(Perennat - Malva / Yleistä, Malva )
Perennojen puolelta ei silmiini osunut palstaa malvoille, joten avaan sen nyt.
Myskimalva...
...ruusumalva, valkoinen...
...ja ruusumalva, vaalean punertava.
(Perennat - Malva / Yleistä, Malva )
Perennojen puolelta ei silmiini osunut palstaa malvoille, joten avaan sen nyt.
Myskimalva...
...ruusumalva, valkoinen...
...ja ruusumalva, vaalean punertava.
Raakki, oletko kerännyt siemeniä malvoistasi? Olisi kiva saada tuon valkoisen ruusumalvan siemeniä, kun se on niin puhtaanvalkoinen. Jos joku haluaa vaaleanpunaisen myskimalvan siemeniä, minulla on niitä jonkin verran.
Jonkin verran keräsin siemeniä noistakin, mutta laitoin kaikki Maatiaisen siemenkeräykseen menemään.
Aloitteleva puutarhuri kyselee tyhmiä: onko malva ja malvikki sama sukua? Esim. harmaamalvikki ja myskimalva?
Tässäpä botaniikkaa Malva ja malvikki eivät ole samaa sukua. Malva kuuluu sukuun: Malva. Malvikki kuuluu sukuun: Lavatera. Samaa heimoa ne kuitenkin ovat eli malvakasvit, Malvaceae.
Myskimalvan pienillä taimilla olen Mikadoa pelannut kun olivat niin toisiinsa kietoutuneet. Nyt kysyisin joltakin tietäväiseltä että laitanko useamman taimen yhteen ruukkuun kouliessani niitä ? En nyt ehdi alkaa hakemaan tietoa vanhasta pentistä.....
Jos laitat monta malvaa samaan ruukkuun saat kohta koulia ne uudestaan eri astioihin, veikkaan mä. On se sen verran voimakaskasvuinen kasvi. Ja saatko niitä vahvoja juuria enää erilleen?
Minä pidän tästä Malvasta, kukat ovat yksinkertaiset pitkässä kukkavanassa, talvehtiminen varmaa ja pysyy suht hyvin pystyssä sateellakin, ei kaatuile niin helposti kuin suurikukkaiset Malvat. On pärjännyt jo vuosia Perheomenapuun juurella.
Mikä on tuon kauniin malvasi nimi, Kiiltomato? Etsin jotain ihanaa vaaleanpunaista tai pinkkiä, kukkivaa perennaa. Leviääkö malva liikaa? Sopiiko esim. pionin, tulppaanien tai liljojen sekaan?
Tämä sopii varmasti minkä vaan kasvin kanssa yhteen. Nimeä en muista, mistähän se johtuu, että unohtaa kasvien nimet vuosien kuluessa jos ei keskustele niistä nimillä , Ei mielestäni leviä liikaa, helppo harata liiat pikku-pikku alut keväällä pois, tosin riippuu varmaan leviämismahdollisuuksistakin, minulla se ei tässä omppupuun alla voi levitä hirveästi kun siinä kasvaa näitä pinkkejä Jaloangervojakin ja penkin ulkopuolinen osa on mukulakiveä. Mutta ihanan pinkki se on, yleensä en tykkää pinkkiväristä hirveästi mutta näissä kukissa se väri on just kohdallaan.
Minullakin olivat malvat upeassa kukassa. Kunnes viime lauantaina yllätti semmoinen raekuuro-hetkessä oli maa aivan valkoinen. Onneksi malva on kestävä kasvi, mutta kauniit kukat se kyllä pieksi maan rakoon .
Uudet, viime kesänä kylvetyt Myskimalvat nyt mahtavana pehkona kukkimassa..
väriä lähempää.. tykkään tästä väristä, mielestäni ihana..
..ja tässä entistä Myskimalvaa, hennon vaaleaa..
Teillä näyttää pysyvän myskimalvat pystyssä ilman tukia kukkiessaan... Minulla viime vuonna ostetut taimet kaatuilevat nyt kun niin korkeina kukkivat... nyt vaan yritän perennatuilla saamaan pysymään jotenkuten pystyssä... Onko vaan siitä kiinni että ovat vielä niin nuoria taimia, vai pitäisikö lannoitusta lisätä roimasti? Miten paljon ne ylipäätänsä kaipaavat lannoitusta?
