En tiedä mikä muhkea tatti kasvaa kukkamaan keskellä, halkasija 25 senttiä.
Herkkusellaiseksi väittäisin…
No voi sentäs, miksen sitä syönyt, siitä oliskin saanut ruokaa pariksi päiväksi
Ja rentoakankaalien seassa vielä kasvaakin ! Matoinen se olis saattanut kuitenkin olla, kun on noin iso.
Jospa se pukkaa vielä kavereita…
Nopeastihan tuon tutkii, kun halkaisee. Pillikkeet on jo kompostitavaraa, mutta toukattomat palat voi pelastaa pannulle, jos niitä on.
Tiedan ettei tama ole helppo tehtava, mutta...
Olisiko mitaan hajua taman kasvin nimesta? On ilmaantunut itsestaan Jarvenpaalaiseen puutarhaan. AIka laajalle levinnyt nurmikolla, lienee perenna.
Parempaa kuvaa mulla ei ole, lehdet nayttavat kutakuinkin ymparoivan vartta, kukista ei tietoa (kuvat on kevaalta) ja voimakkaasti harmaat.
Ehka Asteraceae tai Brassicaceae?
Kaikki apu tervetullutta!
Matti
Eikö minun sienikuvasta tule kenellekkään mitään mieleen? Muuta kuin sormia…
Piivi, jollen väärin muista, niin kuvasi sieni on joskus tullut vastaan tuolla Ålandiassa… joku haarakas sen muistaakseni piti olla. Kruunuhaarakas?
Piivi on kuvannut Hattivatit! , sanoisi meidän jälkikasvu… No en ole itse tuollaisiin törmännyt.
Niiskun kasvi voisi olla hopeamaruna. Kuva hieman lähempää valaisisi asiaa tarkemmin. Lienee tosiaan puutarha kakuri ja on kova leviämään.
Niiskun kasville ehdottaisin nimenä PÖLKKYRUOHO.
Sepä se, Euffis, kun noissa ei ole haaroja, ovat yksittäisiä pötköjä vieri vieressä, mutta kuitenkin maasta saakka irti toisistaan.
polkkyruoho se tosiaan taitaa olla. valtavasti kiitoksia, teihin voi luottaa =). Olen kylla nahnyt sita itsekin mutta jotenkin kasvi on paassyt kokonaan katoamaan muistista. Tullut varmaan liian vahan etsittya luonnonkukkia viime aikoina! Kasvaa perhetuttujen pihalla, ja kuva on otettu kannykalla.
Mikä tammen seuralainena kasvava rousku.?Tuoksuu miellyttävälle. Maitiaisneste valkoista.
Kangasrouskultahan tuo näyttää?!?
Ei kun olisko toi se toinen rousku, ei kangas vaan…ääh… auttakaa vähän…Oikosulku tuli nyt nimiehdotuksen kanssa. Tossa on noi rannut reunassa
Pahan pisti. Päällys näyttää vähän tammenrouskulta (Lactarius quietus), mutta heltat ei näytä. Kangasrouskultakin näyttää, mutta rannut taas ei. Onko pikkurouskussa rantuja, osa niistä on kyllä tuommoisia tummia päältä? Tummalta kuusenleppärouskultakin se näyttää vähän, mutta siinä taas ei ole valkoinen maitiaisneste.
Ihan tavalliselta sieneltä se kyllä näyttää. Oikein perusrousku.
Nobile
Tummanhipiä karvarousku?
Kiitos avusta. Tammenrousku on. En ole aikaisemmin tammimetsissä sienestäänyt, joten en ole sieneen ennen tutustunut. Kasvaa tammimetsikössä lähellä Haltialan maatilaa olevalle luonnonsuojelualueella. Liian rehevä paikka kangasrouskulle, jota se kovasti muistuttaa. Tietojen mukaan ei tarvitse esikäsittelyä.