Metsäalppikello, Soldanella montana

Taas tämmönen ihanuus josta en ole kuullutkaan :slight_smile: Mitkäs on hänen kasvupaikka vaatimukset; valo, maaperä - oisko Kurjenmiekan kasvi kuivahkossa metsämaassa? passais mulle hyvin:)

mulla se on viihtynyt parhaiten tässä penkissä keväisenä aluskasvina mukulaleinikin, narsissien ja esikoiden kanssa. Aamu- ja ilta-aurinko, muuten varjo, ja talon pohjoispuolella pikkusen kaltevassa kohopenkissä, ettei vesi seiso talvella. Taustalla roikkuu koiranköynnös ja köynnöspinaatti. (ikivanha diakuva). Soldanella ´tarttui mukaan´ Aulangolta.

Voih, mulla se meinas aivan kuolla yhtenä vuonna, kun siirtelin sitä muka näkösämmälle paikalle - lähti onneksi uudestaan kasvamaan vanhalle paikalle jääneistä siemenistä. Tässä muutaman päivän vanha kuva. Siemeniä saat kyllä jos niitä tulee, mutta jakaminen on vaikea näin pienestä vielä…

Pitää vissiin tehdä kylvös. Yleensä olen antanut siementää siihen paikalleen. Ehkä siitä löytyy myöhemmin kesällä siementaimiakin, pitääpä seurata!

Mulla ainakin saamani siemenet itivät ihan kivasti tänä keväänä ilman kylmäkäsittelyäkin.
Vielä kun saisi vaavelit pidettyä hengissä…

Luulin että on kadonnut kokonaan viime talveen, mutta tänään löytyikin ekat pikkuriikkiset lehdet ja kun oikein tarkkaan katsoi, niin lisää on tulossa. Pieni se on, mutta niin herkän kaunis!

Aivan uusi tuttavuus, jota pitää yrittää saada jostain.

Juti: Kauppilasta ostin viime vuonna. En ole varma löytyykö tämän vuoden valikoimista. Muistaakseni n. 8 €/kpl normaalihintaisena. Syysaleista saattaa saada halvemmalla, jos niitä vielä silloin on. Olihan se kallis, mutta aivan ihana…

Aulangon metsässä sitä on aarikaupalla…

Kertakaikkiaan ihana… Aulanko on hiukka kaukana, muuten kyllä suunta olisi sinne…

Mullakin ekan talven jälkeen on kukkineet kaksi soldanellaa. Ostin ne Kauppilan syysalesta, paikkana lähes varjoisan kohopenkin reuna, toivotaan että pärjää. Nopeasti vaan oli ihana kukinta ohitse.

annujoki, kuivahkossa metsämaassa tosiaan mulla on. Korkeat männyt antavat hiukan varjoa. Siemeniä saa multa myös jos muistan kerätä :slight_smile:

Särkän perennataimisto ainakin myy näitä. Tämä on pari vuotta vanha tupsu sieltä hankittuna.

Torniolaakson taimitarha myy myöskin, talvehtii oikein sujuvasti myös kutosvyöhykkeellä.

Viime syksynä istutin tämän isotuomipihlajan juurelle. Ilokseni selvisi talven yli ja nyt kukkii muutamin kukin.

soldanella

Aviron, ihastuttava kuva tummaa taustaa vasten, ja kiitos hyvästä ideasta! Kerran ostin tuollaisen mutta en keksinyt hyvää paikkaa, ja se kuoli lopulta purkkiinsa.

Onpa sievä kasvi!

Tosi kaunis! Aivan kuin lampunvarjostimet nuo kukat =)

Kukinta on ohi, josko tekisi siemeniä

soldanella

Tämä on aina yhtä ihana!