Miekkalilja (tarhamiekkalilja), Gladiolus

Mulla on noita viime vuotisia myös ja aion istuttaa niitä suoraan kukkapenkkiin.

Kiitos anita. Täytyy kokeilla syvempään istutusta. 10-15cm syvemmälle niin ehkä pysyvät pystyssä. En oo aikasemmin gladiolusta kasvattanu. Viimme heinäkuussa sain myymättä jääneitä sipuleita joista kaikki lähti kasvamaan. Roskiin olisivat muuten menneet.

Viime vuonna kukkivat edellisvuotiset jotka oli unohtuneet/jätetty kukkapenkkiin. Ensi viikonloppuna laitan uudet suoraan pihalle. Alkuunlähtö on hidasta mutta kun aloittavat, kasvavat topakasti suorina.

Mie varmaan tuossa ens kuun puolessa välissä laittelen omat ja työpaikan miekkaliljan sipulit esikasvatukseen.

Omat sain istutettua jo ulos mutta työpaikan miekkaliljoista vain osa siinä pisteessä että vois ulos istuttaa. Paljon myös semmoisia jotka eivät kasva ollenkaan.

Ensimmäinen gladiolus avasi kukkansa, on vain sateen runtelema.

Mun kaikki gladiolukset on jo ohikukkineet. Ainoastaan valkoisissa ei ole vielä edes kukkavarsia. Ja kun ne on samassa ruukussa tummanlilojen kanssa, ideana kun oli, että olisivat kukkineet samaan aikaan.

Mä laitoin tänävuonna gladioluksia, mutta niin myöhään, että mahdanko keritä edes kukkavarsia näkemään.

Minä esikasvatin 30 sipulia, mutta vaan yhdessä on tällä hetkellä kukkavarsi…

Kova sade hakkaa helposti herkät kukat riekaleiksi joten pelastin yhden maljakkoon :wink:

Tässä minun tämän kesän miekkaliljat. Istutin vaaleanpunaisia, violetteja ja valkoisia. Valkoiset eivät ole vielä kukkineet, varret ja kukkanuput kyllä on, mutta liekkö ne silti ehtivät kukkia. Vaaleanpunaiset esikasvatin ruukussa, lilat ja valkoiset istutin kesän alussa suoraan maahan.

‘‘Pink Event’’

‘‘Deep Purple’’ (jonka piti olla täysin tummalila, mutta meneehän se tämmöisenä kirjavanakin)

Onpas kaunis tuo Deep Purple.

Jos olet istuttanut sen suoraan maahan niin ei näytä olevan mitään merkitystä esikasvatuksella. Kokeilen siis ensi keväänä istuttaa suoraan maahan. Kuinka aikaisen laitoit ne?

Pitäisköhän nuo kukkineet mukulat jo kohta kaivaa ylös talvisäilöön? :o

Itsekin epäilin kyllä, että ehtiikö nuo violetit ja valkoiset kukkia ollenkaan, kun laitoin ne maahan joskus kesäkuussa muistaakseni. Mutta hyvin nuo violetit ehti, valkoiset on nupuillaan.

Minä ajattelin nämäkin jättää maahan talveksi ja suojaan vaan hyvin. Katson sitten miten käy, tulevatko ensi kesänä lainkaan esiin. Mutta en millään ehtisi harrastaa kukkien istuttamista ja maasta poistamista vuoronperään, silti haluan nähdä näitäkin kauniita kukkia kesäisin penkeissäni.

Onkohan kenelläkään kokemuksia tuosta sipulien maahan jättämisestä talveksi.

Olisi niin mukavaa vaan jättää ne maahan :slight_smile:

On kokemuksia, jäätyy ne kuoliaaksi. Yhden kerran vanhemmillani nousivat talven jälkeen, siinä oli silloin jotain erikoista, styroksilla oli vuorattu jotain seinämää siitä läheltä, ja lunta oli valtavasti kasautunut siihen.

Jäi tosiaan ainoaksi kerraksi, vaikka styroksit jäi paikalleen, ja sipulit, eivät enää nousseet sen kerran jälkeen.

En edes uskonut kun he sanoivat että nousee ne maasta vaikka sää väitit.

Mutta kun omin silmin näki niin pakko oli uskoa.

Itsellä on aina jäätyneet kuoliaaksi maassa.

Mun on aina olleet jostain saatuja, enkä ole kauhean ihastunut niihin, niin jätän maahan.

Joskus olen nähnyt hienon violetin, sen voisin nostaa ylös, mulla on aina jotain kalsarinvärisiä.

Vai jäätyy ne, no sit vaan täytyy kaivaa ylös ja laittaa johonkin lodjuun ja varastoon :wink:

Mitä noille pienille (pikkurillin kokoisille) poikasille täytyy tehdä jotka ovat vieri vieressä emosipulin kyljessä? Voiko ne ottaa pois? - Ja jos voi niin kuinka syvälle ne pitää istuttaa keväällä?

Lisäkysymyksenä: Olen kaivanut miekkaliljani ylös mutta ne ovat edelleen ihan vihreitä - voiko varren leikata pois vaikka ravinteet eivät ole vielä siirtyneet lehdistä sipuliin? :frowning:

Viellä pitäis jaksaa hetki odotella että pääsis laittamaan esikasvatukseen miekkaliljat :slight_smile:

Milloinhan noita esikasvatettuja miekkailijoita uskaltaa siirtää ulos kukkapenkkiin? Ikinä ennen en ole kasvattanut ja muutenkin olen aaika noviisi näissä puutarhajutuissa, mutta eiköhän tässä pikkuhiljaa opi :)Asun 1b ja 2 vyöhykkeen välissä.

Maarikka , kun viisaammat ovat vissiin vappua juhlimassa mie tässä yritän.

Mulla ovat ruukussa kesän , viime kesänä eivät kukkineet silti vaikka olivatkin lasitetulla partsilla .

Kyllä tosi lämpimään maahan pitää laittaa , en laittaisi piiiitkään aikaan , ehkä sitten kun kesäkukatkin !

Tämän saa oikaista kokeneemmat :slight_smile: