Marjapensaat: leikkaus, aluskatteet, lannoitus ym

Minulla myös mansikkakangas marjapensaiden alla. On siistiä ja mikään asiaton ei kasva pensaiden alla. Helppo pitää puhtaana. Tosin marjapensaita minulla on vain kahdeksan. Neljä punaista ja neljä mustaa. Nyt mustat melkeinpä turhaan, kun en voi itse niillä herkutella marevaanin takia. Saapahan sisareni nuo mustat palkkioksi pihahommissa auttamisesta.

Laitoin viime kesänä mansikkakangasta ihan vaan perennapenkin reunaan, että pysyisi siistinä. Pelkkä kangas pysyykin, mutta yhden kankaan päälle laitoin vähän hiekkaa (=kangas tiiviisti maata vasten), ja siitä oli tullut jo parista kohtaa heinää läpi, ihan reikä siinä kankaassa…Pelkkä mansikkakangas ei ole kovin kaunista, en tiedä sitten auttaisiko jos sitä katetta olisi reilusti päällä?

Tulikohan tehtyä pahakin vahinko. Keräsin valkoherukasta marjat pois ja leikkelin siinä samassa muutaman ison oksan pois, olivat niin hankalan mutkaisia ja alaspäin taipuneita, ja vaikka “suojareunus” ympärillä, tuppasivat lehdet ja oksat jäämään ruohonleikkurin kitaan.

Mikäs hake/kate olis paras juuri istutetuille herukoille? Pieniä taimia ovat.

Olen tekemässä pihaan kasvimaa-aluetta, johon tulee siis puisten kasvilaatikoiden lisäksi muutama marjapensas (herukkaa ja karviainen). Kasvimaalaatikot tulee melko korkeaksi ja välit sitten kenties kiveystä/singeliä, mitä nyt keksitäänkin.

Mutta voiko marjapensaat rajata samoin? Siis tehdä lautareunukset, jottei multa+kate siirtyisi käytävälle? Kuinka isot reunukset pitää tehdä pensasta kohden, riittäisikö 1mx1m? Ja kuinka korkeat voin tehdä, lähinnä nyt siis mietin kuinka leveät ja pinnalliset juuret pensailla on.

Pohjamaa on siis sen verran matalampana, ja alla vain kovaa savea, eli joka tapauksessa alueelle tulee kohopenkit. Kasvimaalaatikoiden korkeus on n. 60 cm, voisiko herukoille ajatella 15-20 cm lautakehikkoa (multakerroksen paksuudeksi toki tulisi sellainen 50 cm).

Aloittelija tässä pähkäilee taas…:slight_smile:

Mikä mahtaa olla paras ajankohta leikata viinimarjapensaita kuun kierto huomioon ottaen. Olen kuullut että kun leikkaa kuun ollessa tietyssä asennossa niin silloin vähiten pensas rönsyilee ja intoutuu entisestään haarottumaan.

Voiko mustaviinimarjapensaille antaa tässä vaiheessa kasvukautta hepanlantaa? Marjat on aika pieniä ja melko harvassa joten mietin että auttaako lannoitus.

Kyllä se lannoitus vaan auttaa,Satu-71!

Tämän näköisiä sieniä kasvaa nyt aivan mahdottomasti mun kaikkien marjapensaitten juurella. Pari vuotta sitten laitoin niihin oksasilppua. Ovatko nuo jotakin lahottajasieniä ja ovatko ne vaaraksi pensdaille?

En tiedä kuuluuko tämä ollenkaan tähän kohtaan mutta valvojat muuttakoot oikeaan paikkaan.

Olisin kysellyt onko mahdollista kasvattaa marjapensaita lämpimällä lasitetulla parvekkeella isossa ruukussa, lähinnä kiinnostaisi mustaherukka ja vadelma. Tomaatteja ja kesäkurpitsaa olen jo kasvatellut.

Vai onko turha haaveilla.

Olen istutellut pensasmustikoita katekankaalla katettuun kohopenkkiin.

Ongelmana on ollut istutusreiästä ylöspunkevat rikkaruohot.

Nyt tuntui löytyvän oivallinen katemateriaali tuohon kohtaan.

Levitin reikään ja osin kateen reunojen allekkin n. 2cm kerroksen olkipellettiä.

Saatuaan kosteutta tuo hajoaa ja turpoaa 3-4 kertaiseksi.

Hyvä vinkki.

Mä hain tänään kuusi säkillistä olkipelletti kuivikkeista hepankakkaa.

Aiemmin tuolla on ollut turvetta kuivikkeena, nyt on olkipellettiä, saa nähdä onko yhtä hyvää lannoitteena.

Siirsin tästä ketjusta koko marjapensasalueen kattamista koskevan keskustelun toisaalle, eli tänne : "Pihasuunnittelu - Hyötytarha - Marjapensasalue: katteet, kattaminen"

Vanhan mökin pihaa olen raivannut.

Villivattujen joukossa kasvaa lintujen kuljettamien mustaherukoiden marjoista itse villeinä kasvaneita mustaviinimarjapensaita.

Muistan viime vuodelta että niissä oli joka pensaassa ehkä kymmenien harvaa marjaa. Eli marjapensaiksi niistä ei tällä hetkellä ole mutta voiko villiherukoista hoitamalla saada kunnollisia, satoisia viinimarjapensaita?

