Minikasvihuone,minikasvilava

Minäkin jo viime viikolla kävin kuikuilemassa niitä, mutten ostanut kun aloin pihistelemään ja aattelin että pärjään entisillä. Kotona sitten katselin jo olevia ja mietin vielä tulevia purnukkamääriä ja huomasin ettei mulla ole todellakaan niille kaikille vielä kasvatuspaikkoja olemassa. Onneksi oli siellä sitten jäljellä se yksi kappale vielä… sekin oli sellainen valmiiksi kasattu näytekappale, matkaan siis lähti :slight_smile: Se matala malli on mulle liian matala kun selkä ei anna anteeksi alaspäin kurotteluja ja polvet ei taivu kyykistelemään.

Mulla onkin nuo kaikki(2) kasvarit pöydällä, ei tarvitse kumartaa, mutta kiivetä kyllä (ja varoa pudottelemasta purkkeja sieltä ylhäältä!). Minä muuten menin viime viikolla ostamaan talviruokintaan linnuille jyviä, mutta niitä ei Honkkarissa ollut enää olllenkaan, vaan kaikkea keävttilpehööriä myynnissä.Tuon uusimman paikkaa vielä mietin, kenties se päätyykin ensin verannalle ja myöhemmin pihalle.

Kasasin päälekkäin kaksi minikasvariani päälekkäin, korkeamman laitoksen avulla pääsevät laatikoissaan hyvin kevätvaloon kukkahuoneessa.

Mihinkäs aikaan viime keväänä aloitte ulkoiluttamaan kesäkukkia noissa minikasvareissa? Me kokosimme parvekkeelle pienen minikasvarin n.2 neliötä.

Toukokuun lopulla - kesäkuun alussa vasta. Parveketta ei ole mutta muuten lämmin, etelän puoleinen piha.

Äääh, silloin vasta. Minä haluaisin kasvit sinne heti, nyt, eikä vasta kesäkuussa ärtynyt.

Laitoin sinne langattoman lämpömittarin ja nyt tiirailen keittiössä kasvarin lämpötiloja. +3,4 astetta näyttää olevan... Voi elämän kevät...

Viippu, olen mie vienyt petuniat ja orvokit jo huhtikuun puolella, kun lämpömittari on päivällä näyttänyt säännöllisesti kymmentä astetta. Yöksi on pitänyt sitten tuoda sisään tai vähän peitellä…

Mulla on muovihuone parvekkeella, lounaisauringon puolella.

viippu, peittele kylmän uhatessa ne kylvökset harsoilla, ei tarvitse kantaa koko purkkiarmaadaa sisälle.

Mie olen viime vuonna alkanut ulkoiluttaa kasvejani pienessä muovikasvarissa maaliskuun lopulla, yöksi tietenkin tuotu sisään. Tänä vuonna ollaan myöhässä kun kasvari on vasta tänään saatu pystyyn. Ulkoilutan kasveja ensin muutamana päivänä siten että lämpötila on kasvarissa vähintään lähes 20 astetta ja siitä sitten vähitellen totutellen vien kasvariin kun lämpötila on 10 astetta. Yöksi siis aina sisälle. Ja kun ovat karaistuneet, niin jätän sitten lopulta yöksikin kasvariin, lämmittimen kera kylläkin, siten että lämpötila pääsee alimmillaan viiden asteen lukemiin.

Minä tässä taas tuumiskelen, laitanko kasvilavan pystyyn tänäkin vuonna. Kai se pitänee taas laittaa. Viimeksi kun en aikonut laittaa, naapuri sanoi, että minun pitää ehdottomasti laittaa se, jotta kaikki naapuritkin saavat sitten ihastella kukkivia päivänsiniäni ynnä muita ihanuuksia. :slight_smile: Kun en allergian vuoksi voi esikasvattaa sisällä, olen monena vuonna esikasvattanut kasveja muovilavassa eteläpihallani noin toukokuun ajan. Yöksi peittelen lavan harsolla. Lavan alla minulla on sellaista eristemuovia. Se huono puoli siinä on, että ruoho sen alta kuolee aika perusteellisesti. Viimeksi tein kukkapenkin sen lavan paikalle. Nyt taidan laittaa sen paikkaan, johon sitten kun lavaa ei enää tarvita, teen ruusupenkin. Mutta ennen vappua lienee turha aloittaa.

