Mikä yrtti

Nyt  tuli tenkapoo  muistaisin että tämä on piparminttu mutta  en ollutkaan enään varma  ja kun ei haistamisella saanut selvyyttä niin kysäisen (kaikki maustekasvit tuoksuu jo kädessä ja nokka kaikesta haistelusta jo sekaisin)

Hyvin paljon näyttää vihermintultani.

Tunnistaako joku tämän? Puutarhamessuilta ostin yrttipompsin, muut vanhoja tuttuja mutta tämä oli itselleni uusi ja nyt en enää muista minkä otin. Tuoksukaan ei sano mitään.

Voisko olla rucolaa?

Voisi olla. Maista! Jos on kirpeää, niin rucolaa on.

Hei sitähän se taisi olla! Kiitos paljon. Hyvänmakuinen, kirpeä justiin.

Rucola on niin namia :slight_smile:

sinä sen sanoit:-) juuri saksin mukavan kourallisen lounaslautaselle aivan tuoretta ja maukasta. parvekkeelle 9.4. kylvetty ehti kuin ehtikin antaa satoa vapuksi.

ks <-blogi (kohta vasta tulee juttua, nyt syödään ensin:-))

Mikähän tämä mahtaa olla? Jotain, mikä yrttilaatikkooni ilmestymisestään päätellen on monivuotinen. Olen sen varmaankin viime vuonna istuttanut, mutta nyt kyllä lyö tyhjää…

Entäs, kannattaako ruohosipulin juureen ilmestyneet lehdet nyppiä säästelemättä, eli ovatko rikkaruohoja vai eivät?

Nuukki, ylemmässä kuvassa ainakin joku oregano

Timjami
Molemmat on kai jotain Timjameja?
Mitä lajia ne on kun ovat noin erilaisia?

Selailin kuvia yrttisivustoilla, mutta en löytänyt kasviani vastaava. Onkohan tämä yrtti ollenkaan? Lehtien tuoksu on vahva eikä muistuta mitään mitä tunnen. Tuttava sanoi, että haisee anikselle, muttei tuoksu minusta sitä muistuta. Kasvi on vielä matala n. 15 cm.

Salvia?

on se ryytisalvia.

Kiitos. Hienoa, että sain nimen tälle. Nyt voin alkaa miettimään käyttöä sille.

Katsoin kyllä salviasivuistakin, mutta tuo lehtien pyöreys hämäsi, kun noissa kuvissa lehdet näyttävät kolmiomaisilta ja teräväkärkisiltä ja minulla taas pyöreäkulmaiset ja paksutkin.

Kokeile varovasti alussa, maku on aika voimakas. Sopii hienosti moniin liharuokiin (ja kasvisruokiin), poistaa rasvan makua. Salvia on yksi mun lempiyrteistä, tykkään laittaa sitä yrttinyytteihin pakkaseen, sitten on talvellakin helposti valmiina hyviä makuja laitettavaksi ruokaan.

Osaako joku kertoa mikä on oliiviyrtti ? Joku ehdotti yrtti- iisoa mutta ei minusta ulkonäöltään sinnepäinkään. Ennemmin näyttää männyn taimelta

Jos se on vaan ihan oliivi? =)

Santolina

Mikä on santolina? Nevö hööörd!