Mikä orkidea kukkii joulukuussa 2010

Värit on uskoakseni kyllä ihan samat, valokuvissa vain valaistusolosuhteet sun muut säädöt tekee tepposia.

Tässä kevään yhteistilauksesta saatu masdevallia ‘‘Prince Charming’’. Viettänyt aikaansa viileällä ikkunalaudalla apukeittiössä. Meinasi tämäkin kukinta jäädä huomiotta, koska kukka oli kääntynyt ikkunaan päin ja takaa se vaikutti aluksi kuivuneelta lehdeltä. Kukka on muuten poikkeuksellisen kookas masdevalliaksi.

Hieno on!

Huu mikä väri! Joulukukka vailla vertaa…

Mustekalaorkideassa neljä kukkaa auki, ja kaksi nuppua vielä aukeamatta.

Ascocenda Prinsess Mikasa jaksoi tehdä nyt vain yhden kukkavanan.

Oi kun tuo mustekalaorkidea on viehkeä! Tarvitseeko lasikon viihtyäkseen?

Ei tarvitse. Se on hyvin helppo kasvi ja viihtyy mainiosti ihan ikkunalla.

mistähän noita mustekalaorkideoita saa ostaa? en ole kaupoissa nähnyt

Useimmissa ulkomaisissa firmoissa mustekala kuuluu peruslistakamaan. Suomessa olen vain kerran nähnyt mynnissä, Viherlandiassa viime tammikuussa ohikukkineena. Piti käydä se hakemassa sieltä, mutta joku muu ehti seuraavana päivänä ensin. Ehkäpä jossain suomalaisissa kukkakaupoissakin saattaisi olla satunnaisesti saatavilla?

Viherlandiasta itsekin ostin omani aikoinaan. Pikkusen harmittaa kun tuli luovutettua se eteenpäin kesällä, mutta toisaalta en sitä ole kaivanutkaan annan kuin näin taas kuvan. Mielestäni olen joskus nähnyt niitä niissä “orchid mix”:seissä myynnissä. Ei niitä kieltämättä turhan usein ole saatavilla, mikä on sääli.

Dendrobium wardianum

Dendrobium wardianum kukkii katkenneesta puikosta.

Taisipa mennä kokonainen kuukausi etten kastellut orkideaani. Unohdus.

Kastelin sen ja kas kummaa, siihen ilmaantui yksi kukka vanhaan kukkavarteen. Toiseen kukkavarteen se teki lehden alut.

Mitä mä noille lehden aluille voin tehdä. Saako siitä uutta alkua purkkiin ja jos niin miten pitää menetellä.

Siihen on tulossa keiki eli poikanen. Odottele rauhassa, niin se tekee myöskin juuret ja kun ne ovat
tarpeeksi pitkiä, voit leikata keikin ja istuttaa omaan purkkiin. Minä olen antanut keikien kasvaa ihan rauhassa ja juuret ovat olleet joskus jopa niin pitkiä, että on ollut vaikeuksia saada niitä purkkiin. Moni keiki on kukkinutkin  vielä ollessaan kiinni emossa.

Täällä kukkii kirjavalehtinen phale. Siinä on kaksi kukkavanaa, muitta toinen on vasta nuppuasteella.

Tässäpä onkin yksi sellainen, jolla on pitkäjuurinen keiki ja se alkaa kukkia.
Myöskin emokasvissa on yksi kukkavana. 
Irrotan keikin sitten kukinnnan jälkeen.

Suurin osa viime aikojen kukkijoista tällä palstalla on ollut niin epätavallisia, että täytyy väliin lykätä yksi kuva tuiki tavallisesta kukasta. Venuksenkengät kukkivat minulla tällä hetkellä runsaammin, mutta perhosorkideat ottivat näköjään kaiken irti kesän trooppisista oloista ja ovat kasvattamassa paljon uusia kukkavanoja ja nuppuja. Tämä yksi on kirinyt muiden edelle.

Tuo zygon ensimmäinen perhonen näyttäisi olevan Phalaenopsis Philadelphia (P.schilleriana x P.stuartiana). Hieno kukka. Sotkin sen joskus kantavanhemmista ensimmäiseen.

Täällä kukkii jo kolmantena syksynä / talvena peräkkäin tällainen Paphiopedilum:
Oletan sen olevan P.Lebaudyanum, ellei joku viisaampi sitä toisin nimeä.

Tämä kukka on taasen saanut kiinnostuksen heräämään Bifrenarioita kohtaan.
Pieni mutta pippurinen B.aureofulva teki vielä kahdeksan kukan vanan adventin aikaa valaisemaan. Todellisuudessa kukat ovat hieman keltaisempia, mutta ilman salamaa kännykkäkameralla ei saa parempaa kuvaa. Salama taas ylivalottaa liian läheltä kuvia otettaessa. Toisikohan se joulupukki…

Keväällä Ecuageneralta tullut Cyrtochilum macranthum kasvatti 90-senttsen kukkavanan, jossa on kuitenkin vain kuusi kukkaa. Ovatpahan sitten sitä komiammat:

Cyrtochilum macranthum

LC Gold Digger