Muovilava kiinnostaa, hankitko valmiina. Viimevuonna hankin liiterin kennomuovista tehdyn lavan , muttei siitä jäänyt tälle keväälle mitään...

Clas O:lta hankin muovilavan muutama vuosi sitten. On siitä toinen katon ‘lukoista’, joilla katon saa tiukkaan kiinni tai sitten pysymään 20 cm auki, mennyt rikki, mutta muuten se on yhä ihan toimiva. Tukevaa muovia. Ei ihan yhtä läpinäkyvä kuin tavanomaiset kasvihuoneet ja muovikasvarit, mutta tuntuu siinä valo silti riittävän. Se eristemuovi siinä alla on erikseen tuttavalta saatua rakennustavaraa.

Käynpäs töistä tullessani katsomassa löytyiskö tänäkin keväänä heiltä. Mulla on jemmassa ylimääräinen kasvihuoneen ikkunan automaattiavaaja., tuuletuskin pelaa...

Nyt on minikasvari täynnä rehuja. Lämpö pysyy hyvin 15-19 asteessa termostaattilämmittimellä. Toivottavasti rehut ei ota nokkiinsa sitä puhallusta. Koitin laittaa kaikki mahdollisimman kauas ilmavirrasta, mutta kun on tilaa aika vähän. Päällä on kaksinkertainen harso, ei luulis auringonkaan liikaa polttavan.

Yks asia ketuttaa: amppelitomaatista meni yksi pitkä oksa poikki :((. Ikkunalla olivat vielä niin topakasti pystyssä, mutta alkoivat huojua jo viedessä. Yritin tukea lyhyillä kepeillä ja kengännauhoilla, etteivät vallan taitu reunaa vasten, mutta kuitenkin. Huohhh.

En tiedä mitä olen tehnyt, mutta mies tuli kotiin päivällä suklaaleivosten kanssa, lähdettiin kauppaan ja hän osti mulle liiteristä leikkimökin näköisen minimuovikasvarin ja kotiin ajellessa osti matkalla olleesta puutarhaliikkeestä peikonpähkinän! Sitä ei oltu edes purettu vielä kuormasta kun jo piti mennä kaivamaan. Että ilta menee kasvihuoneen putkia kasatessa. On niiin suu messingillä, niiin suu messingillä…

Oletan että hän vaan kyllästyi tähän purkkimereen joka täällä sisällä on ja päätti hankkia niille sijaiskodin, vähän niinkuin vieraat laitetaan saunakamariin. :slight_smile:

Ole onnellinen moisesta.

Ehkä sinulla on syntymäpäivä, tai ehkä hääpäivä :wink:

Ettei Tarleenalta ole nyt unohtunut joku tärkeä päivämäärä? :wink: Onnea vaan uuden kasvarin ja peikonkin johdosta! Ovat ihania kikkuroita!

Siinä litukan kasvarissa on putki ja kulma poikineen. Onneksi mieheni kokosi sen.. Itsellä ei olisi varmaan kärsivällisyys riittänyt silmän isku

Niin niin, ei ole hääpäivä (7.7.) ei ole syntymäpäivä (toukokuussa) huhtikuussa on kyllä menty kihloihin, mutta sekään päivä ei täsmää. Tänään on Lindan päivä enkä tunne ainoatakaan. Mystiikkaa, hmmm.

Mies äsken kokosi sen kasvarin mutta huppua ei laitettu vielä päälle. Kauhuissani luin että niille hyllyille ei saa laittaa kuin pari - kolme kiloa kullekin. Riemurinnoin jo intoilin että nyt saan amppelitomaatteja ja osan sisäkukkiakin sinne nautiskelemaan mutta taisi mennä vain mausteiden viljelyksi. Hyvä sekin, siis se että pää on auki. Vikkelät aivot jo miettii täällä isompaa kasvaria! Voisiko sinne muuten viedä jo päiviksi noita daaliaruukkuja ja muita kesäkukkia harjoittelemaan kun vetää hupun päälle?