Mikä orkidea kukkii lokakuussa 2012

Dendrobium nobilen keiki väsäsi keikin, joka kukkii nyt kahdella kukalla

Norle,  ei se täälläkään paistanut tuota aikaa kaikkina päivinä.  Espoossa minäkin asun.  Viime kesähän oli eri sateinen, mutta tuntui kuitenkin riittävän kukintaan asti, 2 kukintaa oli kehittymässä, yhden töppäsin, kun kaadoin kasvin vahingossa, yksi vielä miettii, tekeekö nuppua, pientä töpöä siinä tuntuu olevan läpivalaisussa.

Joo, olihan sitä tarpeeksi joidenkin kukintaan, mun kasvit oli vielä evakossa mökillä. Mutta masentavalta näyttää viime syksyyn verrattuna.

Tässä Mummille terkkuja: Cattleya Hawaiian Wedding Song

Jaoin kasvin keväällä, kummassakin nyt yksi kukka ja uudet versot kasvussa, jospa ensi vuonna jo kaksi :slight_smile: Tosin tuoksua on sen verran, että näilläkin sen kukinnan huomaa.

Ja tämä tuo edelliseen tuoksuun lisää raikasta parfyymiä: Lc.  Chian-Tzy Ostelove ‘‘CT Little Love’’

Piti kuvata ruukku vaakatasossa, kun ovat vinksallaan, nuppuja vielä kaksi.

Ja tässä Dendrobium Cassiope edestä

Ja tässä takaa

Kukat tietty tulevat tänne risupuolelle :slight_smile:
Löytäisköhän jostain vielä sellaista pyörivää alustaa, jollainen oli mm. Fazerin koditoriassa täytekakuilla?

Jumellea confusalle taitaa käydä hassusti. Sen keskiosan lehdet alkoivat kellastua ja putosivat parissa päivässä. Onneksi keltaisuus oli kahden voimakkaan uuden juuren alapuolella, joten sain kasvin katkaistua. Nyt se on uinunut vähemmän esteettisessä ammeessa, juurien tyvellä hiukan kosteana pidettyä sammalta.

Uusi juuri olisi hyvässä kasvussa ja muutamassa lehtihangassa nuppu - kunpa tauti ei enempää leviäisi…

Tämä on yksi mun ehdottomista suosikeistani, esitelty myös kuukauden orkideana täällä

Kesällä Schwerteriltä tullut Neostylis Lou Sneary x Rhynchostylis coelestis blue eli Neofinetia falcata x Rhynchostylis coelestis risteytettynä vielä kerran R. coelestiksen kanssa. Mutta vitivalkoinen tämä on, ei edes häivähdystä sinisestä, pieni violetti piste linnun nokassa… Sinänsä näppärän kompakti lasikkoon.

Valkoinen tämäkin: Rodriguesia venusta

Vahinko etten saa parempaa lähikuvaa. Olisi kiva tietää mikä tämänkin simpsonin pölyttää, kun houkutuksena on punaiset silmäripset…

Ja lopuksi orkidea, joka alkoi menestyä, kun lakkasin hössöttämästä :slight_smile:
Guarianthe bowringiana, Kaisaniemestä lähtöisin, ensimmäinen katleijani.

Samalla eteläikkunalla kesät talvet, ei edes kuistille päässyt tänäkään vuonna.

Miten mä nyt näin saatoinkaan unohtaa kuparikuningattaren kuoropojat - iskivät silmää heti kun menin keittiöön kahvia keittämään :slight_smile:

Bulbophyllum Copper Queen ‘‘Meechai’’

zygo hei, oletko kuulolla.  Tämä Olivian   Guarianthe bowringiana on toinen erittäin helppo ja kiitollinen kukitettava.  Kukkii syksyllä kasvukauden loputtua ilman mitään konsteja.Kannattaa harkita samalla, kun mietit katleijan hankintaa.

Rossioglossum grande

Paphiopedilum dianthum

Paphipopedilum dianthum vielä lähikuvaan. Tämä on isokokoinen, jäykkälehtinen orkidea.

Ihania kukkia!

Millaisissa olosuhteissa Olivia kasvattelee Rodrigueziaansa? Ilmeisesti rehu vaatii paljon valoa? Omani tuli kesällä ja on kasvattamassa vasta uutta versoa ja näköjään aloittanut senkin juurelta vielä talvea vasten uuden verson kasvatuksen…

Ei tullut minun Dendrobium Nobileen niin komeaa kukintaa kuin joillain muilla tässä ketjussa. Olin niin tyhmä, että menin ronkkimaan juuria kesken kasvukauden. Huomasin liian myöhään kukkanystyt. Suurin osa niistä sitten kuivui pois, ja vain suurimman puikon kärkeen avautui viisi kukkaa. Tyhmyydestä sakotetaan!

Tiipap, tuo Rodriguesia on lasikossa aika lähellä valaisimia, joiden teho ei ole kaksinen. Kasvaa läpi vuoden, tässäkin tyvellä uusia versoja.

Jösses, komeaa kukintaa Olivialla ja muilla. Mulla jää syksyn saalis aika keposeksi, ei edes nobilehybrideissä ole paljoakaan nuppuja paitsi siinä joka on kasvina niin ruma ettei kehtaa kuvata. Eikä Cassiope todellakaan aio kukkia. Pitäisköhän niitä raahata takaisin ulos jos pelästyisivät.

Älä vielä hätäile - Cassiope voi kukkia vaikka jouluksi, yhtenä aamuna vain huomaat, että risuista pulpahtelee kukkia :slight_smile:

Onkohan Harin tiikerikämmekän runsas kukinta ihan aito vai kuvankäsittelyn aikaansaama…?