No noita samoja olen tuolla omien kuusien juurella ajatellut juuri nimittää valmuskoiksi. Taidan jättää kuitenkin maistamatta toistaiseksi.
Täällähän oli hauskan näköisiä sieniä. Kelasin koko ketjun läpi etsiessäni, josko samanlainen sieni olisi jo tunnistettu. Ei ollut. Eli mikähän tämä sieni on? Kukkahattutädin karvalakkiversio?
Voisko olla suomumustesieni?
Aika hurjan näköinen se ainakin oli kun googletin. Täytyy seurata alkaako mustevanat valumaan
Samaa mieltä minäkin.
Tuo sitten ilmeisesti muuntautuu tuollaiseksi valkoiseksi pötkyläksi, kunhan on ensin valutellut musteet veke? Mikähän silläkin on perimmäinen tarkoitus?
Ei kun tuo on jo vanha sieni, valkoinen puikula on haristunut ja nostanut liepeensä.
Tietääks kukaan mikä (lahottaja?) sieni tää on. Lakki on semmonen 10 cm halkasijaltaan.
Minkä puun rungolla/kannolla kasvoi? Voisi olla koivunkantosieni.
Ehkä enemmänkin koivun, mutta siinä on kuusenkantojakin ja sitten noi kasvaa siinä mein takamettässä vähän siellä sun tällää. Täytyykin kuukkeloida asiaa, kiitos ku sain alun.
Ei se kyllä oo koivunkantosieni. Se ei kasva tommosina ryppäinä vaan pikemminkin yksin/kaksin tai vain muutama ja ne nousevat maasta erillään toisistaan (vaikka olisivatkin lähekkäin).
Tossa mun kuvassa lakki on lähes oikean värinen, mutta heltat ovat enemmän harmaat.
Saattaa olla kuusilahokka.Nousevat suppiksien jälkeen, hyvä ruokasieni.
No just se, ainakin kuuklekuvien perusteella. Kiitos Bumble. En silti aio syödä niitä, mutku mun likkani vei semmosen kouluun johonkin itiöprojektijuttuun, ni mullahan iski paniikki, et jos vaikka on napannut jonkun myrkyllisen (vannotin kyllä olla koskematta siihen paljain käsin jne.).
No hyvä jos selvis, tuli itellekin mieleen, että vois lähtee johkin helppokulkuiseen paikkaan katteleen niitä.Voisi kokeilla kuivausta, kun sitä suositellaan näille, ja ovat päässeet multa puoliksi unohtumaan vuosien mittaan.
moni sienineuvojakin jättää kuusilahokan metsään, se kun aivan liikaa muistuttaa sitä myrkkynääpikkää…
Auttakaa onnetonta. Onko nämä mökkitien varresta löytyneet niitä mitä epäilen? Auto oli jo ajanut isoimpien yli, kun ne huomasin. Minähän olen tähän asti hankkinut kanttarellit torilta ja metsässä tunnistan vain punaisen kärpässienen. Kuva taitaa tulla älyttömän isona kun en osaa sitä tällä puhelimella pienentää.
Kantarelleja ovat.
Onpa oudon näköisiä kantrarelleja.
Kun päästiin mökiltä kotiin, niin kanttarellit katosivat heti parempaan suuhun. Kotiin jäänyt teinipoika paistoi ne itselleen pihvin kanssa nautittavaksi. Minä ja isänsä syötiin vaan matkalla grillistä haetut ranskis-makkara-mättöannokset, kun tuli kotiin ajaellessa niin kova nälkä.
Mun oli vähän niinkuin pakko poimia ne sienet noin pieninä, kun ne näkyi kylätielle siitä meidän mökkitieltä. Tässä on vielä viikko töitä ja en tiedä milloin päästään seuraavan kerran mökille, niin ne sienet ois varmaan joko ylikasvaneita tai jonkun muun korissa. Nyt on suunnitelmissa raapia maata siitä tieltä ja siirtää johonkin vähemän liikennöityyn ja näkyvään paikkaan, jos vaikka sais sen rihmaston leviämään
Sitrus on saanut vieraita kookosmultaan.
Mitkä sienet nuo on? Vaaleanruskeat nuo on.