Mullakin tuli heti mieleen kuusama, mutta anitan tavoin en tiedä kauheasti pensaista…
Naamarissakin sanoivat kuusamaksi, ja löysin kortistostani Lonicera x bella ‘Dropmore’, mut se on kyllä valkoinen. Oliskohan ‘Sakura’? Yhtään en muista, mistä oon saanut.
Mulla voi olla nimet sekaisin, mutta tuollainenkin kuusama mulla on ja ainakin jonkun piti olla Sakura
Tälle pensaalle/puulle haen nimeä. Korkeutta n. 2m.
Heti tulee mieleen että jokin pihlaja on? Esim. taatanpihlaja.
Myskimalvan pensasta veikkaan mustamarja-aroniaksi tai aroniaksi ainakin.
Peukku, tuohon tulee syksyllä kyllä samanlaiset marjat kuin noilla aronioilla, vaikka muutoin googlen mukaan sopisi taatanpihlajaan. Nuo kukat haisee järkyn pahalle
en sitten tiä, eikös taatanpihlajan marjat oo punaiset?
Emon kuvassa rusokuusama, soma on!
Myskimalva, jos marjat ovat punaiset, niin minusta tuo on suomenpihlaja. Ne kukat kyllä oikeesti haisee.
Onko tämä nuokkusyreeni ?
Siltähän se näyttää. Taikka voi olla nuokun ja unkarinsyreenin risteymä. Itselläkään ei omista ole ihan täyttä varmuutta.
Kiitos Miikos !
- Siksi vaan kyselin kun pihistin tuosta taloyhtön aidanteesta siementaimen !
Otan syksyllä uuden kuvan, marjoineen.
Mikä tämä vaaleanpunakukkainen pensas on? Parhaat kuvat ovat olleet jotain amerikkalaista pensasmustikkaa, Vaccinium-suuntaan siis. Mutta en oikein tiedä, kuitenkin noin 1,5 metrinen pensas… Lehden jännästi oksan varressa aina samassa tasossa, vähän niin kuin vartta olisi litistetty kirjan välissä. Runko ei ole tuo paksu, vaan vähän taaempana noin 3 cm paksuja varsia.
Ehkä Kiiltotuhkapensas, Cotoneaster lucidus
Katsoppa keskimmäistä kuvaa täältä :
http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/suorakanava/kasvikortti.asp?id=341
Unohtuneita nimiä
metrinen, kukki valkoisin kukin, lehdissä punertavaa ja varret punaiset, ei kelpaa pupuille:
toinenkin, matala leveä, paksut kovat lehdet, ei ole koskaan kukkinut mutta puput käy mielellään kokeilemassa, erilaiset lehdet kun kotakuusamallani:
Ensimmäinen taitaa olla korallikanukka.
satues, tuo kiiltotuhkapensas voisi olla oikea laji. Odotan syksyyn ja tarkistan ulkoasun. Pienen alun löysin isomman juurelta. Se pääsee tuonne omalle paikalle kasvamaan.
Kiitos avusta!
Kastehelmisen toinen pensas voi olla marjaomenapensas (Malus toringo var. sargentii).