Anita, silloin siirtolavalle heiteltiin pelkästään orvokkeja. Sipulit taidettiin jättää maahan sillä erää - siitä mulla ei ole muistikuvaa, kun ilmaisten ihanan väristen orvokkien rohmuaminen sumensi aivoni niin että en nähnyt enkä kuullut muuta. Sen jälkeen en ole onnistunut kulkemaan ohi vaihtopäivänä.
Onneksi sipulikukat jätettiin.
Se oli daalia, eikö vain? Tämän ketjun sivulla 1 on kuva Helsingin Herttoniemen metroaseman kesäkukkaistutuksesta. Kukaan ei tiennyt nupullaan olevaa mysteerikukkaa. Nyt nuppu on avautunut, ja se on kai daalia?
Miten tämä noin järkyttävän ison pystykuvan tekee? Kuvahan ei saisi olla yli 400 pikseliä korkea, ja alkuperäiskuva on 270x400 pikseliä. Korkeutta ei saisi olla enempää kuin vaakakuvassa. Harmi kun nämä tämmöiset jäävät ikuisiksi mysteereiksi, mua kiinnostaisi nämä ilmiöt.
Tämä siis SUURENSI pystykuvan! Mulla oli täppä ruudussa "Säilytä alkuperäinen koko".
Minäpä arvaan: sallittu max leveys on 500 pikseliä, ja foorumisofta käsittelee kaikki kuvat niin että niiden max leveys on se. Tuon foorumin suurentaman daalian pystykuvan leveys on 500 pix. Foorumisofta ei siis hyväksy PIENEMPIÄ kuvia???
Suurensuuren pystykuvan sain minäkin laitettua, onkohan nyt jokin asetus jossakin muuttunut kun kuvakoko on sama jolla aiemminkin olen kuvannut??? En muista, että näin olisi aiemmin ollut. DAALIA on komea! Sain kirkkaanpunaisen juurakon lahjaksi ja kukka on pienempi kuin tämä näytöllä...
Itselläni on kesäkoiso ensimmäistä kertaa kokeiltavana.Se on menestyy ruukussa hyvin. Se on kasvattanut puumaisen varren, josta lähtee “huiskuja”. En ole leikannut kasvia. Oli mukava saada tietää, että voin kokeilla kasvin talvettamista sisällä.
Ennen maalle lähtöä tässä vielä pikkainen tunnistustehtävä meidän parvekekasveistamme. Ties monettako vuotta siellä kukkien kasvatus tapahtuu menetelmällä: ai jaa, että tuollaisia siemeniä ja noin paljon jäi taas - ja mitähän ne nääkin on - ja tuossakin ja tuossakin..... kaikki sikin sokin sekaisin ja heitellen partsilaatikkoihin.
Saattavat sitten olla sekä 1-vuotisia että perennoja.... osan olen isommasta päästä koulinnut erilleen....
1. tätä löytyy ´kymmeniä....
2.
3.
4.
vasemmanpuoleiset on samaa kuin edellisessä kuvassa....
5.
tällaisesta sekametelisopasta yritän nyt sitten tunnistaa yhtä jos toistakin - ja kelpaisi nimet useammallekin.... koulintaan ryhdyn "sitten tässä joskus paremmalla ajalla".....
Ja nämä kummajaiset ovat edelleen nimeä vailla - raksuttaisiko jollakin jonkin kohdalla siihen suuntaan?
1.
2.
3.
4.
voivat olla myöskin matalien/matalohkojen perennojen taimia.... Kuvan 2 kasvin lehdet ovat jäykät, paksuhkot, kuvan 3 hieman karvaiset ja kuvan 4 suhteellisen isojuurisella kasvillakin punaiseenkin vivahtavat, ruusukkeena.
Ja pöh mun kanssani, eihän esikot ole kesäkukkia.
Euffiksen jälkimmäisen satsin kakkosesta tuli mieleen pihaesikko. Kasvatin niitä siemenestä tänä keväänä. Voipi olla joku muukin.
Ei ole mikään esikko, ei.... Esikkoja minulla on siellä ja täällä sen verran montaa lajia, että niiden lehdet pitäisi tunnistaa - jopa ne pienetkin... Nuo lehdet ovat sileät, kovahkot ja paksuhkot.
Mitähän peijakasta lienen kylveskellyt tähän? Kysymys on esitetty kesäkukissa, mutta se ei sido vastaajaa millään tavalla.
Tosi tutun näköisiä (ei vaan tuu mitään nimeä mieleen) ja -mielettömän terhakkaita!
rautayrttiä, luulisin:D
En tiedä sellaista kylväneeni, mutta kieltämättä lehden malli sopisi…
Mikä kasvi tämä on ?
Ostin tämän perjantaina HongKongista , missään ei lukenut mikä tämä on eikä kassa tiennyt , tietääkö kukaan ?
Tuo eka on joku akileija, toista en tunne.