Miekkalilja (tarhamiekkalilja), Gladiolus

vaan kun istuttaja jäätyy…

Peukku, onko teillä oikeasti noin kylmä nyt? :frowning: Tylsää!

Mulla vielä kestää ennen kuin saan omani maahan asti, kun pitää ensin pistää kaikki penkit uusiksi ja siinä sitten miettiä niille joku sopiva paikka.

No nyt keksin niille gladioluksilleni paikan, mutta niitä ei pääse istuttamaan sinne kuin vasta sitten, kun narsissit ovat kukkineet loppuun. Ja kun ne vasta aloittelevat, eikä millään malttaisi odottaa.

Omalla pihalla ollaan nyt toista kesää, ja gladiouluksia aina ihailleena uskaltauduin esikasvattamaan niitä. Kaikki 15 ovat itäneet ja ovat nyt useampilehtisiä ja puolimetrisiä. Mutta, ikäväkseni olen huomannut että useissa aluissa on vierailijoita, jokin pienenpieni musta hyönteinen joka imee lehdistä elämän pois. Millä voisin myrkyttää elukat pois ja onko parilla, jo melko surkean näköisellä alulla mitään toivoa elpyä?

Jossain tässä ketjussa voi hyvinkin olla vastauksia, mutta ketju on jo kilometrien mittainen eikä millään olisi aikaa lukea sitä läpi. Sen verran olen ketjua lukenut että jotkut esikasvattaa ja jotkut ei, mutta meidän vyöhykkeellä esikasvatus lienee lähes pakollista jos haluaa nähdä myös kukkia.

vastauksista kiitollinen Saara

Kokeile ensin suihkutella kylmällä vedellä. Voit myös pestä mäntysuopavedellä, muista vaan huuhdella.

Pitikös mikkaliljan sipulian olla kokonaan mullan alla?

Sattupa olemaan kirja auki just tästä kohtaa: istutus 5-10 cm syvään, 5-7 kpl ryhmiin ja väliä mukuloilla 10.15 cm. Ymmärrän Smånssonin&Johansomin 2005 Sipulit mukulat kirjasta, että tukikeppi on tärkeä ja laitetaan heti istuttaessa, ettei rikota mukuoita. Ei tarvi olla kovin pitkä keppi, kunhan saa sidottua jokaisen varren yksitellen keppiinsä kiinni. Juuret on niin heikot, että humpsahtaa kemalleen. Tästä kaatuilusta minulla on kokemusta Täydessä kukinnossa olevat kukinnot painavina kaatuilevat vähässäkin tuulessa. Kippuraiset varret ja vänkyrät kukinnot eivät somista kasviryhmää.

Hmm alkaakohan noi harkitsemaan kukkavanan tekoa kun ovat juuresta hyvin paksuunteet.

Oi joi. Kohta täällä taidetaan kukkia. Viellä pari päivää menee niin tulee kukkavanat näkyville.

Tänään 11.7 kukkavanat ilmaantuneet =)

Sitten voikin alkaa odottamaan kukintaa =)

Toissa vuonna laitoin länsipenkin puolivarjoon gladdareita, kasveoivat kivasti ja olivat matalampaa mallia. Jostain syystä en löydä kuvia mustään enkä muista väriä. Viime vuonna samaan paikkaan nousi jo kolmatta kertaa daalioita joiden juurakoita aina jätin kun olivat niin pieniä, tänä vuonna ne ei nousseet mutta yksi pirtsakka gladdari nousee sieltä ja kummastuttaa minua. Onkohan lumi suojannut sitä, vaikka maa ei ollut jäässä vai miten lie rassu on selvinnyt yhden kesän yli nukkumalla ruususen unta? Miksiköhän sen kaverit ei sitten selvinneet! Se on sitten varsinainen kesäyllätys jos vielä ehtii kukkaankin, on nyt puolimetrinen.

edit, ilmansuunnat sekaisin :frowning:

Tuli huudeltua ensivuotta ajatellen kahta eri miekkaliljaa PRINCESS MARGARET, ja PETER PEARS

ihan kohta kukitaan =) Yhdessä kukkavanassa näkyy aniliininpunainen nuppu <3 Mie luulene ttä tuo kuuluu niihin jotka ostin huuto.netin kautta ja myyjä ei ollut aivan varma väristä.

Mulla kukkii parhaillaan kirkkaan oranssinpunaiset gladiolukset. Vähän ihmettelin, että miten olen mennyt tuon värisiä ostamaan, mutta etsiessäni paketin käsiini kävi ilmi, etten ollutkaan ostanut sen värisiä. Värin piti olla kivan punavalkokirjava :confused:

Nyt on tälläinen auki

Hän oli seuraava kukkija =)

Pakkohan se on kuva laittaa heti kun huomaan uuden kukan auenneen =)