Mikä nopeasti leviävä rikkakasvi

Kellokukka en nyt tarkaan tiedä mitä sammalta tarkoitat mutta tuli mieleen jos kalkki ei auta niin ma voi olla liian tiivistä levitä hiekkaa maan pintaan ja niihin kohtiin missä voit kääntää sitä pinta maahan ilman että nämä oikeat kasvit kärsii kuopsutuksesta voit siihen hiekan joukkoon laittaa myös kalkkia. Käytä karkeepaa hiekkaa ei siis mitään hiekkakakku hiekkaa

Ja en tiedä mikä sinulla on maan laatu mutta ajattelen että savi se on monesti tiivistä samaten turve pitää liikaa kosteutta ja on tosi hapanta ja silloin ei pieni kalki muuta maata miksikään siis ph arvo luin että jos haluaa muuttaa maan ph arvoa niin sitä kalkkia täytys maahan laittaa vähintään 5cm kerros ja tiiviseen maahan sitä hiekka reilusti.

Minulla savi maa kun teen uusia penkkejä niin laitan juntta saven joukkoon 1/3 hiekkaa, kalkkia reilusti ja vähän hevon peetä ja sekoitan kaiken jyrsimellä sekaisin hiekan rae koko on 1mm- 8mm

Kellokukka, minkä värinen kukka tuolla ensin mainitsemallasi kasvilla on? Ja minkälaisia lehdet, heinä/sammal tarkoittaa varmaankin vain kasvutapaa?

Mulle tuli mieleen keuhkosammal! Mumin konsti lienee ihan ok!

Kiitos vastauksista, toinen rikoista on keuhkosammal. Siinä pikkuisessa rikkaruohotupsussa on vihreä kukka melkein kuin keuhkosammaleessa. Se on kuin lyhyttä nurmikkoa, ei ehkä sammal. Maa on multaa, vanhaa kasvimaanpohjaa, ei savista. Kokeilen Mumin konstia.

Luulen, että mulla on samaa sammalta kuin Kellokukan kertoilema. Sitä tuli pari vuotta sitten pieni tupsu kukkapenkin hoitokäytävän reunaan ja annoin olla, kun näytti niin nätiltä. Näiden parin kolmen kesän aikana se on levittänyt tuppaitaan koko kymmenmetrisen käytävän mitalta. Täyttäisi varmaan jo koko käytävän ilman kitkentää. Todella vikkelä leviämään. Onneksi ei kovin pahasti mene tiivistyneeltä käytävältä multavampien penkkien puolelle. Minuakin kiinnostaisi nimi.

Se joku haarikka tai haarikko tai…?

Eikäku, se on kuitenkin sitä, mikä kasvaa laatoitusten saumoissa ja tykkää oikein tiiviistä maasta, hapsuista matalaa ihan somaa :slight_smile:

rentohaarikko

Just niin mä melkein tiesin, meinasi iskeä uskon puute :smiley:

No haarikkohan se taitaa olla. Oireetkin sopivat :slight_smile: Kiitos tietäjät, Heksu ja Kibu! Ei edes kuvaa tarvinnut laittaa, ootte niin hyviä.

Joo, kiitti täältäkin. Meillä tyttö jätti sen kasvamaan nimikkokukkapenkkiinsä kun oli niin sievä ja pieni ja nyt sitä on sitten koko euroopan asukkaille. Kokeilen Mumin keinoja poistamiseen

Mikäs rikkakasvi yrittää kasvaa perennojen kätköissä?

Joku hanhikki?

Peltohanhikki?

Kiitos, sieltäpäs tuli pikaiset vastaukset! =)

Entäs tämä? Kiva arvailla toisten kasveja, kun ei sitten omiaan tunnista 

(Piha)tatar.

En tiedä, mutta multakuorman mukana tuli mullekin tuota joka paikkaan :frowning:

Käynpäs kitkasemassa sen äkkiä poies.