Nyt aloittelee kukintaansa pikkuinen Cattleya -tyylinen kukka, jonka olen saanut mummilta. Saadessani sen siinä oli nuppu, joka tietysti minun hoidossani ruskettui ja kuihtui pois. Sen jälkeen se kasvatti kahteenkin otteeseen uutta versoa, jotka kuitenkin taas mustuivat ja kuolivat pois. Sitten istutin sen uudelleen ilmavampaan kasvualustaan ja nyt onnistui verson kasvu ja teki jopa yhden kukankin. :)
En tiedä, että pitäisikö kukan aueta vielä enemmän, vai onko se tällainen. Aika pienikokoinen tämä kukka on.
Itselläni kukkii kasi perhosta, joista toinen vielä availee nuppujaan.
Katleija borwingiana tuo oli entiseltä nimeltään. Ollut minullla yli 25v ja erittäin sitkeähenkinen. tekee kukan vaikka yhdenkin heikkonkin versoon. Kukka ei juuri aukea enempää. Versosta voi tulla yli kymmenen kukkaa ja silloin se on näyttävä.
Guarianthe bowringiana.Nykyinen nimi.Tästä kasvista on kevätbasaariin kynitty kaikki sivuversot, mutta leposilmuista kyllä lähtee uudet. Padassa on sivuissa reikiä, vaikka ne eivät kuvassa näykkään. Pohjassa reikiä ei ole.
Minullakin on tuon mummin Guarianthe bowringianan sivuverso. Kasvattaa parhaillaan kahta sivuversoa. Kerrohan Mummi miten hoidat omaasi.
Minullakin on. Kukkii parhaillaan 3 vanalla.
No niin, onhan noita mummin arvokkaita vanhoja orkideoita monilla muillakin, kun hän on niitä basaarissa laittanut kiertoon. Onneksi sentään olen saanut sen pysymään hengissä ja nyt sitten sille tuli nimikin, kun en sitä ollut merkannut.
Ruukussa reikiä myös sivulla.kasvualusta karkeaa.Valoa runsaasti.talvella kastelu vähäistä. Verson kasvun aikaan talvellakin hiukan lannoitusta.Kesäksi ulos suojaiseen paikkaan kastelu ja lanoitus runsaampaa.Loppukesästä suoraan aurinkoon räystään suojaan.Kun yölämpötilat ovat pysyvästi ovat alle 10 astetta sitten sisälle. Kastelua jatketaan. Nuput tulevat aikanaan.Ei suihkutella, paitsi juuria joskus.
Nämä vanhaa kantaa olevat orkideat ovat minulle mieluisia.
Vanda Blue Magic kukkii viidellä kukalla.
Nyt tämä keväällä yhteistilauksesta tullut Potinara avasi ensimmäisen kukkansa
Viisi perhosta ja yksi gambrioistani aloitti kukintansa. Lisäksi neljässä perhosessa on kukkavanat. Tässä muutama kuva.
Jossain on nyt vika, kun kuvien laitto ei onnistukaan
Barkeria scandens availee kukkiaan. Keinovalo valitettavasti vääristää kukkien värin. Todellisuudessa kukat ovat huomattavasti tummempia, aniliinin punaisia.
Odontonia Samurai kukki jo syyskuussa, mutta teki uuden kukkavanan saman bulbin toiselta puolelta. Nyt kukat ovat vielä suurempia kooltaan.
Rlc. Alma Kee on varma kukkija. Yhden kukan vahingossa katkaisin, mutta vielä on kolme kukkatuppea valmistumassa eli kuusi kukkaa, jos hyvin käy.
Tämä punastelija on Cattleya Wendy's Valentine 'June'
Komeita ovat vanhakos tuo Alma on kun on noin monibulbinen?
Kyllä on mahottoman komeat cattleyat Harilla! Musta on viime viikkoina tullut suuri cattleya fani. Kaikkia ihania luonnonlajeja ja hybriidejä olisi joita voisi kotia raahata, mutta ei tila riitä. Nyt on pari tulossa Saksasta ja ehkä ensiviikolla pääsisi Helsinkiin katsomaan tarjonnan.