Mikä orkidea kukkii huhtikuussa 2009

slc jewel box jos en ihan hakoteillä ole. just tällä hetkellä maailman upein kukka!

tässä vielä lähäri..
liian hieno

Epidendrum nocturno. Kukan leveys 12 cm

Ihana. Tuoksuuko vai muistanko ihan väärin?

Paph. liemianum, 4 vuotta piti tätä odottaa.

No kyllä kannatti odottaa. On sit todella upea!

Riittahelena1. Ei ainakaan vielä tuoksu. Kukat olleet auki pari päivää.Pölyttyvät herkästi ja tekevät siemenkotia.

Minusta tuon nimikin on “romanttinen”, nocturno…

Ja tuo ratun paphi on kyllä komea.

Tässä tuon Mummin romanttisen tyypin jälkeläisiä. Kovin vaan on hidas tämä orkidean elämän alkukasvu...

Tämän serpentiinisen wappuhuiskan myötä toivotan teille kaikille iloista ja mukavaa wappua!

P.S. Olen jo lakannut mököttämästi sille, ettei se olekaan Dendrobium dickasonii (on D. unicum) - ja Popovin tarhalta on tulossa uusi kokelas...

Tämä kukkii viimeinkin:

Ostin hänet kolmisen vuotta sitten Plantagenista jonain "orchid mix":nä. Hintaa taisi olla huikeat 9,90€. Nyt vasta onnistuin kukittamaan sen uudelleen. Kyse ei ole siitä etteikö se olisi jo moneen kertaan yrittänyt kukkia, minä vain olen onnistunut tärvelemään jokaisen yrityksen. Joku katleijan sukulainen tämä varmaankin on ja minulle on iskostunut tajuntaan se "viileä ja kuiva lepokausi", mutta tää onkin joku suomalli. Reppana kalpenee kauhusta jo kuullessaanki sanat viileä tai kuiva. Aurinkoakaan ei siedä yhtään. Lehdet on vaaleat ja vahapintaiset ja kärvähtävät heti auringossa. Muuten se kyllä kasvaa kuin rikkaruoho. Oma suosikkini vaikka viekin niin turkasesti tilaa.

Jmi, kaunis kukinta!

Taitaa tuo nocturnon jälkeläispolvi olla vielä pientä, vaikka kyllä kovin terhakoilta näyttävät kuvassa. Ja tuo dendro on oikein vappuinen!

Onko jimin orkidea iivana?

Vähän niin epäilisin, mutta ihan varmaksi en tiedä. Voin laittaa kokovartalokuvan jossain vaiheessa. Kiva kasvi kuitenkin.

Äiti Nocturnokin on ostettu Lontoosta pienenä pullotaimena. Jälkeläiset kyllä kasvavat nopeasti, kunhan pääsevät pullon ahtaudesta vapauteen

Tämä kukkii nyt. Viime kesänä ostin, ei nimeä, vain orkidea-mix. Minusta kaunis, raikas ja puhtaan värinen kukka. Tietäisikö kukaan, millä nimellä häntä voisi puhutella?