(Pitäisköhän tämä keskustelu siirtää Tulppaanipuu-otsikkoon että nämä hyvät tiedot löytyisivät myöhemminkin, ja jättää tähän otsikkoon vain määritys Pirkkiksen alkuperäiskuvasta eli Afrikantulppaanipuu, Spathodea campanulata; tämähän Pirkkiksen lomakuvaketju…)
Bignoniaceae-heimoon kuuluvat ovat ihan vaan bignoniakasveja.VKN.
Voihan ne silti jättää tähän ja siirtää sinne oman otsikon alle. Mukava lukea muutakin kuin matkakuviani.
Kanarian saarilla on eniten kotoperäisiä kasveja. Näin kerrottiin jollain retkellä siellä lomaillessani. Määrää en muista, mutta paljon niitä oli.
Kanarianpalmuja ei saa kaataa eikä siirtää ilman lupaa, se on suojeltu laji. Nauratti vaan, kun opas totisena selitti, että helpompihan se on siirtääkin kuin alkaa pienestä TAIMENESTA kasvattamaan uutta. Tuli mieleen rivi pikkuisia taimenia iloisesti pyrstöään heiluttamassa… ;D
Minä olen koulussa oppinut, että Madagascarilla on ihan omia kasvi- ja eläinlajeja enemmän kuin missään muualla. Kanariasta olen taas kuullut, että siellä ei ole mitään myrkyllisiä eläimiä tai kasveja omasta takaa. En osaa sanoa, miten totta nämä tiedot ovat, itse kun en ole käynyt kuin Teneriffalla.
Edit: Googlella, milläpä muulla, löysin WildMadagascar.org-sivut, siltä poimin tekstin:
Madagascar is home to as many as 12,000 plant species -- 70-80% of which are endemic -- making it one of the most diverse floras on the planet (for comparison, tropical Africa has 30,000-35,000 species and covers almost 35 times as much area as Madagascar.
Matkalla kasvitieteelliseen puistoon, tätä ihanaa köynnöstä oli sitten vaikka kuinka paljon, Mikähän on nimeltään?
Akun loppumisen takia en voinut kasvien nimiä kuvata, joten mikähän tämäkin on?
Tässä koko pensas.
Tässä se kuuluisa kliiviapenkki, josta varastin kaikki hyvät ja kypsännäköiset siemenet, otin kyllä niitä muistakin penkeistä. Osassa oli jo itämisen merkkejä tulossa, ne on nyt jo multaan laitettu. Innolla odottelen kasvua.
Ja tässä saalis kuvattuna sitten myöhemmin.
Joku kaktus.
Tämä on varmaankin sama pensas nimeltään, kuin tuo muutama kuva taaksepäin oleva punainen. Isrelissakin kasvoi näitä samoja, nimi ei nyt tule mieleen, tuttu kasvi on.
Ihania kuvia! Voi että minä sitten tykkään noista jättiläislumpeista… olisi kiva saada niitä omaan lampeen, hehheh.
.
Tämän kasvin kukkaa oli vaikea kuvata, kun piti zoomata niin lähelle, silti ei tullut kunnollista kuvaa.
Sivulla 13 klo 20.57 oranssikukkainen kaunis köynnös voisi ehkä olla Pyrostegia venusta , Tulitrumpetti..
Tämä on varmaan kuvatuin puu tässä puutarhassa.
Silloin kun viimeksi kävin ei kliivioita kasvanut ympärillä. Ja pojatkin kiipesivät puun rungoilla, tietenkin vain kuvausta varten. Varmaan siksi on laitettukin kasveja, etteivät immeiset pääse turmelemaan puuta.
.