Mikä orkidea kukkii joulukuussa 2010

Jos lisävaloa käyttää, kannattaa hankkia ajastin. Ei maksa juuri mittään ja on vain yksi lisäpulikka töpselin ja pistokkeen välissä.

Edellisten vastapainoksi: täällä mitättömyyden huippu on saavuttanut kukkeimman kukoistuksensa:

Ionopsis utricularioides

Ionopsis utricularioides siis.

Orkideakaapissa/paludaariossa kukkii valkoinen mini phale ja juku muukin kuka hän on  sitä en tiedä. Hämmästelen että sain raaskun kukkimaan ja ihan ilman mitään kommervenkkejä… Tuikkasin vain pelastuneen bulbin vähillä juurilla tuohon seinämään kasvamaan ja näin hää minua kiittää Minun joulukka

Yksi valkoisista miniphaleista… kukkii kukkii ja kukkii. Sopii minulle ja joku jota en taaskaan tunnista alkaa kohta kukkimaan

Noi joita et tunnista on Dendrobium phalaenopsis/bigibbum -tyypin risteymiä.

Olisikohan kivipekan jälkimmäinen “Cambria” sittenkin Colmanara Jungle Monarch?

Samaa mieltä Kipon kanssa tuosta Kivipekan cambriasta.

Oulunseudulta, laittaisin kyllä ajastimella toimivan valon, vaikka energiansäästölampusta. Ajastin ei maksa paljoa eikä vaadi teknisiä erityistaitoja :wink: Ihan vaan varmuudeksi, kun valon määrä on vähäisimmillään. Kastelusta ei niinkään tarvitse huolestua, kun lähtiessä kastelee hyvin, vettä ei myöskään kannata jättää seisomaan lautaselle.

tietämätön kysyy, miten noita kukkasten kuvia saa laitettua tänne? Minulla on koneella kuvat, mutta miten siirtää niitä keskustelupalstalle?

Tällainen joulukukka alkoi salaa kukkimaan yläkerrassa. Olisi jäänyt (taas ) huomaamatta ellen olisi alkanut poistamaan vierestä kuivuneita lehtiä. Hänen nimensä on c. Galaxy Bell.

kokeilen itse

Hyvinhän tuo onnistui, kelta-okra! Jatkapa vaan, kuvia on kiva katsella.

Dendrobium nobile -hybridi

Olisko tää ny aika komia? Dendrobium Kamikaze Ruukkutarhuri, 80 kukkaa.

makee :slight_smile:

Aika hyvä kukituskeino tuo partsilta ulos heittäminen :slight_smile:

Korjaisin kuitenkin tuon "taivaallisen tuulen" nimen kirjoitusmuotoa: Dendrobium Kamikaze ‘Ruukkutarhuri’

Kymmenen pistettä!

Tässä Paphakuoro harjoittelee joululauluja.Oikealla Paphilopedilum leanum, muut hybriidejä.

Papha kuoro

Olen juuri laittamassa kuvaa omasta Paphiopedilum Leeanumista, kun näin tuossa edellisessä  viestissä Carmelitan Leeanumin. Siihen korjaus: P. Leeanum on Paphiopedilum insigne x P. spicerianum - kunnianarvoisa risteymä vuodelta 1884 ja edelleen voimissaan. Ja näihin aikoihin myös kaupan niin marketeissa kuin kukkakaupoissakin.

Omani on ensimmäisiä venuksenkenkiäni lähes kymmenen vuoden takaa. Pidin sitä niin helppona, että menin sen aikoinaan jakamaan - ja vain yksi jakopaloista selvisi hengissä, muut menettivät juurensa ensimmäisen talven aikana. Mutta itse asiassa tämä on yksi helpoimpia venuksenkenkiä, jota voi lämpimästi suositella.

Korjaus korttini Blc:n nimiin. Oikea nimi on Rlc. Chia Lin New City (suurempi kukka)ja Rlc. Chia Lin Shin ShyhSM/JGP 96 (kaksi muuta kukkaa). Painovirhepaholainen ja DNA-määritykset vaikuttivat nimiin. Pahoitteluni ja kiitokset oikean tiedon jakelioille myös Colmanaran nimestä.

Kattleijat ovat kevään yhteistilauksesta ja colmanara syksyn orkideabasarista hankittuja.

Kiitos Olivia kun huomautit ,jos tietäisin miten niin korjaisin kirjoitusvirheet viestissäni :slight_smile:

Mahtavan näköinen sinun P. Leeanum !

Carmelita, korjauksia voi tehdä vain lyhyen ajan. Katsopa, näkyykö sulla viestisi kohdalla tuon peukun oikealla puolella ikoni, oiskohan kynän kuva. Siitä napauttamalla saat viestisi esille, mutta aikaa ei ole kovin paljon.

Ei näy enää,mutta nyt tiedän että pitää olla vikkelä korjaamisessa