Samaa mieltä jutin kanssa.
Joku Nerine voisi olla, tai tietysti ihan amaryllis.
Nobile
Ystäväni sanoi, että joku lilja, mutta ei kestä talvea ulkona, sanoi, että ruukkuun kannattaa istuttaa 18x13 cm kooltaan, aika suuri…
ainakin messuilla oli myynnissä tuollaisia tosi isoja crinum -nimellä…
Minun vanhat kriinumit on usein tuon näköisiä. Kukka on nätti vaalean punavalkoinen.
Peukutan kriinumille (istutin just samanlaisen).
Tänään taitaa olla kyselypäivä. Nyt on vuorossa tämä hassu lehtitupsu. Istin tähän viime vuonna kolme baukkarista ostettua kielon sipulia. Niistä piti kasvaa ihan kielon näköisiä mutta rotevampia kukkia jotka ei leviä hullun lailla. Naapurilla niitä on ja ne on sipuleista kasvatettuja. Nämä ei muistuta pätkääkään kieloja vaan…? Lehdet on noin 25 senttiä pitkät.
muistuttaa kovin Colchicum autumnale’n lehtiä?
Kiitos kibu. Näköjään kielot eivät tulleet ylös vaan siinä vieressä olleet myrkkyliljat jotka nyt taas muistin. Täytyykin laittaa muistaessa tikku paikoilleen että muistaa syksyllä mistä ne tulee. Harmi niitten kielojen kanssa
Istutin syksyllä keltalaukkaa, kuinka ollakkaan, en muista tarkalleen mihin:D!
-Nyt kuitenkin yhdessä paikassa kasvaa matalana vähän tulppaaninomaisilla lehdillä jotain?- Voisko olla sitä???
Keltalaukka laukkaa hitaasti, kukkii kesäkuussa normaalisti.
Irsa - voisi olla. Matalat ja paksuhkot lehdet, täällä on nyt nupulla, kohta aukeaa.
Mulla nousee pihalla joka vuosi myöhään lituskaisesti lehdet mitä ilmeisimmin jostain sipulista. Ilmeisesti kyseessä on joku liian syvälle istutetty sipuli, koska lehdet tulevat niin myöhään ka kukkia ei koskaan. Onko monta vaihtoehtoa, mikä sipuli on kyseessä?
No ilman kuvaa tuolla kuvauksella on aika monta vaihtoehtoa tai sitten tosi vähän.
Täytyy sitten siirtää summamutikassa johonkin lähemmäksi pintaa, jos vaikka näkisi sen joskus kukkivan.
Mulle tulee jotenkin hyasintti mieleen tosta Weikon sipulista.
Ei oo hyasintti. Sen lehdet ei nouse sipulista yhtenä nippuna veitsen ohuesti kuten tämän. Lehdet ovat myös hyasinttia kapeammat, paljon pidemmät ja ohuemmat. Olen nähnyt vastaavia ennenkin, mutta en kuolemaksenikaan muista mikä saattaisi olla kyseessä.
Nyt tuli mieleen se aniliininpunainen patukka, jonka kukat aukeaa ylhäältä alaspäin, niitä on valkosiakin, en nyt saa päähäni sen nimeä.
Minulla on Muscarit tehneet yhdellä kasvupaikoistaan n.5-10cm “lehtitupsuja”, taitavat olla vuodenajoista sekaisin, sillä muut viettävät visusti maanalaista elämää. Ja samaa laatua ovat kaikki. Eihän kyseessä olisi mikään syyssipulikasvi, jos nousee joka vuosi? Harkitse sipulin esiin kaivamista, josko sipuli valottaisi mysteeriä…
Weikkoseni, oletko nostanut sipulia ylös? Voisiko olla kirjokevättähti? Paha laittaa arvauksia ilman kuvaa. (esim) mä löysin viime vuonna tulppaanin sipuleita maasta, johon oli laitettu myöhemmin maata päälle. Lehdet eivät jaksaneet edes nousta maan päälle, mutta tuollaisenkin löydön löysin vain kärhön istutuksen yhteydessä. Silloin nostin sipulit oikeaan korkeuteen ja nyt tänä keväänä kukkikin.