Ajattelin että jos kuorin maan ympäriltä (nyt sammalta, vadelmia ja rikkaruohoja) kalkitsen ja lannoitan niin onko toivoa? Oksat sinänsä ovat nuoreen ja terveen näköisiä.

Valtsu, toimisiko tuo sanomalehtikikka myös nokkosiin…?

Meillä on uudessa pihassa ihan hirmuisen vanhoja marjapensaita, herukkaa ja karviaista, joissa nokkoset syksyllä rehotti metrin korkeampana kuin itse pensaat…

Tarkoitus kuitenkin olisi että lapset voisivat itse hakea marjoja sieltä, eli jotain tarttisi keksiä… Nokkoskäytteeseen ym nokkosia riittää kyllä, niitä on navetan taus täynnä :wink:

Syksyllä kun muutettiin, kuokin/revin muutaman pensaan alta kaikki löytämäni nokkosenjuuret pois (1pensas/kottikärryllinen juuria…), niissä pensaissa ei nokkosia nut näy, lopuissa on jo hirmuiset nokkospuskat. Ja ihan innokkaasti kasvavat nekin pensaat joista ne nokkoset kuokin, eli en ilmeisesti ainakaan suurempaa vahinkoa ole saanut aikaan…

Ja jos jollain on vinkkejä kuinka saada ne karviaispensaan sisällä pesivät nokkoset pois, PYSYVÄSTI, vinkkejä otetaan vastaan! Sieltä on lähes mahdoton erotella nokkosen juuria karviaisten juurista, eikä taida sanomalehteäkään tungettua…

Luin, kuin luinkin koko keskustelun läpi. Silti on pakko kirjoittaa. :stuck_out_tongue: Tässä kaavailen projektia tälle kesälle: Lapsuudenkodissa kasvaa tooooodella vanhoja karviaispensaita + ehkä yhtä vanha, valtava punaviinimarjapuska. Takapihalle on lisäksi joskus 1980-luvun alkupuolella istutettu muistaakseni yhdeksän mustaherukkaa + kolme vaaleaa (vihreä/valkoinen?) viinimarjaa. Ai niin ja onhan takapihallakin samaan aikaa istutettuja punaisia, en vain muista kuinka monta.

No, joka tapauksessa. Kun nyt isä ja äiti kaksin pitävät huushollia ja ruohonleikkuu hoituu päältä ajettavalla (tietenkin isä hankki sellaisen itse, kun ruohonleikkaaja = kaikki lapset olivat muuttaneet pois kotoa :smiley: ), pitäisi takapihan pensaiden juurille keksiä jokin ratkaisu.

Tuossa tuumasinkin, että ensi syksynä aloitan pensaiden leikkaamisen, mielestäni niitä ei ole ikinä leikattu. Tarttee varmaan uudet tuetkin taikoa jostain. Pensaiden keskeltä ja välistä on ollut ihan aina vaikea leikata nurmi, joten olisikos siinä mieltä, että kattaisin pensasalueen mansikkakankaalla? Nykyiselläänhän siellä kasvaa kaiken maailman rikkaa.

Myös etupihan karvaiset + punaherukan ajattelin leikellä syksyllä, mikäli äiti ei halua karviaisista kokonaan eroon. :slight_smile: Mutta tällaista suunnittelin, onko mieltä?

Onko marjapensaiden alustat syytä pitää puhtaina rikkaruohosta vai antaa sellaisen kukoistaa toivossa, että se pitää alustat kosteina?Paratiisilainen

No jos olisi käynyt niin hyvä tuuri, että marjapuskien alla kasvaisi pelkkää vesiheinää tai vaikka maahumalaa, niin ilman muuta antaisin näillä helteillä kasvaa (ellei pelkää rikkojen leviämistä muualle). Valitettavasti marjapuskien alla kasvaa ainakin meillä ainoastaan juolavehnää, muita heiniä ja nokkosia, joista on vain suurta tai jopa lopullista harmia.

Tein tänään amppareille omat mehut ~metrin päähän ja kävelin aina kipon luo kun amppari tuli kasvoille "pörräämään". Siirtyivät aika nopsaan kippoon (palstalla oli mehua murkkuja varten jäljellä vielä).

Mökin pihaa muokattiin kaivinkoneella viime syksynä.

Järvestä ja maasta nostettu harmaa savi tasoitettiin pintaan ja saven alle jäi vanha hyvä pehmeä metsän/pihan pohja humus vai miksi sitä kutsutaan? Savea on kohdasta riippuen noin 10-40cm.

Pihalle ajettiin noin 15-25cm kerros hiekkakuopan päältä metsänpohjasta seulottua multaa. Levitetty multa ei kovin ravinteikasta ole, piha lannoitettiin syyslannoksella ja nurmikkolannoitteella. Heinän siemen istutettiin ja se kerkesi syksyllä vielä itää ja kasvaa muutaman sentin mittaiseksi.

Pihalle istutettiin myös omenapuita 3kpl, luumupuita 2kpl, kirsikkapuita 2kpl ja muutama pensasmustikka.

Istutusta varten kaivettiin kuoppa johon meni noin puolitoista pussia mustaa multaa.

Onko odotettavissa, että puut ovat keväällä vielä hengissä?

Kuinka puita tulisi lannoittaa keväällä? Normaalisti eivät taida hirveästi lannoitusta kaivata, mutta tässä tapauksessa kun maassa ei ravinteita juuri ole voisi lannoitus olla paikallaan?