Tässä tämä meidän tontin ainoa hieman varjoisampi paikka. Tänä kesänä mies kaivoi savet siitä pois ja pikku hiljaa tuokin alue täyttyy. Siinä kuvat ennen ja nyt.
Laitetaan tännekin muutama kuva pitkästä aikaa.
Tämä lilja alkoi kukkimaan paljon muita myöhemmin.
Vaaleanpunaista kukintaa... Luppiot ovat hurmaavia!
Tämän kasvuvoima on kyllä ihan uskomaton. Muutama pieni alku oli ja nyt on neliön alue vallattu. Onkohan tämä Burgundy Glow?
Päivänsilmä
Tämä Peppermint Twist alkoi tänä kesänä tekemään myös punaisia ja valkoisia versoja. Palautuukohan se alkuperäiseen asuunsa. Kyllä kait se on risteytetty noista kahdesta väristä?
Tästä nauhuksesta minä tykkään kovasti. Joku sanoi minulle kerran, että se on huiskunauhus, joka on mahdoton leviämään. Tämä oli minulla edellisessä paikassa muutaman vuoden eikä minnekään levinnyt. Ja nyt se on tuossa. Tunteeko joku tuon nauhuksen? Onko sittenkin huiskunauhus?
Kiinanastereita
Zinnioita
Yrtti-iiso
Vähän ovat sateen hakkaamia
Tuota sepelialuetta yritän hävittää. Sitä on mielestäni liikaa. Laitoimme muutamia pensaita ja havuja kasvamaan sepelin joukkoon.
Takana näkyy tiilestä tekemäni kukkapenkki. Vanhempieni autotallista löytyi 300 ylimääräistä tiiltä. Jotainhan niillä oli tehtävä.
Terassin päätyyn jatkoimme kukkapenkkiä.
Muutama pikku taimikin on jo istutettu.
Tuo on tosi vaikea kukkapenkki. Yleensä sitä katsotaan terassilta, mutta joskus kuljetaan tuolta takaa. Mihin sijoittaa korkeat kasvit?
Samoin nuo pihan kaksi suurta kukkapenkkiä ovat haasteellisia. Kumpiakin katsotaan molemmilta reunoilta. Sikin sokin olen laittanut korkeaa ja matalaa. No siirtämään niitä joka tapauksessa joutuu. Ei ne paikkaansa löydä ekalla kerralla.
Nyt olen tainnut täällä Pentissä jo pari tuntia yksin notkua. Ei ole ketään muuta "näkynyt". Hyvää yötä!
Huiskunauhushan se, leviää hulvattomasti siemenistä jos niitä siemenhöytyviä ei poista yai sitten nupi pikkutaimia. Paljon kaunista olet vuodessa saanut pihalla aikaan.
Viimeisen kuvan penkki on mielenkiintoinen suunniteltava, korkeiden paikka löytyy tertsulla istuen ja miettien. Matalia kulkureitin varteen ja tertsun reunaan tuuheakasvuista, jota ei tarvitse kitkeä. Kuunlilja? Kevätsiulikukkia unohtamatta.
Kiitos kehuista! Kesä on kulunut mukavasti tuota pihaa laittaessa. Kieltämättä aika poikki ollaan oltu välillä, mutta nyt saa taas huilata. Tulpaanien ja narsissin sipulit vielä noihin vasta perustettuihin penkkeihin ja sitten odotellaan ensi kesän kukkaloistoa!
Mikä tuo sivulla 9 oleva pinkki ruusu on? Tosi kaunis kukka. Ja kauniita kuvia galleriassasi.
Kiitos Myskimalva! En tiedä, mikä ruusu se on. Tuo ruusu istutettiin mieheni äidin haudalle alkukesästä viime vuonna. Loppukesästä kaivoimme sen ylös ja istutimme tänne omaan pihaan. Se ostettiin muistaakseni jostain ruokakaupasta, kun hautuumaallee oltiin menossa ja kaikki kukkakaupat olivat jo kiinni. Mutta upea ruusu on. Tykkään tosi paljon. Osasin näemmä istuttaa sen tarpeeksi syvälle, kun meni talven yli.
Oli muuten ihan eka kasvi, joka tänne istutettiin.
Kaunis pihamaa, kivoja nuo ennen ja jälkeen kuvat. Kuinka tuo huiskunauhus pysyy noin kauniisti samassa paikassa, omani menee pitkin kukkamaata. Jotenkin näyttäis, että tuolla on vähän erilaisemmat nuo lehdet kuin omassani. Onko noiden juuressa semmoinen mukula…‘porkkana’ ?
Jatkan nyt tätä kuvien laittoa, kun olen vauhtiin päässyt.
Vielä yksi kuva tuosta luppiosta. On niin mukavan näköinen tuota hopeamarunaa vasten.
Ei kyllä ole porkkanasta tietoa, mutta en ole tutkinut juurta. Pitääpä huomenna muistaa katsoa. Mulla on ollut tuo jo viime kesänä tuossa enkä leikannut pois niitä siemenpörhelöitä. Mistään en ole löytänyt siementaimia tai sitten olen ne kitkenyt rikkaruohoina. Epäilen kyllä. Yleensä annan taimen kasvaa niin kauan, että tiedän, mikä sen on. Ja edellisessä paikassa tuo oli kolme kesää. Eikä taimista tietoakaan.
Tämä on kyllä ehdottomasti syksyn parhaimpia kukkijoita.
Tämän kukinnon kauneus yllätti minut. Ystäväni toi minulle porkkanan ja sanoi, että istuta se kukkapenkkiin. Tuossa on tulos. En osannut arvata sitä noin hienoksi. Ensi kesänä mulla varmaan kasvaa porkkanaa kukkapenkissä useampiakin, koska en muistanut ottaa pois siemenkotia.