Maruna, Artemisia

Haluaisiko joku laittaa tästä hiekkamarunasta kuvaa, eestä, takaa, lähempää ja kauempaa? :slight_smile:

Tässä vanha kuva pienestä kasvista.

Eikö hän olekin söpö?

Tässä koko komeus :wink:

Oo :smiley: No onhan se kyllä soma :slight_smile:

Niin on!

No, sepä oli hauska yllätys, että ne savisessakin maassa voisivat menestyä. Kiitos Kurpalle tiedosta. Olin ollut ihan toisessa luulossa. Kerrankin kivaa olla väärässä :smiley:

Mulla on menestynyt tuo hiekkamaruna hyvin täällä pohjoisempanakin. Kasvaa kuivalla paikalla seinänvieruspenkissä.

Voi KÄÄK, miksei hopeamarunat voi olla luonnossa yhtä hienoja kuin tässä kuvassa, vaan tosiaan harottavat suuntaan jos toiseenkin. Johtuukohan pitkästä valoisasta ajasta kesällä? Eli kertokaapas, ovatko hopeamarunat pimeän kesäyönEtelä-Suomessa yhtä tanakoita kuin tässä kuvassa?  

viherpeukalot.fi /tukkuhinnasto

Sain viimevuonna silkkimarunan ja se on levinnyt aivan liikaa juurillansa. Pitäisikö siis istuttaa pohjattomaan ämpäriin vai miten. Mulla on ihan liikaa näitä holtittomasti leviäviä, ei jaksais enää uusia.

Minäkin olen maruna!  En vaan ole varma lajista saatikka lajikkeesta.

Enita on Artemisia lactiflora ‘Variegata’ Kiinanmaruna kasvaa sitten 80cm korkeaksi ja leviää pintajuurilla suosittelen isoa pohjatonta ruukkua mihin istuttaa sinulla  metsän reunassa  jos et estä niin pian metsä on täynnä   marunaa
Mulla on kotisivulla kuvia  tästä

Saakeli onko marunassakin variegata, kiitos taas tästäkin tiedosta.

minulla toissavuonna loppukesästä hankitut ohotanmarunat kasvoi viime kesänä aivan hulluna, liikaakin, mutta viime talvena nutistui, vaikka ovat kohopenkissä (muurikivellä ympäröitynä, kasvualustan syvyys n 60 cm). Ilmeisesti liian kosteaa sitten. Nyt olen miettinyt tuohon hopeamarunaa, se ilmeisesti on syytä pistää purkkiin. Leviääkö se lisäksi myös siemenistä, vai riittääkö lonkoeroiden hillitseminen?

Minun Risalta alunperin saatu ohotanmaruna on mennyt jo monta vuotta kuivassa, vähämultaisessa kivikkopenkissä. Tuo hopeamaruna leviää juuristollaan eli lonkeroiden hillitseminen riittää.

Kiitos vastauksesta! :slight_smile:

Hiekkamaruna on ihan siedettävä vielä tässä vaiheessa. Kunhan alkaa kukkimaan niin "leviää kuin Hujasen eväät"
.

tuo on aivan ihana kyllä :slight_smile:

Ohotanmarunat ovat talvehtineet hyvin samoin Emon Särkältä syksyllä tuoma pitsimaruna.

Tässä tuo Emon viime syksyllä Särkältä tuoma Pitsimaruna Artemisia filifolia.
Ei hassumpi