Välke… Sinulla tuntuu olevan yhtä hyvää tuuria kuin minulla sen keijunmekon kanssa. Yhden kerran sain valmiin kasvin… se kuoli. Sitten kylvin niitä siemenestä… taimet kasvoivat puoli vuotta ja kuolivat, ja viimein sain pistokkaan Ermeliltä… sekin kuoli. Ilmeisesti minun ei ole tarkoitus kasvattaa keijunmekkoa, niin kaunis kasvi kun se onkin :).
PS. Kylvin maariankelloa jonkin verran suoraan maahankin ja sieltä nousi taimia, olivat vain pienempiä kuin esikasvatetut. Jos näyttää siltä, että olet vielä ensi keväänä ilman maariankelloa katsotaan josko ne suoraan maahan kylvetyt olisivat voimissaan niin voisin tuoda niitä sinulle. Ovat niin huonossa paikassa, että eivät kuitenkaan kasva siinä…Sinulla tuntuu olevan yhtä hyvää tuuria kuin minulla sen keijunmekon kanssa. Yhden kerran sain valmiin kasvin… se kuoli. Sitten kylvin niitä siemenestä… taimet kasvoivat puoli vuotta ja kuolivat, ja viimein sain pistokkaan Ermeliltä… sekin kuoli. Ilmeisesti minun ei ole tarkoitus kasvattaa keijunmekkoa, niin kaunis kasvi kun se onkin :).
PS. Kylvin maariankelloa jonkin verran suoraan maahankin ja sieltä nousi taimia, olivat vain pienempiä kuin esikasvatetut. Jos näyttää siltä, että olet vielä ensi keväänä ilman maariankelloa katsotaan josko ne suoraan maahan kylvetyt olisivat voimissaan niin voisin tuoda niitä sinulle. Ovat niin huonossa paikassa, että eivät kuitenkaan kasva siinä…
Joku ryökäle (pupu, peura?) on syönyt viime keväänä siemenistä kasvattamieni maariankellojen lehtiruusukkeet talven aikana, kaiken, juuriin saakka. Onko peli ihan menetetty? Ja mie kun niin odotin että kukkisivat tänä kesänä, yhyyyyyyy.
YESS, tänään huomasin että yksi peuransyömä maariankello on sittenkin lähtenyt kasvuun juurista.. Ehkä saan sittenkin jo tänä kesänä kukkia!
Tällaisia nämä ovat nää miun syödyt maariankellot. Tuo tuossa oikealla on siis se ilonaiheeni, jota pitää joka päivä käydä katsomassa ja samalla tarkistaa, josko tuohon viereiseenkin olisi ilmestynyt jotain kasvua.. ei vielä, mutta en luovu vielä toivosta.
Vime vuonna tein “hienon” esikasvatuslavan ja merkitsin joka ruudun aivan älyttömän hienosti (latinankielisetkin nimet ja kaikki!). Sitten kun nostin päällä olleen ikkunaruudun pois ja kastelin letkulla kävikin niin, että siemenet valuivat väärin ruutuihin aivan valtoimenaan.
Nyt kuitenkin näyttää siltä, että maariankelloakin on tulossa reippaasti, ja se on virrannut vähän kaikkiin naapuriruutuihin.
Mikähän ajankohta - nytkö - olisi paras siirtoistutusaika? Onko hallanarka?
Ravistelin viime syksynä maariankellosta siemeniä penkkiin, kun luulin nyppineeni osan jo itäneistä rikkiksinä pois. No, nyt niitä pikkutaimia riittää ;D Kaikkein kamalinta on, että nyt kun tiedän/uskoisin niiden olevan maariankelloa, en enää raaskisi kitkeä niitä, koska kukka on kuitenkin niin kaunis. Postittamiseen ne ovat kuitenkin vielä hiukan pieniä. Kuka haluaa tulla kitkemään ylimääräisiä omalle pihalleen?
Nämäkin aloittavat kukkimisen.
.
Kaunis kuin mikä !
Niin on ja valkoinen on myös tosi kaunis.
.
Vaaleanpunainen kerrottukukkainen maariankello on kuin rinsessa
ja ylimmät kellot
Voihan jukra… mistä tollasia saa? Ihana rinsessa…
Minä laitoin ensi kesää varten luultavasti just tuollaisia, siemenpussissa oli vaaleanpunaisten ja -sinisten kuvia… seemnemailmasta. Hyvin itivät, nyt tarttis saada ne pysymään hengissä ensi kesään niin näen tuliko tuollaisia
En nyt muista, mistä nuo siemenet viime kesänä hankin, mutta ostopussista ovat. ja ekan kerran mulla onnistui kerrottujen maariankellojen kylvökset. Siis, kylvin kait pari pussillista ja kaksi isoa kukkaa.
Mun “kerrotut” maariankellot on hauskat. Ylhäällä on ihan normaalit kukat ja alempana sitten pari kukkaa, joissa on muutama ylimääräinen terälehti. Ei ihan tullut rintsessoja niistä
Nyt tuli just uusi etsimisen kohde …maariankello, niin on kaunis.
viherpeukalon kellot ovat todellakin kauniit.
Reilu viikko sitten kylvin maariankellot ja jo vihertää. Siemenketjukirjeestä ovat peräisin, joten nähtäväksi jää, millaisia tulee. Tykkään vaaleanpunaisista ja valkoisista. Aiemmin siniset ovat olleet vähän synkän retuliinisia.
Maariankello on minulla yleensä onnistunut ihan hyvin. Toissa keväänäkin itivät hienosti, purkit taas kerran loppuivat kouliessa. Loppukesällä ripottelin taimia kaikkialle, mistä löytyi sopivaa tilaa, mutta yksikään ei noussut keväällä! Jäniksiä täällä kyllä liikkuu, niinkuin kaikkia pienempiä metsäneläviä, mutta luulisin huomanneeni, jos taimet olisivat menneet parempiin suihin. Viime kesänä en kylvänyt sitä lainkaan, mutta eikös silti tänä kesänä pulpahtanut yhden penkin laitaan kaksi komeaa yksilöä, jotka kasvoivat isot puskat ja kukkivat juuri nyt upeasti. Mielestäni en edes istuttanut niitä siihen penkkiin, mutta voin muistaa väärin, kun tää mun pihahommani on aika ... (mitä se haphazard on suomeksi? - no te tiätte mitä tarkoitan...). Se mua nyt lähinnä vaivaa, että miksi taimet kuolivat talvella?? En oikein viitsisi ruveta puuhaan, ennenkuin tiedän, ettei se toistu. Olen yleensä liian laiska kasvattamaan kaksivuotisia, mutta kun se maariankello on niiiin kaunis...