Mikä orkidea kukkii touko-, kesä- ja heinäkuussa 2014

Huh huh, tässähän ihan kalpenee kateudesta… :oP

Vuosi sitten Coel. flaccidana tilattu mutta onkin ilmeisesti Coel. huettneriana

kuva

Täällä kukkii Dendrobium nobile 'Nikkou'. Kukkia oli 5 kpl, mutta enää 2 jäljellä. 

kuva

Toinen kukkija on nimetön mini-Phalaenopsis. Avasi ainokaisen kukkansa jo naistenpäiväksi. Kukan leveys on oikeasti 3,5 cm ja ruukkuna kertakäyttömuki. Valokuva antaa turhan suureellisen kuvan.

kuva

Nyt on nuput poksahtaneet auki ja kämppä on tulvillaan makeaa minttusuklaan tuoksua. Tämä Stanhopea oculata ei kelvannut basaarissa kenellekään, mutta toisaalta pidän sen itse mieluusti.

kuva

Se on synteettinen vanilja, eikä mikään minttusuklaa...;) Omani tämän vuotisen kukinnan voinen näin unohtaa...;) Olisi muuten tosi kiva tietää kuinka kauan kukkasi kesti hyväkuntoisena, omani alkoi vuosi sitten kuihtua jo 24h jälkeen.....:(

kuvaNeofinetia falcata kukkii 9 kukalla.Ostettu Morelta 3-4 vuotta sitten, kukkii eka kerran, mahtava vanilijan tuoksu.

Siellä nuuskutellaan minttusuklaan ja vaniljan tuoksussa, täällä taas makean mausteisessa, kun Catt. mossiae kukkii. 2 kukkaa on ollut auki pari viikkoa ja 2 nuppua toisen verson kukkatupesta putkahti eilen esiin.

Minun C. mossiae teki vain yhden kukan, ensimmäiseni, ihan itse. Minä vain ihmettelin. Enkä enää ihmettele, että sanovat helpoksi. Ja tuoksu, se oli heti tuttu, jostain kaukaa menneisyydestä.

kuva

Tämän pitäisi olla Coelogyne flaccida. Tämä on pieni kasvi, joka on ollut minulla jo muutaman vuoden. Nyt tilasin XL kokoisen, mutta tämän uuden bulbit ovat ihan eri malliset, pitkulaiset, tällä ovat pyöreämmät. Suuttui tietysti, kun menin tilaamaan uuden ja teki heti kukat:) Saa nähdä kävikö samoin kuin Päivi-56:lle. Kukan väritys olisi lähempänä Coel. flaccidaa.

kuva

Dendrobium tosaense, hauska pieni laji. Pitää kylmästä. Kannatta varata yksi jääkaappi kasvivalolla. Ja kai se on sama mitä vihanneksia siellä säilyttää. Viinikaappi voisi olla vielä parempi, niissä on yleensä lasiovi, joten parempi seurata kasvua. Valitan kuvien sävyeroja, säätöjen palautus on edelleen haussa.

kuvakuva

Cattleya Shinfong Little Sun 'Young-Min Golden Boy'

kuva

kuva

Lycaste aromatica :)

kuva

kuva

Ja vaikka kuinka paljon nuppuja tuossa Tiipapin “väärin kukitetussa” :wink:

Toukokuun ketjun loppupuolella on niin paljon kukkivia, joita eivät monetkaan ole piipahtaneet katsomassa. Vedän hiukan mutkia suoriksi: nimesin ketjun touko-kesäkuun ketjuksi, joten jatketaan tällä.

Ai kuinka kaunis on aLycasten C. mossiae! Taitaa olla ihan perusmuoto ilman tarkempaa nimeä? Minkä kokoinen sen vihreä osa on? Nätti myös Tiipapin oranssi kaunotar. Minulla ei kuki tällä kertaa kuin muutama uskollinen perhosorkidea, loput ovat keskittyneet kasvamiseen tai vain hengissä pysymiseen. Guarianthe aurantiaca ja Currlinin yllätyskatleijan jakopala kyllä kukkivat pitkään. Saa nähdä, muuttaako orkideoille nyt tarjoilemani RainMix jotakin. Gold Diggerin uusi verso ainakin näyttää kasvavan tavallista suuremmaksi. Parvekkeelle päässeet orkideat ovat todennäköisesti ihmeissään sään vaihteluista. Palovammoilta ne ovat tällä kertaa lähes välttyneet.

Teenjuoja: Ihan on perusmuoto, eli ei mikään rekisteröity klooni. Kukkiva bulbi on 30cm lehdenkärkeen ja kukan leveys 15cm. Kuva hieman vääristää mittasuhteita.

Tiipap: Minunkin aromatica, toinen niistä, avasi eilen pari kukkaa. Valitettavasti osa nupuista ruskettui, jotain tein väärin. Toinen kukki jo muutama viikko sitten. Eivät taida olla ihan lähisukulaisia. Nämä nyt kukkivat taas taitavat olla.

Minun Miltonia on mennyt ihan sekaisin. Se on aina kukkinut joulunaikaan, nyt siinä on nuput.

Guarianthe skinneri kukkii vasta nyt, normaaliaika sillä olisi ollut tammikuussa.

kuva

Vau, Tiipapin Cattleya Shinfong Little Sun ‘Young-Min Golden Boy’ on aivan upea! Ihana väri! MInkä kokoinen tämä kasvi on?

kasvaako kenelläkään vaniljaa?