Jopas on taas kalenterin lehti kääntynyt, siirrän nuo JeePeen viestit oikealle kuukaudelle.
Dendrobium thyrsiflorum. Pitkät ruipelobulbit, mutta komeat kukat.
Lycaste cruenta. Samankaltainen kuin L. aromatica, jolla kukat pienemmät ja painuvat mielellään vaakatasoon.
Trichopilia tortililis ‘‘Large’’ x Trichopilia turialbae ‘‘Alpha’’ täydessä kukassaan, tämän kevään Kargelta tulleita orkideoita.
Tuo on niiiin ihana! Olen tosi katkera, miksei mulle laitettu tuollaista hyvää ykslöä jos niitä kerta oli
Ei aina voi voittaa
Tuo risteymähän on todennäköisesti Trichopilia Charlotte (OL 1-2012). Mutta ei noin mahtavaa kukintaa ihan äkkiä vastaan tule.
Ei voi niin :)) Muut kasvit on kyllä hienoja. Joku Trichopilia täytyy kyllä hommata, sen verran jäi kutittelemaan…
Sama Trichopilia kukkii tääläkin Huomatkaa hieno lp-levystä tehty aluslautanen!
Vanhasta vinyylistä on moneksi…
Aivan mahtava on myös JP69:n thyrsiflorum! Haluuuuuun!
En tiedä, onko Akerne Rain Mixin ansiota, mutta Miltonia regnellii var. xanthinan uusimman kukan lila on voimakkaampi kuin ikunaan ennen:
Psst. Akernen RainMix…
Ai, sori. Meni tarhat sekaisin. Korjasin!
Zygolle lohdutusta D. nobile Nikkousta (toukokuun puolella): ton värinen oli munkin Nikkouni ensimmäinen kukinta, mutta sitten kylmän levon jälkeen kuten Obscuruksella. Elä siis nakkaa toivoasi kaivoon. Valistunut arvaukseni on, että kasvit ovat vain talvehtineet eri lämpötioissa.
Tässä ainakin riittää väriä.
Oikeasti ehkä hiukan viininpunaisempi, mutta intensiteetissä löytyy
Sen minkä lehtien koossa häviää, sen juuristossa voittaa…
Tässä myös vertailuna yhdessä Ancon RedMagicin kanssa.
Lisäys: kyseessä siis edellisessä ketjussa nuppuisena mollaamani Vascostylis Roll on Red
Ja kun kerran aloitettiin räväköillä väreillä, niin jatketaanpa: Dendrobium unicum
Ja joka kasvukauden alussa vannon, että nyt kyllä lihotan tämän laiheliinin
Vielä samaa värimaailmaa: Bulbophyllum Meechai ‘Copper Queen’ kukkinut kevään mittaan silloin tällöin. Samoin Mummin Malesian Sunshine Queen on tekemässä kukkia lehtien suojassa.
Kunpa muutkin katleijat olisivat tällaisia kukkijoita - heti verson valmistuttua putkahtaa kukka, kasvin kokoon nähden vieläpä suuri. Cattleya Barbara Tague (C.praestans x C. alaorii)
Kevätaurinko aiheutti lehtiin pisamia, jotka eivät näytä häviävän.
Lasikon valot värjäävät, mutta en silti malta olla laittamatta tämän Coelogyne xyrekesin kuvaa - sen verran myyty olen tämän kasvin edessä Kukinta jatkuu upeana ja seuraavat nuput kohta avautuvat.
Loppuun vähän rauhallisempaa: Angraecum Suzanne Lecoufle (Angraecum mauritanianum x A. dryadum), jonka ranskalainen Madagaskarin orkideoiden huippukasvattaja Marcel Lecoufle rekisteröi vaimonsa nimellä heidän 70-vuotishääpäivänsä kunniaksi. Otin kuvan eilen ja tänään myös tuo alin kukka on avautunut.
Kun en näytä löytävän Aerangis kirkiitä mistään, niin tämä olisi sitten seuraavana ehdolla orkideaksi, jonka ottaisin mukaani autiolle saarelle
Juhlanäyttelystä ostettu Ascocenda Princess Mikasa White, joka menetti suuren osan juuristaan talvella ja jonka istutin isojen kaarnan- ja hiilenpalojen joukkoon ruukkuun, pykäsi tämmöisen pienen kukinnon. Viidestä nupusta neljä jaksoi kukiksi osti. Juurien kunnon huomioon ottaen olen otettu.
Yhteistilauksessa nuppuisena tullut Oncidium Tiny Twinkle ´Cinnamon´ aloittelee.
Euanthe sanderiana oli talven kaapissa, mutta maaliskuun tienoilla otin sen pois ja laitoin ison ikkunan eteen runsaaseen valoon. Kuukauden päästä alkoi tapahtua. Tämä tuli kukkivana lokakuun näyttelystä ja on nyt siis asialla toista kertaa.
Yks mun ehdottomia lemppareita kukkii taas…pieni mutta ah niin sievä - Neofinetia falcata