Ascocentrum miniatum.
Ja lähikuvaa tästä kaunokaisesta…
Ja sitten se kriittinen kysymys asiaa paremmin tuntevilta… Onkohan kyseessä todellakin sama kasvi kuin nimilappu antaa ymmärtää? Monissa kuvissa kukka näyttää hieman erilaiselta.
Aika tarkka olet!
Tuo on mitä todennäköisimmin A. garayi.
Jos sulla on tallessa vanda-teemanumero, sen sivulla 29 on selvitystä tästä aurantiacum-miniatum-garay -sekasotkusta.
Kiitos Olivia tiedosta. Täytyypä kaivella esille lehti ja tutkia tarkemmin asiaa.
Tämä on ostettu Dendrobium formosumina, mutta ei ole sitä. Kukka on hyvin vahamainen, huulessa appelsiininoranssia ja kukat jäävät osittain suppuun eli eivät aukea täysin. Tietääkö kukaan mikä tämä on? Formosum-perheestä kylläkin, mutta…
Ja tässä runsaskukkainen Epidendrum stamfordianum, josta tykkään oikein kovasti.
Ja Cymbidium lowianum, nätti vaikka vihreä.
Vielä tämän Tolumnian laitan, nimeltään ´Plum´, peräisin Akernelta. Menee ihan ikkunalaudalla ilman sen ihmeempiä suihkutteluja. Vettäkin annan hyvin epäsäännöllisesti kautta vuoden.
Tulin näitä otsikoita selatessa mieleen… Mistä lasketaan tuo kukkimis kuu? Minulla kun on yksi perhosorkidea, se avasi kukat just jouluksi… ja kukkii kyllä vieläkin… Eli aika monelle kuukaudelle voisin laittaa sen kukkivaksi…
Aivan varmasti voit laittaa - vaikka jokaiselle kuukaudelle. Aina niistä on iloa meille muillekin!
Täällä tämä pitkään kukkiva komistus siis on! Kuva tammikuulta, mutta saman moinen on vieläkin. Kukat siis aukaisi sopivasti jouluksi. Tästä on siis pikään iloa.
Coelogyne cristata var. hololeuca avasi toisenkin kukan.
Blc Orange Nugget x Lc Cluster Fire availee nuppujaan. Kaikkiaan neljä kukkaa tulossa Olen aivan hullaantunut näihin kattiksentapaisiin.
Tuohan valaisee koko asunnon …
Enpä tiedä miksi olen tykästynyt näihin mummonmonoihin
Paphiopedilum bellatulum
Kuvat eivät koskaan tee näille täyttä oikeutta.
Madagaskarilainen Angraecum florulentum on kukkinut ja tuoksunut jo hyvän aikaa.
Kukkia on ollut tänä vuonna viisi ja tuoksu on hienostunut.
Coelogyne xyrekes on myös kukkinut jo jonkin aikaa, nuppuja edelleen tulossa.
Jackfowlieara Appleblossom + Guarianthe skinneri. Kevään kukkijoita kumpikin.