Miekkalilja: Tuoksumiekkalilja, Gladiolus callianthus

Onkohan tuoksumiekat hyvin hallanarkoja? Kasvatan tänä vuonna ekaa kertaa.

Tuoksumiekan esikasvatusta suositellaan aloitettavaksi jo huhtikuulla, ulos se viedään yöhallojen mentyä. En ole koskaan kokeillut kestääkö hallaa, olen pelannut varman päälle aina.

Jännä juttu tuo esikasvatus. En oo koskaan onnistunut siinä. Kun laitan suoraan maahan mukulat tai sipulit, mitä ne on, niin kukkivat kauniisti. Kun viime vuonna esikasvatin , niin eivät kukkinu, mutta kasvattivat valtavasti lehtiä. Kerran ennekin muistaakseni on käynyt niin.

Olisiko liian typpilannoitettua multaa tai jotain siinä esikasvatuksessa? En kyllä muuta keksi. Meillä ei ehtisi mikään kukkaan näistä gladioluksista tms. jollen esikasvattelisi. Ja pakkaavat lähteä kasvuun jo maaliskuulla.

Tämä esikasvatus ei ole mulla hanskassa ja tänä vuonna ostin enimmäisen kerran kylvö -ja taimikasvatus multaa, mutta laitoin kumminkin tuoksumiekat suoraan penkkiin. Voi olla että on ollut multa liian voimakasta.

Olen kasvattanut tuoksumiekkojani parvekkeella. Vaikuttaa siltä, että lehdet taittuvat ja murtuvat herkästi pitkiksi kasvettuaan. Kestääköhän tämä kasvi ollenkaan tuulia ja sateita ulkona?  Pitäisikö kasvattaa vain parvekkeella pelkästään?

Kukkiikos kellään tuoksumiekat vielä?
Meillä vaan työntää kamalasti lehteä, muttei mitään muuta...kuten edellisvuosinakin. no-jaa

Ei kuki mulla tuoksumiekat vielä ainakaan. Lehtiä on runsaasti, ovat vähän taittuilleet ja murtuneet tuulessa,  jotkut niistä. Lehdet ovat tosi kauniin väriset, jotain sellaista pronssin kiiltoa niissä, kun aurinko paistaa niihin. Olen päättänyt, että tuoksumiekat ovat hurjan kauniita lehtituppainakin, vaikkeivät kukkiaan tänä kesänä näyttäisikään.

Ei kuki meilläkään, mutta olen odottanutkin niiden ilmaantuvan vasta elokuun puolella.

Miekin tykkään noista lehdistä, kukkivat tai eivät.

Nysse kukkii, tuoksumiekka! Aika varkain pääsivät nuput muodostumaan, pari päivää sitten vasta hokasin, että hei, NUPPUJA! Nämä ovat vaan sitä nuokkuvaa mallia, aika hankalaa saada kuvattua. Mutta tuoksua ei voi moittia, ei voi! Pyysin näitä äitienpäivälahjaksi ja sain ja tässä sitä nyt sitten ollaan, täyttymyksen hetki.

Voi, kun on ihana!!sydän Ehkä minä sittenkin kokeilen uudelleen kasvattaa noita tuoksumiekkaliljoja parvekkeella ensi kesänä. Tänä keväänä ostin mukuloita Puutarhamessuilta, hyvin kasvoivat ja  puskivat kauniita lehtiä... kunnes niihin iski keskikesällä jotkin mustat pikkuötökät, joita en saanut päiviltä mäntysuopavedellä. Millainen tämä tuoksumiekkaliljan tuoksu oikein on? Muistuttaako jonkin muun kukan tuoksua?

Päivänhattu,kiva kun sait mieleisen äiteinpäivälahjan. Toista vuotta on mullakin tuo kukka ja taas kukkii ihan täysillä. Otan ne syksyllä purkista pois,leikkaan varret n. 10cm ja annan kuivaa sanomalehtien päällä. Talvisäilytykseen laitan pahvilaatikon jossa on kuivaa turvetta t. hiekkaa,sitten sipulit asetellaan siihen niin,etteivät kosketa toisiaan. Päälle hiekkaa tai sanomalehteä ja laatikko kuivaan,viileään paikkaan. Siinä se on ja taas keväällä nousevat "unesta":)

Kuutamo, kiitos hyvistä talvettamisohjeistasi! Tottahan täytyy nämä kaunokaiset koettaa säilyttää ensi ja tuleviin kesiin, ei niitä pidä kertakäyttöisinä kohdella. Nyt osaan miettimättä toimia niiden kanssa. Toistaiseksi kun en ole juuri mukuloita tai juurakoita talvettanut, kun ei ole sellaisia kasveja vielä pahemmin ollut, mutta tänä kesänä on nämä miekat ja yksi ehdottomasti säilytettävä daalian juurakko.

