Mikähän hurjasti leviävä kasvi on kyseessä? Kuivuu syksyllä kuiviksi korsiksi? Miten saa poistettua?

Jokin tatar.

Röyhytatar, suomenröyhytatar? Eikös se ollut niin, että tatarista pääsee eroon vain muuttamalla…  Kyllä tietysti, kun kaikki kaivaa pois, tai sitten järeillä myrkyillä monta kertaa myrkyttämällä. Lähtee sitten juurenpalastakin uudestaan kasvuun. Leviämistä voi tietysti rajoittaa juuriesteillä tm… Sitten jos kaivaa, niin pitää muistaa hävittää niin, ettei se siirry maan mukana muualle.

Tatarta ei ainakaan Round up:lla saa hävitettyä, ihan turhaa rahan haaskausta. Aikani kokeilin laimennettuna, lopulta mätin ihan raakana. Yhtä iloisesti se sieltä vaan nousee =( Tietysti jos vuosi tolkulla jaksaa myrkyttää niin ehkä voi tehota?

Joku väitti jossain, että viisi vuotta, kun jaksaa suihkia, niin lähtee. En tiedä sitten, kun en ole vielä yrittänyt.

Jaaha. No ei mun kärsivällisyys sitten riittänyt moiseen koeoperaatioon. Siimaleikkurilla vedän kasvustoa matalaksi tällä hetkellä.

Meillä päästii jättitatarista kun muutamana vuonna poistettiin aina maasta nousseet alut. Niitä tosin nousi koko kesän muutaman metrin säteellä alkuperäisestä pöheiköstä, joka kaivettiin ylös.

Mulla on menossa jättitatarin kesytys roundupilla. Kolme kierrosta oon vetänyt,tuntuu jo hiljenevän kasvu. Ensi kesänä tietty nousee taas,mutta en aio luovuttaa. Pärjäsin jättiputkellekin niin pärjään tällekin. Tänä suvena on alkanut leviämään joku raunioyrtti vissiin,ensin se oli vaan tuolla kellarikopin päädyssä mut sitä näyttäs olevan vähän joka puolella. Sama käsittely vissiin? Jestas sentään näiden kanssa. Kaivinkonemiehet yrittivät penteleet istuttaa tänne vielä sen palsaminkin,mutta siihen onneksi ehdin ajoissa hätiin.

Meillä on täällä meidän ilona jättiputki, japanintatar, röyhytatar ja ruttojuuri. Kaikista noista tahtoisin eroon, mitään niistä en ole itse laittanut. Jättiputkessa ollaan edistytty, ei vielä olla kokonaan päästy eroon, mutta pikkuhiljaa. Ensi vuonna alkaa taisto noita muita vastaan.

Jutin konstia kannatan. Kyllä sillä tavalla lähtee voima kasvista kuin kasvista. Toinen konsti on ajaa kasvusto nurin raivaustrimmerillä tai ruohonleikkurilla aina kun se yltää kymmeneen senttiin. Vähitellen kasvustoa ajamalla paikan kasvillisuus muuttuu nurmikasvillisuudeksi. Leikatussa nurmessa ei taida pidemmän päälle kasvaa tatar eikä ruttojuuri.

Väsyttämällä lähtee ja ilman myrkkyjä, vielä tuli muutama lehti keväällä mutta kaivoin pois, nyt ei ole enää näkynyt. Kolme kesää meni sinnikkyydellä, helv*** että sitä pitää kaikkia paskaa raahata pihaansa, mutta kuten olen jo aikasemmin sanonut kaikki pitää oppia kantapään kautta.