Miekkalilja (tarhamiekkalilja), Gladiolus

Nelumbo, mä ostin kanssa sitä.

Mä uskon kyllä, että kukkii, aion ruukuttaa ensi kuun puolella, luultavasti kasvattelen sitä parvekkeella!

mulla kasvaa hyvin Gladiolus ja äipällä kans,ihmettelen sitä ku jossainn sanotaan että kukkii vasta toisena vuotena,meillä on kukkinu aina eka kerralla,ja ku ei säästellä sipuleita,vaan aina laitetaan uutta ja aina kukkii,uskon että tänäki kesänä kukkii:)) nää on mun yks lemppari kesäkukka kasveista:)kestäviä ja näyttäviä:)

näihin aikoihin pistin viime keväälläki ja kukki just oikeeseen aikaan kesäkuussa:))

Onko kukaan koskaan esikasvattanut gladiolusta niissä korkeammissa dyno-vuoissa? Isot ruukut on kaikki vielä jäässä pihalla ja haluaisin nuo nyt multaan. Varsinkin, kun en ole vielä keksinyt, istutanko ne maahan vai ruukkuun sitten lopullisesti.

Itse kasvatan kyljelleen käännetyssä maitotölkissä. Siitä ne voi sitten siirtää maahan tai ruukkuun.

Siinä tapauksessa luulisi, että dynokin käy. Saa kaikki samaan. Kiitos, Tipi :slight_smile:

Ostin “epähuomiossa” gladiolus-mukuloita ja mietin, miten V-vyöhykkeen viherpeukalot ovat toimineet: onko näillä leveysasteilla mitään mahdollisuutta saada kukkasatoa ilman mukuloiden esikasvatusta?

Samoilla seutukunnilla asuvana olen huomannut että normaalikesänä gladiolukset vaativat esikasvatuksen. Itse olen esikasvattanut lämpimässä, ikkunallisessa varastossa. Meillä on kylläkin aika hallanarka paikka, gladiolukset (ja daaliat) paleltuvat todella helposti. Jos teillä on lämmin ja hallaton paikka, voi onnistua ilman esikasvatustakin. Esikasvatus on kylläkin todella helppoa: parvekelaatikkoon tai johonkin muuhun laatikkon multaa, mukulat sinne, vähän multaa päälle, kastelua, ja laatikko lämpimään varastoon, autotalliin, parvekkeelle tms. Toukokuussa olen laittanut.

Kiitos vastauksesta, parempi ehkä esikasvattaa.

Ihan mielettömän kauniita! antaiskohan naapuri lainata pihaansa miulle että saan akikki mahtumaan pihalle mitä ajattelin. PAkko se on jotain karsia mutta kyllä näissä pysyn ainankin.

liiterissä oli vielä kauniita gladioluksia, ja pakkohan niitäkin oli ostaa…

No niin. Nyt olen neljän sipulin (miekkaliljan) omistaja ja mietinkin että voikos noi laittaa ihan tuollaisenaan multaan esikasvamaan vai pitääkö noita jotenkin käsitellä?

Tilli, multiin vaan!

Jos aiot ne ulos myöhemmin laittaa, istuta vaikka pikkupurkkeihin.

Ruukkukasvatukseen voit laittaa ohjeen mukaan! (siis istutusvälit:D

Kauppakäynnillä mukaan tarttui 3 kaunista miekkaliljaa!

Nyt on ainakin kahta eri miekkaliljaa.

Toinen on kauniin punainen “Flevo Junior” ja toinen valkoinen “Fiorentina”

Ei jaksais enään odotella että saa miekkalilja pihalle.

Onko miekkalilja myrkyllinen?? Toinen kisani on päättänyt alkaa kasvissyöjäksi ja herkutellut miekkaliljoilla. (joo se tietää että tekee jotain kiellettyä. Huomaan sen eleistä ja ilmeistä) Missä vaiheessa noi voi siirtää ulos. isoimmat ovat kohta 15-20 cm korkieta ja matalimmat siinä 3 cm kohdilla

Äääh joutuu kohta luovuttamaan ja laittamaan miekkaliljat liian aikaisin? ulos kun Toinen kissani on päättänyt syödä ne. Ihan syödyt on jo isoimmista miekkaliljoista lehdet :frowning:

Tilli, mulla ovat olleet purkissa istutettuna, mutta ulkona jo pidemmän aikaa. Ei ole paikka katsottuna, mihin ne istuttaisin “oikeasti”. Vappuna olen joskus aiemmin istuttanut suoraan maahan. Eli voit ihan rauhassa jo lakata hermoilemasta ja istuttaa ne.

JEE! Kiitos anita!