Kiitos! Laitan heti tänään, ei se ota jos ei annakaan. Keräävät sipulot sitten vain lisävoimia lehtiensä kautta ensi vuodeksi!
Jos hyvin sattuu, kukkivat…kerron sitten! :O)
Jep, suosittelen! Tuoksu oli nimittäin jumalainen....kannattaa laittaa kulkureittien varrelle niin ohimennessä saa aina tuoksutella
niin ja kasvupaikasta vielä, mulla oli näitä ruukuissa sekä ihan auringossa että aika varjossakin.
Ei taida olla kovin kranttu, kaikki kyllä kukkivat mutta varjoisin paikka tietty viimeisenä.
Onpa kauniita nuo tuokksumiekkaliljat.Mistä te ootte hankkineet niitä minäkin haluaisin noita ihanuuksia pihalleni hankkia.
Kyllä minusta näitä on ollut puutarhakaupoissa ihan yleisesti myynnissä.
Tsekkaa vaan sipuli ja mukulahyllyjä, ei tämä minusta mikään harvinaisuus ole.
“Kesäsipulien” osastolla, ostin omani Pirkkalan Honkkarista puoleen hintaan. Suomenkielistä nimeä ei ollut päällä eikä kerrottu yhtään mitään koko kasvista, luki vain Acidanthera Doftlilja. Ruotsalaisen nimen, ja kuvan, perusteella ostin! Oikea nimi onkin joku muu…Gladiolus Canthera? Jotain sinne päin! :O)
Kiitti ! Täytyykin sitten lähteä syynäilemään löytyiskö niitä täältä meidän kukkamyymälästä.
Eivät ole edes kalliita. Kymmenen pikku sipulaa, normaalihinta n. 3 E, alennuksessa puolet siitä. Ja luin tuolta, että tekee sivusipuleita, jotka sitten tulevina vuosina kukkivat, aikanaan! :O)
Odotan innolla sitä suloista tuoksua, mitä on kehuttu!
Raili, viime viikolla oli ainakin T-talossa sipuleita.
Tuoksumiekkaliljat ovat itäneet tai siis nousseet, 10 sipulia kymmenestä! Jännitys tiivistyy! :O)
Ja minä en löytänyt mistään kaupasta noita sipuleita. Harmittaa!
Nää oli paikallisesta Honkkarista ihan!
Heips!
Minä löysin saksan-siwasta sipulit joskus toukokuussa.Kahdesti olen onnistunut kukittamaan,mutta viime kesänä eivät kukkineet.En ole kokeillut talvettamista,mutta ehkä ne vahvistuisivat siitä?Meillä on ollut niin tuulinen alkukesä,että kaikki lehdet ovat taipuneet poikki :-(.Ovat muutenkin aika huonon näköisiä.Kannattaisikohan kokeilla kantaa potit kasvihuoneeseen?Siellä olisi ainakin otollisemmat olosuhteet.Käsittääkseni on etelä-afrikkalainen kukka,joten meidän vähälumiset kesät voivat kurittaa tropiikin kaunotarta liika?Onko kenelläkään kokemusta?
Ostin keväällä pussillisen tuoksumiekkaliljan sipuleita marketista, kun olivat alessa, eipä ole ennen ollut tuota kukkaa. Nyt ovat noin 15 senttisiä, katsotaan kukkiiko tämän kesän aikana.
Onko kukaan koettanut talvettaa näitä ihan vaan nostamalla ruukkuineen päivineen kellariin? Tunnen itseni vähän turhankin hyvin - maasta kaivamista vaativat tuppaavat jäämään maahan.
Herätellään tätäkin ketjua.
Tänään meni uudet tuoksumiekkaliljan sipulit multaan talliin. Viimevuotiset sipulit nostin kyllä maasta ja laitoin talliin kuivumaan. Yllättäen vaan unohtuivat sinne.
No toivotaan että uudet sipulit kukkivat yhtä kivasti, mitä viime vuonna.
Tänään ostin uudet tuoksumiekan sipulit. Olen yleensä esikasvattanut purkeissa n. 20-30 cm korkeiksi ja sitten maahan istuttanut. Hyvin ovat kukkineet näin. Ja tuoksu on todellakin jumalainen.
Tällainen tuoksuva herkkuhan on ehdottomasti saatava! Kukkakin vielä kaunis! Ostoksille lähdettävä
Minä laitan sipulit maahan sitten ku maa on sula, eli en kovin kauan odottele. Aluksi tuntuvat kasvavan tosi hitaasti, mutta kun vauhtiin pääsevät niin kasvavat ihan mukavasti. Tosin aika loppukesään menee ennen kuin kukkivat.
Missähän minun tuoksumiekkani ovat, eivät kyllä kukkineet kesällä,eikä näy kellarissakaan, ei minkäänlaista mielikuvaa koko liljoista ;(
Minäkin näillä raukoilla rajoilla hairahdin tuoksumiekkoihin. En koskaan ole innostunut gladioluksista, ovat liian hienoja meidän pihaan, mutta nämä valkoiset hennot houkuttelivat heräteostoksina.
Pysyvätkö nämä kukkiessaan omin avuin pystyssä?