missä kasvaa (vyöhyke)?
annaw: Rovaniemellä, VI-VII vyöhyke.
Kaipaan tälle tunnistusapua. Tämä ei tee juurivesoja, eikä kiulukoita. Korkeutta max 1,5 metriä, pysty kasvutapa, tuoksuu hyvälle. vanha lajike tod. näk. Muuten Mustialaksi veikkaisin vaan kun ei veso eikä kiulukoi…
Kukka nupulla ja puoliavoinna
Lehdessä 9 lehdykkää. 
Varsi.
Ja vielä kukka täysin avoinna. 

Osaisiko joku sanoa mistä ruususta on kyse? Väri on luonnossa lähellä lohenpunaista.
Beean ja Tosikon ruusut luultavimmin Mustilaa. Yleensä riittää kun näkee minkälainen on pensaan habitus eli yleisilme, sekä kukan. Mustilalla on mm. vihreät versot eikä ole kovin korkea.
Deen ruusu on joka tapauksessa joku floribunda, mutta täsmällisemmin liian vaikea sanoa. Helpmefindin haulla sain sellaisia vaihtoehtoja kuin ‘‘Flower Power’’, ‘‘Dreamland’’, ‘‘Eletric Blanket’’ ‘‘Salmon Sunsation’’.
Mun ruusukirja sanoo Mustialasta, että tekee runsaasti juurivesaa. Mun on kasvanut samalla paikalla 5 vuotta eikä yhtään vesaa ole tarvinnut ympäristöstä poistaa. Ja mun ruusukirja sanoo Mustialanruusun tekevän kiulukoita, mutta tämä ei kyllä ole tehnyt kiulukoita. Ennen kiulukaksi kehittymistä se perä vain kuivahtaa sellaiseksi tummaksi möykyksi. Tuoksu on selvästi parfyymimäinen.
Minun mustialani kyllä tekee aika reippaasti juurivesoja ja killukoitakin löytyy, jos kukat eivät ehdi homehtua ennen aukeamista. Lisäksi sen korkeimmat oksat ovat yllättävän korkeita, jopa yli 2 metrisiä, mutta se varmaan riippuu kasvupaikasta. Kuvien perusteella olsin minäkin tuota arvellut mustialanruusuksi.
Onko Liina ne juurivesat siinä ihan lähellä itse kasvia vai lähteekö ne vaeltamaan kauemmaksi? Koska kyllä tuo silleen siitä ihan juuresta tuuhenee, mutta ei tosiaan lähde vesoja mihinkään lipettiin niin kuin valamonruusu tai juhannusruusu tuppaa levittäytymään.
Tuo mun kasvaa hyvin suojaisalla ja lämpimällä eteläseinustalla. Mut homehtumistaipumusta on, jos on kovin sateista niin se kukinta kyl menee sit siinä.
Gooletuksen pohjalta teresanruusut noin keskimäärin ei näytä yhtä vaaleanpunaiselta. Ja lehdet suippokärkisemmat teresalla. Ja tän tuoksu on tosiaan tymäkän parfyymimäinen, ei mikään mieto (no mul on myös hyvint arkka hajuaisti, et sikäli…)
Mut kiistatta paljon on samaa kuin mustialanruusussa. Mä joskus Hatanpäällä arboretumissa kävin Minettejä kuvaamassa edestä ja takaa ja vertailin kaikkia osia, ja mielestäni päädyin epäilemään tätä tulkintaa, mut ehkäpä en osannut katsoa oikeita asioita oikealla tavalla sit kuitenkaan. Täs pihassa muutenkin on niitä perinteisisät perinteisimpiä kasveja niin kaiken todennäköisyyden mukaan 1937 vuodelta peräisin olevan talon pihassa on Minetteä, koska sitä silloin(kin) on ollut runsaasti liikkeellä.
No ei nuo mitenkään hillittömästi ole vaeltaneet, mutta seitsemässä vuodessa kasvusto on kuitenkin selvästi levittäytynyt. Minäkin asun 30-luvun talossa, joten veikkaan, että Minette voisi olla tuo sinunkin ruususi. Siltä se ainakin näyttää. Tuoksusta en mene sanomaan mitään.
Kuinkahan monena kesäaamuna minäkin olen aukonut ruusuja…on se vaan niin hauskaa, kun nyppäisee Mustialasta ne ruskettuneet terälehdet pois ja kukka pullahtaa auki…tulisi jo kesä…
Kiitos Merlin, jatkan tutkimuksia.
Tosikon ruusu näyttää kovasti samalta kuin mun Minette. Kiulukoita niukasti, samoin juurivesoja.
Mustialanruusukaan ei tee juurivesoja, jos on vartettu perusrungolle. Toinen joka tulee mieleen, on New Dawn, ainakin tuosta nuppuisemmasta kuvasta. Ei sekään ehdi ensimmäisen vuoden versoilla kovin korkeaksi, mutta kukkii kuitenkin.
New Dawnia mulla on siirtolapuutarhassa, ja sen varret ovat selvästi rennommat. Ja kasvaa kesässä nopeammin pituutta. Eikä New Dawnin tuoksu ole häävi, näihin vanhoihin tuoksujiin verrattuuna.
Tämä mun kasvusto on ollut pihassa vuosikymmeniä, ja olen jo varsin varma, että eiköhän tuo Minetteä ole. Täsmää kuitenkin kokonaiskuvaan. Tässä pihassa on muutenkin perinteisiä, vanhoja ja hyvin kestäviä lajikkeita (kuten humalaa, Olympia-idänunikkoa, keltapäivänliljaa, v.pun pionia, varjoliljaa, ukkomansikkaa, valtavan isoja omenapuita), joita on tällaisissa vanhoissa pihoissa tyypillisesti.
No entäpä tämä ruusu? Varsi on punainen, korkeutta on pari metriä. Kukkii kaksi kertaa kesässä (Valamonruusun kanssa yhtä aikaa ja syksyllä uusiksi). Saattaa myös kukkia hissuksiin pääkukinnan jälkeen koko ajan, mut mä kiinnitin asiaan selvästi huomiota vasta syksyllä, että tässähän on tulee koko ajan uusia ruusuja kiulukoiden keskellä. Ei veso, tekee isoja oransseja kiulukoita. Tuoksuu hyvälle, mutta miedosti. Olisiko tämä se Teresanruusu?
taitaa olla Therese Bugnet

Löytyisikö tälle ruusulle nimeä. Voipi olla niitä mun siemenkylvöstenkin tuloksia. On erinäköinen kuin muut ruusut. Kukista ei muistikuvaa millaiset on.
Käytiin eilen hääjuhlassa Kiialan kartaossa ja siellähän oli valtavasti kauniita pensasruusuja. Muutama valokuva tuli otettua,ja kiva olisi saada näille ruusuille nimet.