Kyllä nuo aika paljon kaatuu, tuet olisi tarpeen. On vaan isot puskat, niin keskimmäiset ovat vielä pystyssä. En tiedä lannoituksesta, en ole laittanut niille juuri mitään. Jotain yleislannoitetta ripautin keväällä hieman kukkapenkkeihin. Uudet kukat ei saanut sitäkään.
Siis nämä on ihan maata myöten tässä.. ei ollut mitään tukea tai muuta suojaa.. Maljakkoihin olen leikannut noita kaatuneita..
Voihan ihanuus! Olipa kiiltomadon malva-jaloangervo -yhdistelmä ihan nappiin! Minäkään en niin pinkistä yleensä välitä, mutta tuo näytti suorastaan syötävältä!!!!
Minulla on ruusumalva kasvamassa ja odottelen, että mitä siitä mahtaa tulla. Nuppuja on näkyvissä!
Onhan kamala leviämään, piha on täynnä myskimalvavauvoja. Nyhdän ja kiikutan niitä kompostiin senkun kerkeän. Valkoinen on hivenen maltillisempi, se pysyy ruodussa aika hyvin eikä mikään isoista sateista (37 mm) ole vielä kaatanut niitä. Miten se saatte ne pysymään paikoillaan, siis niin ettei niitä tursua joka paikasta?
Tursuaa, tursuaa, vaan kukkiva malvapelto on kaunis (oli ennen kasvimaa) ! Jonain päivänä jos kyllästyn, voihan sen aina riuhtoa juurineen pois. Lahjoitukseen kelpasi tänäänkin pari juurakkoa, kun meinasin heittää ensin pois, mutta vaivauduin kysymään tuttavaltani tarvetta.
Minullakin on myskimalvat maata myöten tänä vuonna, viime vuonna jolloin ne hankin, pysyivät pystyssä nätisti. Nyt tosin siirsin sen (kaksi jäi entiseen pihaan ja yhden otin) ensin viime vuonna myöhään talteen kaverin pihalle ja toukokuussa uudestaan tänne, joten juuristo on voinut tykätä huonoa raastosiirtelystä. Toisaalta tuo on nyt selvästi korkeampi tai siis ainakin pidempi, eli ei sikäli näyttäisi ainakaan kärsineeltä. Nyt niistä vaan tuli ihmeellinen pöheikkö kun makasivat jo ennen kukintaa pitkänään, kärjet vaan pystyssä. Tuin niitä vihdoi eilen ja ainakin vielä ovat ihan mutkallaan, kukkivat latvat siis useimmiten kohti pöheikön keskustaa, huoh. Mutta tämä onkin lähinnä välivarasto koko piha, ei muutenkaan ihan täydellinen asetelma (nimimerkillä ruoho tai siis voikukat ajettu nolla kertaa).
Minullakin on tuota "valkoista" myskimalvaa, valkoisena sen ostin mutta kyllähän se hieman vaaleanpunerva on. Olin katsovinani, että siinä on valkoista välissä ja sitten suonet ovat vaaleanpunertavat? Taustalle laittamani keijunmekko ei oikein kukoista, se kävisi väriltään nätisti noihin. Sen sijaan palavarakkaus ja tarha-alpi ei niinkään Kuten sanottu, yhtä tinttapenkkiä koko piha.
Kesämalvaakin kylvin, en kyllä tiedä onko se oikea malva. Kylvin sen vasta kesäkuun alussa maahan, joten olettaisin että nuo keltaiset ja kirkkaanpunaiset ovat jo mennyttä kun se kukkii. Niin tosin varmaan valkeat/vaaleanpunaiset myskimalvatkin, vaikka aika kauan se muistaakseni viime vuonna jaksoi. Aiemmalla pihalla minulla oli vaaleanpunainen myski- tai kenties ruusumalva ja se kukki tosi tosi pitkään. Todella pitkään kukki ihana harmaamalvikkini (ei oikea malva siis hänkään) joka jäi edelliselle pihalle. Kunhan tästä siirtovaihepihasta päästään, niin harmaamalvikkia hankin kyllä heti. Siitä voisi tehdä vaikka aidanteen, ihana kasvi! Tai leikatun havuaidan rajaama harmaamalvikkiympyrä, hmm... No se siitä, eihän se ole edes malvakaan eikä mulla sitä (nyt) edes ole.