Mikä orkidea kukkii syyskuussa 2014

Xygo,ihana tuo keltanen Wanda. Kyllä minun täytyy taas raahata nuo kaikki 8 Wandaani sulle tehohoitoon;) Sulla se onnistuu tuo kukittaminen.

Älä nyt hulluja puhu..... Se on vain " sattuman sanelema juttu"....

kuva

Ei onnistunut tekstin lisääminen kuvaan, joten: Ensimmäinen (Nelly Isler) kukkii. Vähän vaatimattoman kokoinen on kukinto verrattuna siihen kun ostin kukan keväällä...mutta kukkii kuitenkin :). Oli kesän ulkona ja sai ainakin aurinkoa. En tiedä olisiko pitänyt kastella ja ehkä lannoittaakin enemmän, jotta kukkia olisi tullut enemmän. Voiko tuon vanhan kukkavarren leikata pois?

kuva

Cattleya Mini Purple 'Cluster'

Eijangeli;  voi leikata pois. Se ei tee enää kukkia samaan varteen.

Eijangeli: tekstin lisääminen onnistuu, kun klikkaat kuvan lisäämisen jälkeen sen oikeaa alakulmaa, josta kursori löytyy. Helpompaa on lisätä ensin teksti ja sitten kuva. Kuvaa voi myös niin halutessaan pienentää painamalla CTRL-näppäimen pohjaan ja siirtämällä kulmamerkistä hiirellä keskustaan päin.

Ja muillekin, jotka tuskailevat kuvien lisäämistä: älä säikähdä, vaikka klikattuasi "lisää kuva", tuleekin musta verkko. Kelaa sitä alaspäin - joskus pitkällekin - niin tulee kuvan lisäämiskohta. Kokeilkaapa!

Lc Canhamiana coerulea Azure Sky on avannut kaikki kuusi kukkaansa. Tuoksuu vienosti.

kuva

kuva

Voi höh… Zygon Ascocenda Highland Gem kukkii jo. Omani eivät ole näyttäneet kukinnan merkkejä :frowning: mutta hieno kasvi se on. Miten olet zygo saanut tuon Highland gemmin kukkimaan?

Ei siinä taida minun taidoillani olla mitään ansiota; olen vain saanut kukkimisintoisen kasvin.....

Se ei ole kukkinut aiemmin, koska siinä ei ole kuivuneita kukkavanan jäännöksiä.

Nyt ovat kaikki kukat auki ja niitä on 13 kpl.  Yhtään nuppua ei kuivunut.  On se milestäni komea... tykkään......

Kaksi Rossioglossum grandea alkoi kukkia. Toisessa on 4 kukkaa ja toisessa 2. Moelmmat ovat yhteistilauskasveja vuosilta 2010 ja 2011. (Karge).

kuva

Muistelen, että vielä pari vuotta sitten Tiipap piti katleijoita kauhean rumina kasveina. Ja nyt on kukittanut tuollaisen komean Canhamianan. Ainakaan kukat siinä eivät ole kovin rumia…

Viime vuoden syksyllä Currlinilta ostamani Vanda (ent. Ascocenda) 'Red Temptation' nyt kukkii komeasti:

kuva

kuva

Ryncholaeliocattleya Chian-Tzy Goldenorange 'Golden Boy' yhteistilauksessa Kargelta. Pieni suloinen 'boitsu'.

kuva

Tuollaiset ovat ihania, kun eivät vie paljon tilaa..... Tykkään!

kuva

kuva

Vanhat tutut Brassocattleya Binosa ja nimetön alelaatikon puikkokämmekkä. Näistä mielestäni näkyy, että lannoitin niitä kesällä RainMixillä. Binosa ei ole ennen tehnyt noin topakkaa kukkavartta eikä enempää kuin kaksi kukkaa kerrallan. Myös puikkokämmekkä on entistä uljaampi. Kuihtuvat lehdet ovat vanhoissa puikoissa, joten niistä en ole huolissani, vaikka huushollissa onkin harmikseni hiippaillut punkkeja viime aikoina.

Vaikka kuinka painan peukkua, niin ei kone reagoi mitenkään.

Siis tykkään! Herkullisen punainen tuo puikkokämmekkä.

Voi että zygo sinun orkideat taas kukkii upeasti. Myös Teenjuojan, Andrean ym. orkideat aivan upeita. Minulla vanda yritti, kolme nuppua varrestaan aukes, loput kuihtu, mutta nyt kukkii yks, jonka nimi hukassa, laitan kohta kuvan…

kuva

Olen iloinen tästäkin vähästä, mutta niinkuin huomaatte kukka ei ole priima, jotain vikaa näyttäis olevan ja ken hän on?

Hei Öljylamppu, onko se luonnossa tämmöinen?

Nämä kaksi Cattleya Love knot:ia  kukkivat juuri nyt . Oikeanpuoleisen olen saanut vuosi sitten Mummilta ja vasemmanpuoleisen ostin vuosi sitten Morelta. Jälkimmäiseen on tulossa kaksi kukkaa.

kuva