Zirmeli, pistitpä vaikean kysymyksen. Tänään kävin oikein nuuskimassa kukkia varta vasiten ja koetin silmät kiinni tavoittaa sanoja, jotka kuvaisivat tuoksua, mutta taitaa olla mulle mahdoton tehtävä. Tuoksu on jotenkin vieno, mutta silti selvä ja voimakaskin. Raikas, mutta silti kukkaismakea, ei kuitenkaan metisenmakea. Ei mielestäni muistuttanut selvästi minkään muun kukan tuoksua. Ihan omansa ihanainen.

Tuoksumiekka ei suostunut kukkimaan ollenkaan tänä kesänä. Aina ennen on kiltisti kasvanut ja kukkinut - talvettamista en ole edes yrittänyt. Ruukun tosin vaihdoin parvekelaatikosta suureksi saviruukuksi. Liikaa tilaa kasvatella pelkkiä juuria?? silmän isku

Mutta ihan oikeasti olen luullut tämän olevan tosi helppo ja varma kukitettava, mutta mutta... Harmillista, tämä on yksi lempikukistani. Ja tuplaharmikseni toinen ihanainen, ruostekukka, teki saman tempun! Eli saattaa olla kyse jostain ruukkumukuloille sopimattomasta kesäsääilmiöstäkin!?

Pistetään nyt sitten tähän oikeaankin ketjuun kuva...

Minä onnistuin tänä vuonna eka kertaa näitten ihanuuksien kanssa. Monena kesänä olen yrittänyt, mutta ilman tulosta. Minulla on ruukuissa muutakin, sammareita, lumihiutaletta jne. eivätkä ruukut nyt ihan mahdottoman suuret ole eli lienevätkö siis tyytyväisiä ahtaammassa, mene ja tiedä?

Ruostekukat kasvattivat taas tänäkin vuonna pelkkää lehteä - jotka meinasi nekin joutua peuran suuhun...onneksi sain itse teosta kiinni täh?

Mie katkoin hädissäni nupulliset varret sisällä maljakkoon, kun syyskuun toisella viikolla oli niin kylmiä öitä. Kukkivat nätisti sisällä vieläkin, nuo tuoksumiekat.

Ajattelin kokeilla tuoksumiekkaa ruukussa.

MUTTA.

Ei hajuakaan, millaisesta mullasta ja lannoitteesta pitävät? Haluavatko aurinkoon vai puolivarjoon?

Miten kämmänä en tänään löydä googlaamallakaan tietoa?

Arvostaisin neuvoa, haluan tuoksutella syksyllä! :O)

Niin laitanko tuoksumiekan sipulit siis sisällä ruukkuun? Huoneenlämmössäkö niitä esikasvatetaan?

Annesurfs, näin mie oon ainakin tehnyt. Enpä tiedä onko tuolla mullalla nyt niin suurta väliä, itse olen vaan lykännyt "jotain" ja siitä ne sitten lähtee. Luulen että ilman esikasvatusta eivät ehkä ehdi kukkia, sevverta myöhään ainakin meillä aloittivat. Oon tosi laiska lannoittamaankin, liekö unohtunut kokonaan mutta hyvinhän nuo kukkivat ilmankin.

Tänä vuonna kävikin hauskasti, tomerana keräsin syksyllä kukkineet sipulit talteen ja kellariin talvehtimaan. Joskus huhtikuun alussa lykkäsin multiin, eikä mitään alkanu tapahtua. No sitten sain muorilta yhden ylimääräisen pussin ja ajattelin että pistänpä uudet niin saan edes jotain.
Johan nostivat viimevuotisetkin päänsä heti kun tuli kilpailijat rinnalle...pomppivaa naurua

Pitäisikin koittaa kasvattaa näitä ruukussa. Suoraan maahan kun olen tökännyt, en ole saanut kukan kukkaa aikaan. Nämä voisivat olla terassilla aika kivoja, tuoksua tuomassa.