Miekkalilja (tarhamiekkalilja), Gladiolus

Nämä Lidlin vaaleanpunavalkoiset miekkaliljat laitoin tähän harmaamalvikin kylkeen, kun ajattelin värien sopivan hyvin yhteen. Kummasti kuitenkin silmiä alkaa särkemään kun vilkaisenkin tuonne päin. Taitaa olla Anitan miekkaliljojen kanssa samaa erää .

Näin on tainnut, Välke, käydä :smiley: Lidlistähän nuo minunkin “vaaleanpunavalkoiset” on hankittu.

Mulla on sitten tämä "tumma violetti"!.. Hitto, miekun NIIN tykkään vaaleenpunaisesta!

Irsa, nättihän tuo, mulla on kukassa se violetti, eikä tuo olekaan ruukussa kiva, kasvoi ihan liian korkeaksi ja vänkyröi.

Taitaapa niin olla viherpeukku, vaikea on tuota tukea! Mitäs se tykkäis jos laitan maljakkoon leikoksi, uutta pukkaa koko ajan!

Eiköhän ne leikkokukkana ois ihan hyviä. Itsekin aion huomenna aamulla leikata isoimmat  lilat  maljakkoon.

Joku miekkalilja tämäkin.

Tuoksumiekka ja komea onkin.

Kiitti valtsu tiedosta!

Helsingin puutarhamessuilla oltiin kahvilla, niin jaloissa pyöri joltain pudonnut sipuli. Tämän näköinen kukka siitä tuli

Kyllä miekkaliljat jaksaa kukkia. tulee uusia kukkavanoja vanhojen tilalle jatkuvalla syötöllä…

Tämä on innostunut tekemään siemeniä

Syksy tullut ja nyt kysynkin etä missä vaiheessa noi sipulit katsastetaan että tuleekos sieltä myyntiin asti uusia sipuleita?

onko nyt oikea aika?

Ens vuotta odotellessa. Exotic Gardenin mukaan vuonna 2012 olis tulossa ainakin 6 uutta miekkaliljaa myyntiin =)

Onko kukaan kokeillut kasvattaa gladioluksen mukulan ‘vauvoista’ uusia gladioluksia? Lähinnä vaan, että missä ajassa vauvan saa kasvatettua “myyntikokoon” eli sellaiseksi että se jaksaisi jo kukkia… Minulla gladioluksissa on niin järkyttävän hyvät sävyt, että niitä kyllä mielisin lisätä ;), kun kaupoissa en ole nähnyt vastaavia sävyjä

Nyt on muutamia miekkaliljoja hankittu kesää ajatellen lisää: “Blue Isle”, “Rose suprame” ja “Priscilla”. Viherlandian sivuilla törmäsin muutamaan lajikkeeseen jotka värien perusteella houkuttelee kovasti ja ne on: “milka”, “Passos”.

Viherlandiassa piipahdettu ja pitihän sieltä ostella miekkaliljojakin: “Velvet Eyes”, “buccaco”, “nori” ja “pop art”.

Miten toimin noiden gladiolusten kanssa. Säilytin ne talven ajan kellarissa. Maaliskuussa olivat kasvaneet jo n.20cm. Pakko oli siis istuttaa ne ruukkuun. Ne ovat olleet sisällä ikkunalla, mutta lötköttävät pitkin pituuttaan. Onko ne menetettyä tavaraa vai voiko niille tehdä jotain? Toinen lajike on onneksi vasta nyt n.5cm alulla.

Kohtahan ne saa jo ulos ja sitten kannattaa varmaan istuttaa ne syvemmälle. Niin mä ainakin ajattelin tehdä. Mä istutin omani jo ihan liian aikaisin ja ovat nyt jo piiiitkiä. Yllättävän hyvin kuitenkin pysyy pystyssä, vaikka dynossa vaan ovat. Eilen vein ulos ja sinne jätin ja hengissä näyttävät olevan vieläkin, kovasta kohtelustaan huolimatta. Aion ottaa sisälle vain siinä tapauksessa, kun tulee pakkasta. Heti, kun voin, istutan ruukkuun nykyistä syvemmälle.