Taikinamarja , uskoisin
Moidites, ennenkuin nakkaat kompostiin kannattaa kysellä täältä jos joku tarvitsisi noita pensaita. Voisit vaihtaa ne johonkin kasviin mitä haluat.
Taikinamarja on lähinnä koristepensas mutta ei se myrkyllinenkään ole. Se menestyy melkein missä vaan ja on hyvä aitapensas koska sietää leikkausta.
Kiitoksia nopeista vastauksista! :) Kävin googlella lukemassa taikinamarjasta ja kyllä kuvaukset sopivat täsmälleen noihin minun pensaisiin.
Jos joku niistä syksyn/talven mittaan on kiinnostunut, niin voi toki niitä kysellä. Pensaista yksi on isokokoinen (noin metrin leveä, metrin korkea), loput paljon pienikokoisempia.
Moidites, täällä ollaan kiinnostuneita taikinamarjapensaista. Ihan aidanteeksi on sitä ajateltu. Luethan henkilökohtaiset viestisi, jos sinne kirjoittelen tarkemmin. Perennoja ja huonekasveja olisi vaihtareiksi.
Olen siemenestä kasvattanut pari pientä pensaan taimea, mutta en tiedä mikä se on. Lehdet on melkein samanlaiset kuin taikinamarjalla, ehkä ei niin syväkoloiset, kukkii keväällä valkoisin kukin, jotka ovat tertun muodossa. Marjoja se ei tee, vaan siemenet muodostuvat terttuihin. Tunnistaisiko kukaan?
Kaikki taikinamarjapensaat ovat lähteneet nyt onnellisesti uusiin koteihinsa. Kiitoksia kaikille pensaista kiinnostuneille!
Hei! Auttaisitteko antamaan nimet näille pensailleni. Nuo ruusut ovat ihan tavanomaisia ja tutun näköisiä pensaita, mutta olisi kiva oppia tuntemaan ne nimeltäkin. Kolmas nimetön pensaani tekee muistaakseni vaaleat pienet kukat.
ruusu 1
ruusu 2
pensas 3
Vielä kyselen nimiä pensailleni. Viesti taisi mennä niin nopsasti ohi, ettei kukaan hoksannut sitä.
Olisko alimmainen norjan- tai morsiusangervo?
Norjanangervo tuli minullekin mieleen… ruusuissa on niin paljon aika lailla likeisesti saman näköisiä, että ilman lähempää tutkiskelua ja näkemistä, minä en ainakaan uskalla alkaa niille antamaan tai ehdottamaan nimeä.
Ja minä olen ottanut tavoitteekseni varmistaa nuo meidän pihan peruskamat eli angervopensaat lajilleen. Vaikka ne on kokovartalokuvan perusteella idänvirpiangervoiksi nimetty, tarkistelen vielä.
kiitos vastauksistanne Täytyypä kesällä kysellä tuttavilta jos joku osais antaa ruusuilleni nimet.
Mikähän mahtaa olla tämä ränkky pensas? Oho, ompas huono kuvakin.
Norjan-/morsiusangervo?
Niin… miten nyt sitten erotti noita kahta toisistaan? (kiinnostaisi tietää kumpi täällä omalla vanhalla pihalla kasvaa)
Se minunkin mielestäni. Norjanangervoa voi uudistaa jos on kovin ränkky. Voi ottaa keväällä vanhoja oksia pois parin kolmen vuoden aikana, niin että lopulta kaikki on uusia, tai sitten kukinnan jälkeen katkaista kaikki pois 10-15 sentin korkeudelta tyvestä, jolloin pensas kasvattaa uudet oksat kesän aikana ja kukkii jo seuraavana kesänä.
Mikä pusikko tämä on?
Lumipalloheisi. Siinä näyttäisi olevan nuppuja?
Tuleeko se noin isoksi? Toi on jotain kolme metriä korkee?
Kasvaa se noin isoksi.