Mikä orkidea kukkii maaliskuussa 2009

Sehän on kuin aikoisi hotkaista jotain suuhunsa. naurua

Tämän päivän kukaksi laitan kukintaansa lopettelevan Phalaenopsis stuartianan. Cool

Sen kukinta ei siis kestänyt Lumikuningatarviikolla saakka. :(

Kukkivat Paphiopedilum Pinocchio, Oncidium Sharry Baby ja Lc. Rojo

Älä sure, Raakki - kukathan ovat uusiutuva luonnonvara ;)

Tässä huomataan selvästi luonnonlajin ja ihmisen tekemän risteymän ero. P. stuartianaa käytetään varsinkin keltaisissa tuomaan noita jänniä pilkkuja, mutta sitten joku muu laji tuo kukinnan kestävyyttä mukanaan.

Ja onhan sen kukinta kuitenkin ollut pitkä - vertaapa vaikka usean bulbon 1-5 päivää kestävään pyrähdykseen.

Juu, en minä kukinnan loppumista muuten surekaan, mutta olisi se ollut mukava lisä talvipuutarhalla.

Puolitoista kuukautta sen kukinta kesti ja itse sitä kyllä ehdin aika paljon katselemaan. ;)

Pilvisen päivän piristykseksi kukintaansa aloitteleva pääsiäisen värinen vanha perhonen... Smile

...ihan mukavan keväisen keltainen tuo kukka on. Very Happy

Mulla on ihan samanlainen kuin Raakilla. Sillä erotuksella että mulla ei ole kukassa (tietenkään). Ihan Pääsiäisen värinen!

Täälläkin taitaa olla samanlainen, avautui muutama päivä sitten.

Jos tuo keltainen perhonen enteili pääsiäistä, niin tässä tulee sitten jo kevät - ainakin japanilaisittain kirsikankukkien kera. Ascofinetia Cherry Blossom japanilaisten urheiden samuraiden "fuu-ranin" eli tuuliorkidea Neofinetia falcatan ja Ascocentrum ampullaceumin risteymä vuodelta 1961.

Kasvi tuli Kargen jommasta kummasta tilauksesta ja kukkii nyt vasta ensimmäisen kerran - muille sitä iloa on suotu varmaan joka kevät. Nyt innostui työntämään viisi vanaa, joiden ensimmäiset kukat avautumassa - hempeän vaaleanpunaisina. En tiedä mistä innostui, koska on jököttänyt tasan samalla paikalla samanlaisella hoidolla tämän ajan.

Ihana tuo olivian Ascofinetia Cherry Blossom. Onko ollut viileässä? Minulla on Neofinetia falcata jota olen pitävnyt viileässä talven kaapissa. Ei ole kukkinut.

Tavallisessa olkkarin lasikossa on ollut, ihan lähellä lamppuja, joten lämpöä on saanut enemmän kuin viileyttä.

Upea Olivian Ascofinetia cerry bosom. Väri on herkkä vaal punainen. Minulla on kukkinut kerran, mutta vain yhdellä kukkavanalla. Nyt ei näy nuppuja. Muuten on hyvän näköinen. Kävin kiireesti nostamassa valoisampaan paikkaan. Käänsin kaappia talvella, eikä nyt eteläaurinko paistanut tälle. Siitä varmaan kukkimattomuus. Siis valon kasvi.

toi olisi mukava saada omaan kokoelmaan ja apricot kanssa.

ei hitsi! rupesin kaiveleen nimilappuja ja huomasin et mulla on toi falcata x ampullaceum mutta lapussa ei ole cherry bosom?

yritti syksyllä tehdä kukkavartta mutta pääsi kuivahtamaan :frowning:

Tälläiselta näyttää nyt. Tummin on kukkivana saatu ja kaksi muuta on minulla uudelleen kukkivia. Toinen niistä on kukkinut marraskuusta asti.

Nyt aloittelee kukintaansa tällainen perhonen... Very Happy

...mukavan keväisen värinen tämäkin on. Wink

Coelogyne fimbriata aloittelee kukintaansa...