Maljaköynnös, Mandevilla

Valkoinen ja tämä pinkki meillä.  Söpöjä ovat, en tiennyt karsimisen eduista ja ajattelin kasvattaa ikkunan ympäri köynnöksenä.  Mutta eipä taida sitten kukkia, vai?

Onkos noilla eri lajikkeilla nimessä eroa? Meinaan kun tuo Eetenineevan oma on tollanen isolehtinen ja noi Raakin omat on noita pienilehtisiä. Mun eka maljaköynnökseni oli toi sama ku Eetenineevalla (lehdet karvapintaiset, pyöreät ja isot), mut se kuoli heti. Nyt on koko kesän kukkinu (ja alottavat taas) tuo sortti, mikä Raakilla on. Lehdet on pienemmät, kapeammat ja kiiltävät. Kukat on melko samanlaiset. No, ton isolehtisen kukissa on pyöreät terälehdenkärjet ja tossa pienilehtisessä on teräväkärkiset. Punaisessa oli nimilappu, mutta valkosessa ja vaaleanpunaisessa ei.

Huomasin myös tämän RUUSUmaljaköynnöksen otsikossa. Omani ostin vaan tavallisena maljaköynnöksenä (dipladenia sanderi tai mandevilla sanderi, "Brasilian jasmiini", löytyi netistä, mutta en tiedä onko oikea nimi tälle minun köynnökselle). Muita lajikkeita olemassa kai noin 30 kpl (mm d. boliviensis, d. splendens).

Leikkelin joku aika sitten maljaköynnöstäni ja kokeeksi laitoin pätkät juurtumaan. Nyt alkavat juurtua, ja muutama pistokas olisi saatavilla. Kyseessäon tuossa edllisellä sivulla oleva punainen.

Voih… minä haluaisin… olen valmis maksamaankin :slight_smile:

Kiinnostaisi täälläkin!

laittele hölöä,kolme on jäljellä

Nyt kaikki varattu.

Mun kaikki maljaköynnökseni kuoli talvella. Pisimpään sinnitteli punainen, joka sai lisävaloa loisteputkesta. Sekin kuitenkin kuivatti pienet lehdenalkunsa. Harmitti, olivat kalliita kukkia ja niin hienoja.

millon tota maljaköynnöstä uskaltaa ulos viedä? ruukussa vai kuinka? kasvaako miten isoksi?

Piti ostaa uusi valkoinen syksyllä palelluttamani tilalle.

Sai jonkun tumman kaverin

Kyllä taas tuli tuhlattua rutkasti euroja ,
kun sorruin kyläkaupassa käydessäni ostamaan
maljaköynnöksen.Oli vaikeata valita punaisen tai
vaal.punaisen välillä.
Osaisko kukaan neuvoa hoitoa,että kukinta jatkuisi ja
komistuisi.

Kiitos mai-lee, sain hyviä neuvoja.

Luin kyllä ketjun läpi, mutta vähän lisä kysymyksiä. Sain tässä alkuviikolla maljaköynnöksen, ja hoito-ohjeita kanssa kaipailisin. Miten kesällä, pihalle saa viedä, mutta mikä kastelu...paljon vähän...paikka, aurinkoinen,varjo....sitten talviaikaan sisään, mutta millainen olisi sitten hoito ja sijoitus? Kaunis kukka, mutten haluaisi heti tappaa väärällä hoidolla.

Kaikki apu tarpeen!

Tämä punainen ei ole kyllä yhtä innokas kasvamaan kuin vaalea sukulaisensa.

Lehdetkin ovat huomattavasti pienemmät.

Tämän hommasin n. kuukausi sitten paikalliselta puutarhalta kympillä!

On ollut siitä saakka pihalla ja nyt...

ostin maljaköynnöksiä kaksi kpl kesäkuussa, siitä asti ovat ulkona kukkineet runsaasti. Nyt toin ne sisään, kun pakkasta pukkasi viime yönä. Puutarhuri neuvoi, että niukka kastelu. Sanoi että on runsaskasvuinen. Minulla ei runsaasti kasvanut, mutta kukkii kyllä innokkaasti.

Otin yhden pistokkaan juurtumaan, hengissä on ollut vesilasissa komisen viikkoa, mutta ei juuria.

Muistaakseni puutarhuri neuvoi leikkaamaan talveksi reilusti oksia pois.

Istutin juuri maljaköynnökseni uuteen ruukkuun. Hienosti on lähtenyt työntämään uusia alkuja lehtihangoista, pisimmissä uusissa jo useampi lehtipari. Leikellä en raaskinut kuin kuivat kuolleet pois. Kuinkas muilla, joko on paljon uutta kasvua?

Minä olen ollut tuon maljaköynnöksen kanssa ihmeissäni (sain Jutitalta alun olikohan viime kesänä). Se ei ole ollut moksiskaan talvesta. Koko talven se on ollut hyvinvoivan näköinen ja täydessä lehdessä. Eikä se kyllä parhaassa mahdollisessa paikassa ole ollut. Uutta kasvuakin on jo alkanut tulla. Jutitalle vain terveisiä, toistaiseksi meillä siis menee hyvin. Saa nähdä joko me kukkisimme tänä kesänä…