Mansikka, Fragaria

Meilläkin on mansikalla katkottu kukkanuppuja ja syöty lehtiä ja tulin siihen tulokseen että on vattukärsäkäs,no soitin Bernerille,ja ne suositteli semmoista kun Bioruiskute siinä on lyhyt varoaika ja se käy myös luomuviljelyyn.Ruiskutin samalla vadelmat,olisi pitänyt tehdä se jo paljon aikasemmin,mutta on se tainut tehota nytkin tai oikeastaan juhannuksena ne ruiskutettiin.

Tehoaako harakoihin muu kuin verkot?

harsokin estää harakoita. Pitää vain kiinittää, niin etteivät ne siirrä sitä pois.

Puutolu - se kuulema tehoaa muurahaisiin ja voi käyttää syötävien kasvien läheisyydessä. Laimennussuhde 10 litraa vettä ja 2-3 dl puutolua. Laitoin äsken kastelukannullisen mansikkamaan muurahaispesän kohdalle, saa nähdä tehoaako.

Muutenkin tänä kesänä on ollut tosi paljon muurahaisia, pesiä löytyy niin betonikiveysten alta kuin kivikkopenkeistä. Yleensä niitä on 1 per kesä ja sekin on yleensä kompostissa.

Miten kiinnitätte mansikoitten verkot? Meillä on vain kolme penkkiä ja niihin käytiin tänään ostamassa rastasverkkoa ja äsken laitettiin joka penkkiin se vähän eritavoin. Homma jäi kesken (osaksi väliaikaisviritykset) ja mietityttää että miten se olis paras laittaa niin että poiminta pysyy helppona mutta linnut ei pääse nokkimaan.

Minulla on 80cm pitkiä keppejä joita laitan mansikkamaan ympärille noin metrin välein ja keskellekin muutaman. Niiden varaan pingotan verkon ja reunoihin laitan kiviä tms painoksi, helppo siirtää keräämimen ajaksi sivuun.

Meillä mansikkamaan nurkkiin ja laidoille on maahan hakattu n. 60 cm korkeat kepit ja näiden varaan koko alueen ympäri on pingotettu (nitojalla kiinni) maisemointikangasta (harsokin kävisi) kun ei just muuta ollut. Eli mansikkamaa on siellä niin kuin avonaisen laatikon pohjalla. Ei käy rastaat kun ne menevät hyppimällä syömään mansikoita ja nyt eivät pääse kun on seinämä vastassa. Oli jo viime vuonna ja toimii.

Toi been keino on hyvä! Pomppimallahan ne rastaat kulkee! Mulla on venepressu josta voin leikata suikaleet. Nyt on sellaista jäykkää muoviverkkoa ja sähköputkista (niistä valkoisista taivutetut kaaret) mutten yhtään ole kiinnostunut virittelemään verkkoa...

Meillä on mansikat istutettu isoon kaivonrenkaaseen ja olen ihmetellyt kun ovat saaneet kypsyä rauhassa, ei ole edes maisteltu.En ole saanut aikaiseksi vielä mitään verkkoa tai pelätintä kun on muka ollut niin paljon muita kiireitä. Ei ole etanoitakaan, joita on kaikissa muissa paikoissa. Johtuisiko sitten siitä kun ovat puolen metrin korkeudella. Helppo on kerätäkin kun ei tarvitse maassa kykkiä eikä rikkaruohoja nyppiä (menipäs runolliseksi).

hä? Jos on tuo reunasysteemi, niin eivätkö ne muka ikinä sinne lennä kun näkevät ylhäältä mansikat?oho

