Mikä pensas kyseessä?

Eliinale, oletko jo huomannut tämän Kanukka, Cornus -ketjun tuolla pensaat-osiossa? Siellä saattaa olla sinua kiinnostavaa tietoa, kannattaa ainakin kurkata Ja tervetuloa tänne seuraamme

Mikähän pensas on kuvassa? Marjojen väri vivahtaa kyllä kuvassa enemmän anilliiniin kuin luonnossa. Jotenkin väri toistui sinihämäränä päivänä tuollaisena. Nämä pensaat olivat hieman alle 1m korkeita. Kuva on otettu muistaakseni lokakuussa.

PikkuPioni, olisko berberiksiä, happomarjoja?

Kappas…niinhän se onkin. En tunnistanut, kun siinä ei ollut lehtiä. Enkä ole itseasiassa koskaan nähnyt noita happomarjan marjoja, vain pensaita tai taimia, joissa on pelkät lehdet. Aika hauskannäköinen syksylläkin…kuva ei tosin tee oikeutta kasville. Näyttää kuvan perusteella ihan ränsistyneeltä ja värit vinksallaan.

Mikähän pensas mahtaapi olla kyseessä? Kukkii valkoisin pienin kukin…

Jos kukkii kesä/heinäkuussa on ehkä jokin Jasmike? Tuoksuuko?

Voiko olla kanukka?

Viime kesänä (joka oli meille täällä ensimmäinen) pensas taisi tehdä 4 kukkaa. Kukat ovat siis valkoisia ja niitä on useampi samassa “ryppäässä”.

Hei taas kaikki.
Kyselin syks

yllä uuden täysvillin puutarhani pensaisiin tunnistusapua ja sainkin tietää että valtava punaoksainen pusikko on korallikanukka. Hassua, miten lajin tunnistaminen tuo iloa, vaikkei varsinaisesti villejä risukkoja olekaan saanut haltuun. :slight_smile: Kiitos vielä teille.

Nyt mulla olis uusi kysymys ja malttamaton kun olen, lähettelen tänne toisesta risukosta. Jos vaikka joku osaisi oksien suunnista, väreistä ja muodoista nähdä mistä kyse…
Yllä oleva kuva näyttää tilanteen koko komeudessaan.

Siellä on syreeniä, mutta mitä on tuo ihme huiskarisu joka on vallannut alueen kokonaisuudessaan noin 50 neliömetrin alueella? Kellanruskeat helposti katkeavat risut pystyssä, kärjissä talven yli törröttänyt (korkeus n.1,5-2m) ruskeksi muuttunut kartionmuotoinen kukkarypäs. Maa täynnä kuollutta risukkoa, noin 10 vuoden ajalta vähintään. Läpikulkematonta pöheikköä!
Onkohan se joku angervo? Jos on, niin millä hävittää se sieltä missä sen ei toivo kasvavan?

Tässä vielä toinen kuva. Olen nyt tehnyt niin tuolla riehuessani, että olen haravoinut maata näkyviin ja jättänyt vanhimpia karahkoja lukuunottamatta syreenit pystyyn, sekä nuoret angervojen (?) oksat myös pystyyn. (Keskeltä löytyi joku ruusukin, toivon että se olis juhannusruusu.) Onko mitään syytä olla tekemättä niin, eli angervot kai voisi katkoa pois kokonaan?

Kuvan vasemmassa reunassa näkyy enemmän sitä ruskeaa oksistoa jota epäilen angervoiksi. Pahoittelen kuvieni kryptisyyttä! :confused:

Olisiko sinulla lähikuvaa oksasta, jossa näkyisi silmujakin? Ja vähän oksan/verson muotoa, esim. joillain angervoilla se verso tekee vähän niinkuin sellaista pientä siksakkia.

Kiitos vastauksesta ja lisäkysymyksestä! Otan hetimiten lisäkuvia ja laitan huomenna tänne.

Googlaapa punapajuangervo. Se kasvaa juurikin tuommoisena hirveänä ryteikkönä. (vanhalla pihallani kasvoi) Tekee älyttömästi juurivesoja.

Itse koin helpoimmaksi leikata sen matalaksi. Siten sain sen alueen siivottua. Pensaan sotkuisuutta vain pahensi että sen yllä kasvoi poppeli joka pudotti lehdet (valtavan määrän) vasta myöhään ja ne ei edes maadu kunnolla.

Pajuangervo kuitenkin nousi aina kuin feenikslintu tuhkasta.

Parin-kolmen vuoden välein siivosin pusikon näin.

Hei!

Tuo punapajuangervo se näyttäisi olevan! Kasvaa kuin paju (nimi pajuangervo kaiketi tulee siitä) ja kukka marjapuuronpunaisen tapainen. Tapasin naapurin ja hänkin muisteli että vaaleanpunaiset kukinnot ne sieltä kesäisin pilkottavat.

Juurivesakko näyttää ulottuvan uskomattoman vahvana kaikkialle, ja niitä olen nyt lapiolla katkonut ja viikatoinut rytöä matalaksi. Vanhat oksat onneksi katkeavat kymmeniksi pätkiksi vain nyrkissä puristamalla joten vaikuttaa siltä että toivoa on. :slight_smile: Kiitos kommenteista.

Mikäs se tänään tarttui mun käteen, (…oli niin sopivasti karannut puskarivistöstä, ja kuinka ollakkaan, kymmenen metrin päässä oli käyttämätön paperikassi, ihan selvästi se mulle oli tarkoitettu)

Irsa oliko lumimarjaa lähettyvillä ?

En ole mitenkään varma, enkä viitsi lähteä katsomaan, tuli vain jotenkin mieleeni.

Ilman muuta se oli tarkoitettu sinulle :wink:

Vai voisko joku kuusama?

Muistan kytisteleeni sitä jo viime syksynä, kauniit ovaalit lehdet, ja taispa olla hieno syysväritys,punertavat oksat…otan huomenna kuvan niistä puskista ;D

Noista silmuista minullekin tuli ensimmäisenä mieleen että (joku)kuusama. Harmi kun en nää silmuja tarkemmin. Kuusaman (ainakin sinikuusaman, muista en ole varma) silmuhan on sellainen kaksiosainen, vähän kuin ravunsakset. Paremmin en osaa selittää…

Tässä vähän lähempää,… hätäisen kuva