Malva: Maurinmalva (M.mauritiana), Kiiltomalva (M.sylvestris)

Myskimalvan siemenet on karvaisia, muut sileitä.

Tällaista on vielä kukkapenkissä useissa kohdissa. Ja siemeniä tulossa vaikka kuinka paljon.

Viimeinen kuva Maurinmalvasta. Kyllä nämä jaksoi kukkia pitkään.. Onneksi on siemeniä kuivamassa, vaikka niiden valmistuminen meni minulla melko myöhään..

Olisikohan tämä vuoden viimeinen kasvava malva????

Kaunotar otettiin sisälle maljakkoon ensilumien keskeltä joskus marraskuun puolen välin paikkeilla... sen jälkeen hän on kukkinut, kukkinut.... ja kasvattaa edelleen uusia lehtiä ja varsiakin vaasissaan. Jännittyneenä odottelen, josko päättäisi kasvattaa juuretkin? Kuihtua se ei ainakaan aio - se lienee jo selvää..... Näin viime viikonloppuna ennenkuin poistin nuo kuihtuneet kukat....

oho :)! Tuo oli kyllä menneen kesän suosikkikukkani ja sitä meinaan laittaa rutkasti myös ensi kesänä. Nyt tiedän, vahingosta viisastuneena, ettei sitä tarvitse esikasvattaa maaliskuulta. Jemmassa on kesää varten myös kiiltomalvan siemeniä, laitan niitä maurille kaveriksi.

Maurinmalvan siemenlisäysohjeet? En löydä arkistoistani enkä mistään ketjusta.

minusta siinä ei ole mitään erikoista.siemenet peitetään ohuelti ja pidetään kosteana.minulla ainakin on onnistunut joka kerta.

Mihin aikaan kylvät? Ei siis tarvitse kylmäkäsittelyä?

Ei tarvitse. Nyt voi kylvää tai myöhemmin suoraan ulos.

Eilen katselin mökillä hämmästyneenä, kun viimekesänä istuttamissani 3:ssa maurinmalvassa oli kunnon rypäskasvut (siemenet kerätty pois).

Sorry, meni vahingossa väärään ketjuun. Kiitos kuitenkin neuvoista.

Siirsin maurinmalvat tänne muiden samanlaisten joukkoon! :slight_smile:

hauska nimi kukalla maurinmalva, siinäkin mielessä että ukkoni nimi on mauri

Heh sandru, samoin täällä meillä silmän isku

no kiva, pitäsköhän meidän kylvää maurinmalvat:-))))

No ehdottomasti naurua Mulla on esikasvatettuna muutama taimi ja kohta saa laittaa lisää suorakylvönä kieli ulkoa

mulla ei muuten oo, pitääkin ostaa maurinmalvaa jostain kaupasta mistä saa siemenii, ei mul oo kuin myskimalvan siemenii:-D

Keräsin taskuuni siemenia muutama viikko sitten, kun perennapenkkejäni siivosin, ovat ainakin kylmäkäsittelyn saaneet. Jos haluat voin laittaa tulemaan, laita tiedot hölönä.

mikä ihmeen hölö

mikä ihmeen hölöno-jaakoskaan kuullutkaan hölöstäkieli ulkoa