Haa, no ei ne kyllä lennä sinne vaikka ylhäältä kurkkivat, että aijaijai, tuolla olisi mansikoita vaikka hurumykke. Nehän oikeasti ensin laskeutuvat ja sit pomppivat mansikkamaalle, mutta kas nej vaan! ei sinne pääse pomppimalla kun on se seinämä edessä. Tätä ovat kamut testanneet jo pari vuotta ja kaikki sanovat, että paras Mäkkaiver-kikka ikinä. Mekin olemme pois mansikkamaan viekusta arkipäivät ja johan siellä olisi linnuilla kunnon bileet viikolla, mutta viime vuonna saimme n. 2 x 6m alalta yli 30 litraa mansikoita säilöön + kaikki suoraan suukkuun popsitut kieli ulkoa. Meillä on siitä ruskeasta maisemointikankaasta ne reunat, eikä ole ollenkaan pahan näköinen kun ei pomppaa silmille ja sitä paitsi verkkoihin jäävät linnut kiinni ja kuolevat siihen jos et koko ajan päivystä.

Ai se voi olla noin helppoakin. Vau! Mutta estääkö tuo varikset?

Minäkin uskaltaudun laittamaan oman niksini lintujen pelotteluun. Tässä talossa asuivat äitini ja isäni 5v ja heillä räkätit söi mansikat ja viinimarjat, vaikka oli minkälaisia virityksiä ja verkkoja. Minä olin jo luovuttanut kun tähän muutettiin, ajattelin ettei lintuihin mikään auta, mutta tökkäsin huvikseni kaksi lasten folioista tuulihyrrää pellolle pyörimään.

Linnuthan näkee valoja eritavalla kuin ihmiset ja ilmeisesti nämä folioiset hyrrät taittoivat valoa sillä tavalla, että tekivät pellon ylle ja ympäristöön tuulessa liikkuvan valoverkon, ei yhtään lintujen tekemiä tuhoja ollut viimevuonna!

Tämä on ihan oma tulkintani asiasta, mutta olen erittäin vakuuttunut tästä asiasta, siellä ne on pellolla taas lasten tuulihyrrät;)

Räkätit eivät suinkaan ole alueelta hävinneet, takapihan puolella he kaivelevat kompostialueella edelleen matoja innoissaan, on heillä siellä yksi viinimarjapensas ihan ikiomananaurua

Emmää variksista mitään tiedä kun ei meillä niitä ole, korppeja olis, mutta en niitä sentäs ole mansikoitten kimpussa nähnyt, onneksi.

Minulla on mansikat kasvihuoneessa, ja silti on mansikoita syöty. Ihmettelin aikani, kuka kumma siellä käy, kunnes Noppa eräänä aamuna yhytti sieltä oravan! Se peijooni käy napsimassa mansikoita sellaiseen tahtiin, ettei meille ole riittänyt oikein ollenkaan >:( Pitääkin kokeilla tuota tuulihyrrää, josko se säikäyttäisi oravankin.

Oon jo pitkään käyttänyt räkättien kans juuri tuota konstia, että vain reunoille laitetaan puolen metrin korkuinen este ympäriinsä. Toimii hyvin. Tuttavat eivät yleensä usko tuota,eivätkä edes kokeile, vaikka olen vinkin antanut. Se on vissiin liian tomppeli keino yksinkertaisuudessaan. Mutta yhtä pöljä se on räkättikin tai sitten viisas.

Fiia, mä oon tuon vinkin lukenu jostain puutarhalehdestä, perustuu siihen että räkätit ei lennä siis laskeudu suoraan sinne mansikkapenkkiin vaan vähän matkan päähän ja sitten pomppivat loppumatkan. Ja kun esteen pistää niin räksän matka ei jatku :smiley:

minulla on mansikkaa niin pieni läntti, että sen ympärille on ollut helppo kiertää kanaverkkoa. 80 cm korkea verkko näytti ainakin viime vuonna toimivat (eka vuosi kun itselle jäi jotain syötävää) joten tänä vuonna kokeillaan uudelleen.

Juuri noin olen sitä minäkin perustellut. Olen tainnut Kotipuutarhasta minäkin sen hoksannut.

Mites harakoihin pätisi sama konsti?