huhuu Maaonni :D
kasvaa sitä minulla tuolla ja kuminaakin,käyn vertailemassa :)
jos se on mukulakirveli,on se siihen kylvetty,ei ole luonnonvarainen käsittääksei?
huhuu Maaonni :D
kasvaa sitä minulla tuolla ja kuminaakin,käyn vertailemassa :)
jos se on mukulakirveli,on se siihen kylvetty,ei ole luonnonvarainen käsittääksei?
ehkä enemmän
muistuttaa kuvasi mukulakirveliä :)
lehdet ovat kuivuneet pois,kasvi keskittyy siemeniin
olen kiskonut tuota edellistä pois,siementää mahdottomasti,
eikä mukuloista ole syötäväksi
tämä on kuminaa
Kiitos, Kibu. Ei se kuminaa ole, ei. Sakari Kauppinen kertoo (linkki edellä; tällä koneella en saa kunnon linkkiä tehtyä, tässä on pop-up-ikkunat estetty enkä jaksa ruveta muuttelemaan asetuksia), että mukulakirveli villiintyi Lapinlahden sairaalan puutarhasta Ruoholahteen. Nuo mun kuvani ovat Helsingin Herttoniemestä, eikä taatusti ole kylvetty kasvusto. Tai mistä minä tietysti tiedän mitä puisto-osasto tekee. Puisto on kuitenkin sellainen vähällä ylläpidolla oleva melkein luonnontilainen puisto.
hyvä kun selvis :)
on se melkoinen lisääntyjä, joten helppo uskoa villiintyminen
nyhdän yleensä pois melkein kaikki siementämästä!
Onkos tämä aitokissanminttu?
ei ole aitokissanminttu, sillä ei ole siniset kukat vaan valkoiset.Joku nepeta-suvusta kuitenkin vois olla.mutta mikä…mirrinminttu…hmm onkohan liian isot kukat sille ?
Oisko Nepeta faassenii? Mirrinminttu?
Tuossa kasvikortistossa on sinikukkainen tuo aitokissanminttu. Kyllä tuo mirrinminttu näyttää sekin samalta. Sitä on pihassa iso puska, pitänee ihmetellä mitä sillä voi tehdä Kiitos vastauksista.
Pikaluvulla tuohan on mitä mainioin. Laitanpa jakoon pitkin pihoja
Tunnistaako joku, tämä on Japanista, kuulemma basilikan tyyppistä? Sain pari pussia erilaisia "herb" -siemeniä, mutta on ongelmia kielimuurin kanssa!
Miten muuten saisin kuvan lisättyä ihan pikkuisena, köh, höm?
eikös tuo liene Perilla frutescens ‘Green’
Kyllä, siemenpussissa lukee aoshiso eli vihreä shiso, joka on siis (googlataanpa) tuo Perilla frutescens eli veripeippi. (Suom. nimi tulee varmaankin punaisesta lajikkeesta.)
Tuo ensimmäinen kirjoitusmerkki on muuten “sininen” eikä “vihreä”, mutta japanissa vihreä liikennevalokin on “sininen”.
Mitä, voiko veripeippiä syödä? Ja kuinka sen heti laakista tunnistitte? Olen ihan äimänä!
Nyt googlailemaan…
Annesurfs, täällä pentissäkin on Veripeipille oma palstansa josta löytyy juttua (huhuilee hän jolla on pieniä taimia jo itäneenä kasvamassa samaisesta yrtistä).
Kiitos, menenpäs lukemaan! Tosiaan lähettäjä laittoi vain, että japanilaista ikään kuin basilikaa, oon ihan hämmästynyt, että on suomenkielinen nimi ja heti nuo tietäjät sen tunnisti!
Ootas hetki, lisää kuvaa seuraa…
No entäs nämä, kai nämäkin ovat jotakin tuiki tavallista, jota saisi lähikaupastakin?
Vasemmanpuolinen on "kuin persilja" ja oikeanpuolinen "keitettynä".
Höh, hrm, kun luulin saaneeni jotain vallan ihmeellistä ja eksoottista...
Vasemmalla on mitsuba eli (googlataanpa taas…) eli Cryptotaenia japonica, Japanese wild parsley. Eli persiljan tapainen.
En ole mikään suuri yrttituntija, mutta japania tulkitsen jonkin verran. Mitähän tuossa oikealla lukee…
Aika yllätys, että joku täällä osaa japania, superkiitokset! :O)
…minulle ei ole yllätys, että joku puutarhanettiläinen japania osaa. Täältä saa avun aina, oli kyse hinkuyskästä, kissan äidinmaitovastikkeen reseptistä tai aurinkokunnan uloimmasta planeetasta.