunen keskeltä löytyi, maariankello ja vielä cup and saucer muoto, kasvaneet ovat kahdessa viikossa tosi paljon! (Jos olisin kylvänyt kesäkuun alussa kukkisivat nyt turhaan kun pakkanen panee ja pohjonen puhuu.)

Ai kylväytyy itsestään! Mulla on vaikka kuinka paljon siemeniä vielä varsissa, no alankin niitä sitten ripottelemaan penkkeihin.

Minua ei nyt onnista noiden maariankellojen kanssa. Kesällä kahteen kertaan kylvin siemeniä, eikä niistä yksikään itänyt. Taimen vaihdossa sain Zairalta hienot taimet ja nyt huomasin, että joku pirulainen (myyrä tms?) oli napsaissut kaikista lehdet siististi tyvestä poikki. Toivon nyt kuitenkin, että keväällä niistä joku nousisi ja kukisi :frowning:

OK! Minulla nimittäin kasvoi saaduista ruusukkeista tosi upeat Maariankellot, mutta eipä ollut tietoa heidän kasvutavoistaan. Otanpa siementkin sitten varalta talteen ja kylvän sitten heinäkuulla uuden satsin, jospa vaikka eivät itsekseen olisi kylväytyneetkäänsilmän isku

Olivat kyllä tosi kauniita! Väreinä oli sininen, valkoinen ja vaaleanpunainen.

Olen kylvänyt maariankelloa kesäkuussa, matalaan vakoon ja päälle ripotellut turvetta. Kastellut tarvittaessa eli melko usein. Olisko ollut pari viikkoa, kun taimettui. Joten yritä vaan sinnikkäästi.